میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

شستن و تمیز کردن دریچه گاز و تاثیر آن بر عملکرد خودرو

کثیف بودن دریچه گاز، منجر به خراب شدن استپر موتور و سنسور دریچه گاز (پتانسیومتر) و منظم کار نکردن انژکتور خودرو و در نهایت خرابی سوزنهای انژکتور و کم شدن نفس خودرو و بالارفتن مصرف می‌شود.

تبلیغ در عصر ترکیه

در خودرو دریچه گاز قطعه مهمی از سیستم ورودی هوا است که میزان هوای جریان یافته به موتور را کنترل می کند. سپس سوخت موجود در سیلندرها را می سوزاند. هنگامی که بدنه دریچه گاز کثیفی، خراب یا دچار گرفتگی شود، جریان ورود هوا را به داخل موتور متوقف می کند که باعث مشکلاتی در عملکرد خودرو می شود.

وظیفه دریچه گاز خودرو تنظیم کردن میزان هوای ورودی به محفظه احتراق است زیرا اگر این مقدار هوا کمی بیشتر یا کمتر شود می تواند فرایندهای احتراق را با مشکل رو به رو کند. این محصول دارای دو نوع مکانیکی و الکتریکی است که شما می توانید آن را روی خودروتان نصب کنید.

کثیف بودن دریچه گاز، منجر به خراب شدن استپر موتور و سنسور دریچه گاز (پتانسیومتر) و منظم کار نکردن انژکتور خودرو و در نهایت خرابی سوزنهای انژکتور و کم شدن نفس خودرو و بالارفتن مصرف می‌شود.

پس بهتر است که سالی یک‌ مرتبه مجموعه دریچه گاز اعم از استپر موتور و خود دریچه گاز، توسط افراد با تجربه شستشو و سرویس شود.

علائم خراب شدن دریچه گاز خودرو
از مهمترین علائم خرابی دریچه گاز و مپ سنسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ خودرو خوب گاز نمی‌خورد

_ دود کردن غیرطبیعی خودرو

_ نوسان خودرو در زمان دورهای بالا

_ بالا ماندن دور موتور در دورهای پایین

_ حالت گرفتگی موتور خودرو در دورهای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ rpm

_ خاموش شدن خودرو در زمان گاز دادن

_ دور موتور در هنگام خلاص بودن پایین نمی‌آید

_ بالا بودن دور موتور در هنگام گرم بودن آن

_ پایین بودن دور موتور در هنگام سرد بودن آن

_ شتاب خودرو دچار افت می‌شود

_ افزایش مصرف سوخت خودرو

شیوه تمیز کردن دریچه گاز خودرو
تمیز کردن دریچه گاز خودرو کار پیچیده ای نیست و شما می توانید با استفاده از یک حوله، مایع شوینده مخصوص و یک پیچ گوشتی دو سو به راحتی این کار را انجام دهید. اگر شما در زمان های درست فرایند تمیزکاری را انجام دهید باعث می شود که وظیفه دریچه گاز خودرو در سیستم فنی ماشین به خوبی انجام شود دریچه گاز را با می توان فلاشر کاربراتوری نیز تمیز کرد، بهتر است از حلال های کلاسیک (بنزین، نفت سفید، استون) استفاده نکنید. موثرترین و ایمن ترین آنها محصولات مبتنی بر حلال های آلی هستند. پاک کننده هایی با افزودنی های کاربردی برای افزایش خواص تمیز کنندگی وجود دارد.

مراحل تمیز کردن دریچه گاز خودرو عبارتند از:
موتور را خاموش کنید و شیلنگ منیفولد ورودی را آماده کنید. شیلنگ منیفولد را دنبال کنید تا به براکتی که آن را به بدنه دریچه گاز متصل می‌کند پیدا کنید.

با استفاده از پیچ گوشتی گیره ها را شل کنید و شیلنگ را خارج کنید.

در صورت مشاهده شیلنگ دیگر آن را هم بردارید.

دقت کنید که حتما قبل از تمیز کردن دریچه گاز با مواد شوینده، محل قراگیری سنسور را پیدا کنید در طول فرایند شست و شو نیز مراقب باشید تا مواد شوینده روی آن نپاشد.

پس از اسپری کردن مواد شوینده چند دقیقه ای صبر کنید.

همه شیلنگ ها را به بدنه دریچه گاز متصل کنید.

البته به صورت کلی پیشنهاد می کنیم برای تعمیر و یا تعویض دریچه گاز ماشین به یک مکانیک مراجعه کنید.

بهتر است بدانید این مراحل شامل دریچه گاز برقی نیز می شود زیرا در حالت کلی این نوع دریچه دارای طراحی مشابهی هستند.

بدنه دریچه گاز چقدر دوام می آورد؟
در حالی که باید بدنه دریچه گاز خود را حداقل یک بار در هر ۷۵۰۰۰ مایل معادل ۱۲۰ هزار کیلومتر تمیز کنید، بدنه دریچه گازی که به درستی از آن مراقبت شود می تواند به راحتی ۱۵۰۰۰۰ یا حتی ۲۰۰۰۰۰ مایل دوام بیاورد. دلیل آن این است که یک جزء مکانیکی است و مدتی طول می کشد تا اجزای مکانیکی فرسوده شوند.

نکته مهم در مورد آن این است که شما باید از بدنه دریچه گاز خود مراقبت کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. زیرا هنگامی که به درستی از بدنه دریچه گاز خود مراقبت نمی کنید، ممکن است متوجه شوید که باید آن را نزدیک به میزان ۱۰۰۰۰۰ مایلی یا حتی زودتر تعویض کنید.

منبع
خودرو نویس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا