میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

چه کنیم تا تکالیف مدرسه سرگرم‌کننده باشند؟

توجه داشته باشید که تکنیک‌ها و استراتژی‌های قدیمی کمک به انجام تکالیف مدرسه در همه خانواده‌ها کاربردی و عملی نیست. برخی از کودکان زودتر خسته و دل‌زده می‌شوند و به حرف والدین گوش نمی‌دهند.

تبلیغ در عصر ترکیه

زمانی که تکالیف مدرسه به خانه می‌آیند قابلیت این را دارند که به چالشی بزرگ برای والدین و بچه‌ها تبدیل شوند. به‌ویژه وقتی کودکان به دلیل خستگی از انجام آن سرباز می‌زنند و والدین با زور و تنبیه آنها را مجبور به این کار می‌کنند. اما کودکان نیز مانند همه افراد بزرگسال تمایلی ندارند کاری را با زور و اجبار انجام دهند، بنابراین بهتر است اجازه دهید هر وقت که واقعا مایل به انجام تکالیف بودند اینکار را انجام دهند. برگ برنده شما این است که انجام تکالیف را تبدیل به سرگرمی کنید.

این روزها کودکان به سختی دل به انجام تکالیف درسی می‌دهند. آنها روز خود را در محیطی رقابتی و اغلب استرس‌زا می‌گذرانند که از نظر عاطفی آنها را از آموزش واقعی دور می‌کند. یکی از دلایل اصلی که دانش‌آموزان احساس خستگی یا بی‌حوصلگی دارند این است که بدون توضیح نحوه درخواست کمک به آنها تکلیف داده می‌شود.

نقش والدین در انجام تکالیف مدرسه

والدین نباید کودک را وادار به انجام کاری خلاف میل‌شان کنند. حتی اگر اینکار انجام تکالیف مدرسه باشد. همچنین والدین نباید خود دست به کار شده و با تصور اینکه این تکالیف برای بچه‌ها سخت است یا آنها بعد از مدرسه خیلی خسته هستند شروع به انجام تکالیفشان کنند.

توجه داشته باشید که تکنیک‌ها و استراتژی‌های قدیمی کمک به انجام تکالیف مدرسه در همه خانواده‌ها کاربردی و عملی نیست. برخی از کودکان زودتر خسته و دل‌زده می‌شوند و به حرف والدین گوش نمی‌دهند.

برخی دیگر زود حواسشان به اطراف پرت‌شده و به حرف‌های والدین توجه نمی‌کنند. والدینی که می‌خواهند به فرزندانشان انگیزه دهند تا تکالیفشان را انجام دهند باید روش‌های خلاقانه‌تری در پیش بگیرند.

زمانی که کودکان متوجه می‌شوند که کمک والدین متفاوت است احتمال بیشتری دارد که انگیزه پیدا کنند و احساس کنند انجام تکالیف (بدون زور و اجبار) کار مهمی است.

چگونه تکالیف را تبدیل به سرگرمی بکنیم؟

باید کاری کنید که کودکان احساس کنند که انجام تکالیف بخشی از زندگی است و نه یک کار اجباری تحمیل‌شده. در ادامه راهکارهایی برای تسهیل روند انجام تکالیف مدرسه ارائه می‌دهیم.

رویکردتان را تغییر دهید

اگر مشغول توضیح دادن تکالیف به کودکان هستید بهترین کار این است که رویکردهای متفاوتی در پیش بگیرید تا کودکان خسته و دل‌زده نشوند و مدام به شما توجه کنند. شما می‌توانید با لحن متفاوتی صحبت کنید تا فرزندتان خوشش بیاید. بدین معنی که از شیوه‌های متفاوت و غیرکلیشه‌ای استفاده کنید تا توجه فرزندتان را بیشتر به کاری که می‌کند جلب کنید.

تکالیف را جذاب کنید تا آنها را سرگرم کند

کودکان عاشق کارهای تعاملی هستند. اگر به انجام تکالیف درسی کمک می‌کنید باید حواستان 100درصد به کارتان باشد تا کودکتان نیز تمرکز کند. اگر مشغول انجام کار دیگری هستید در انجام تکالیف دخالت نکنید. چون همزمان نمی‌توانید روی چند کار تمرکز کنید. اگر فرزندتان متوجه شود که حواستان نیست یا فکرتان جای دیگری است توجه لازم را برای انجام تکالیفش نخواهد داشت.

به فرزندتان آزادی عمل بدهید

دادن اندکی آزادی عمل همیشه ایده خوبی است. کودکان خیلی زود دچار استرس می‌شوند و تحمل ناامیدی را ندارند. اگر تکالیف مدرسه سنگین باشد می‌تواند آنها را از نظر روحی-روانی خسته کند. در این‌صورت نیز روند یادگیری به‌طور خودکار در ذهن‌شان مختل می‌شود.

در این‌صورت نیز به جای توجه کردن برای انجام تکالیف، به اصطلاح هنگ می‌کنند و دچار اضطراب می‌شوند. برای پیشگیری از این سناریو تلاش کنید که محیطی برای اینکار فراهم کنید که فرزندتان در آن احساس راحتی و آرامش دارد. همچنین استراحت‌های کوتاه 10دقیقه‌ای بین انجام تکالیف پیش‌بینی کنید تا کودک بتواند نفسی بکشد و قبل از ادامه کار اندکی راحت باشد.

بصری یاد بگیرید

برخی کودکان «یادگیرنده‌های بصری» هستند؛ یعنی برای یادگیری سریعتر به وسایل بصری نیاز دارند. این کودکان خواندن یا حفظ کردن تصاویر یا اشیا را سریعتر یاد می‌گیرند. کودکان بصری با یک نگاه اطلاعات را می‌فهمند و حفظ می‌کنند. در نتیجه زمانی که با کودک خود در خصوص موضوع خاصی صحبت می‌کنید تصاویر یا ابزاری به او نشان دهید که با مفهوم تکلیف مورد نظر مرتبط است.

تا حدامکان سعی کنید درس را برای او با کمک ابزارهای لازم ملموس کنید. والدین می‌توانند از لوازمی مانند اسباب‌بازی یا ابزارهای کمک آموزشی متناسب با هر درس استفاده کنند.

منبع
سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا