میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرهاخبرهای ویژه

مسؤول ترک: برادران ایرانی کنار زلزله‌زدگان ترکیه قرار گرفتند

تبلیغ در عصر ترکیه

پس از زلزله‌های مهیب ششم فوریه در جنوب شرق ترکیه که موجب تخریب شمار زیادی از بناها در 11 استان کشور شده است، نهاد‌ها و تشکل‌ها دولتی و غیردولتی در تلاش ایجاد شهرک‌های چادری و کانتینری برای اسکان موقت زلزله‌زدگان در آن‌ها هستند.

ترک‌های مقیم خارج از کشور و جوامع خویشاند نیز در هماهنگی با نهادهای دولتی از این شهرک‌های کانکسی برای هموطنانشان برپا می‌کنند.

یکی از این شهرک‌ها اخیرا در شهرستان البستان قهرمان ماراش کانون زلزله 7.6 ریشتری (زلزله دوم) با گنجایش 150 کانکس به همت این ترک‌های مقیم اروپا و با هماهنگی‌های ظفر ساری‌کایا، رئیس کمیسیون جوامع ترک و خویشاوندان مجلس ترکیه و سازمان ترک‌های مقیم خارج از کشور و جوامع خویشاوند برپا شد.

به گزارش عصر ترکیه به نقل از خبرگزاری آناتولی، عبدالله ارن رئیس سازمان ترک‌های مقیم خارج از کشور و جوامع خویشاوند ترکیه با بیان این که در این دوره نه تنها هموطنان بلکه جوامع خویشاوند از آفریقا تا منطقه ترکستان، از بالکان تا خاور دور نیز از ما حمایت کردند تاکید کرد: هم‌تباران و برادران ما در ایران نیز در این دوره در کنار ترکیه قرار گرفتند.

وی همچنین گفت: در 15 روز نخست پیام‌هایی از دانشجویان خارجی‌مان دریافت کردیم. برخی گفتند که ما بورس این ماه را به ترکیه اهدا می‌کنیم. همچنین برخی کمپین‌هایی راه اندازی کرده و مبالغی را به ترکیه ارسال کردند. شاهد بسیج شدن هموطنان و جوامع خویشاوند برای کمک رسانی به ترکیه شدیم.

ارن خاطرشان کرد: شهروندان مقیم خارج از کشور در این دوره هم به طور نقدی و غیرنقدی به کمک زلزله‌زدگان شتافتند. در 15 روز نخست وقوع زمین لرزه بیش 2 هزار تریلی و هزاران تن بار توسط خطوط هوایی ترکیه در این زمینه به کشور وارد شد. وی در راجع به شهرک کانتینری که توسط جوامع ترک در اروپا برپا شده است، گفت: 10 شهرک کانکسی توسط این شهروندان در ترکیه برپا شده است.

رئیس سازمان ترک‌های مقیم خارج از کشور و جوامع خویشاوند ترکیه افزود: برخی از این تشکل‌ها شهرک‌های 1000 کانکسی برپا کردند. ما هم به عنوان مدیریت سازمان ترک‌های خارج از کشور و جوامع خویشاوند بین هموطنان و انجمن‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم. به زودی در روستای پولات دوغان شهر مالاتیا شهرک 100 کانکسی برپا خواهیم کرد.

ظفر ساری‌کایا، رئیس کمیسیون جوامع ترک و خویشاوندان مجلس ترکیه هم در این زمینه گفت: هماهنگی‌های لازم برای برپایی یک مجتمع 320 کانکسی توسط شهروندان مقیم کشورهای خارجی به انجام رسید. بنده هم هماهنگی‌های لازم بای ادامه این تلاش‌ها فعالیت کردیم. این هموطنان به عنوان قهرمانانی در پشت پرده در زمینه کمک‌های نقدی و غیرنقدی سخاوتمندانه تلاش کردند.

یونس قلینچ اهل یکی از کارآفرینان ترکیه در لندن که از 10 سال پیش در آنجا اقامت دارد، هم در این زمینه گفت: وقتی این فاجعه بزرگ رخ داد از اینترنت دنبال کردم. اما این روند برای ما خوشایند نبود. تصمیم گرفتم تا به این جا آمده و از نزدیک بررسی کنم تا چطور می ‌توانم کمکی انجام دهم و این که چطور دین خود را نسبت شهر و زادگاه خود ادا کنم. در این جا شاهد فعالیت‌های ظفر ساری کایا شدیم که چطور ترک‌های مقیم خارج از کشور در زیر یک چتر گردهم آمده و کمک رسانی می‌کنند، ما همراه آن‌ها در زمینه تشکیل شهرک کانتینری برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا