میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

سیر ترشی؛ داروی طبیعی با 11 خواص شگفت انگیز برای سلامتی

سیر ترشی به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی فراوان، می‌تواند موجب قوی‌تر شدن سیستم ایمنی شده و در درمان عفونت‌های گوناگون بسیار کمک کننده باشد؛ که یکی از مهم‌ترین آن‌ها در زنان، عفونت‌های واژینال است.

تبلیغ در عصر ترکیه

سیر ترشی یکی از محبوب‌ترین ترشی‌ها میان ایرانیان است و جایگاه ویژه‌ای در سفره آن‌ها دارد؛ نه صرفا به خاطر خواص آن، بلکه به دلیل ترکیب طعم آن با برخی از غذاها.

به گزارش مثبت سبز، افراد مسن‌تر از قدیم معتقد بودند که این ماده، دارویی سیاه است؛ چرا که در گذشته مردم، بسیار بیشتر از الآن تحت تاثیر توصیه‌های طب سنتی بوده‌اند و این ماده را در درمان بیماری‌های معده، فشار خون بالا، بیماری‌های کبدی و… موثر می‌دانستند. این در صورتی است که ممکن است بسیاری از این خواص، هیچگونه پایه علمی نداشته باشند.

خواص سیر ترشی برای جلوگیری از سرما خوردگی و تقویت سیستم ایمنی

همانطور که می‌دانید ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیم دارد با ابتلای مکرر به سرماخوردگی. از طرفی یکی از موثرترین ترکیباتی که می‌تواند از این ضعف سیستم ایمنی جلوگیری کند و موجب تقویت آن شود، مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها است.

یکی از مهم‌ترین خواص سیر این است که یک ماده آنتی اکسیدان‌ طبیعی قوی محسوب می‌شود که حتی پس از فرآیند تخمیر، این خاصیت خود را از دست نمی‌دهد. از این رو، می‌توان نتیجه گرفت که گنجاندن سیر ترشی در کنار وعده‌های غذایی، می‌تواند ریسک ابتلا به سرما خوردگی را کاهش دهد.

Pickled garlic 2

خواص سیر ترشی برای کبد

برخی‌ها بر این باورند که یکی از خواص ترشی سیر این است که می‌تواند موجب پاکسازی خون و ارگان‌های داخلی شود؛ که البته این موضوع از نظر علمی تایید نشده است و همانطور که احتمالا اغلب شما پس از خواندن آن متوجه شده‌اید، بیشتر شبیه گزاره‌هایی است که از طب سنتی حاصل شده و پشتوانه‌ی علمی ندارد.

فعالین طب سنتی، مصرف سیر ترشی را برای پاکسازی کبد و مجاری صفرا از سموم مختلف بسیار موثر می‌دانند؛ اما توصیه می‌کنیم، هنگام بروز علائم مشکلات کبدی، به پزشک مراجعه کنید و دستورالعمل او را پیگیری کنید.

در هر حال این تصمیم شما است که به کدام جهت تمایل داشته باشید و به توصیه‌های کدام یک عمل کنید.

خواص سیر ترشی برای لاغری

بعضی افراد ادعا دارند که استفاده از سیر ترشی موجب افزایش سوخت و ساز سلول‌های بدن خواهد شد و افزایش سوخت و ساز به احتمال زیاد می‌تواند منجر به از بین رفتن چربی‌ها شود. از طرفی کالری این ماده غذایی، بسیار کم (حدودا 18 کالری) است و علاوه بر مواد معدنی گوناگونی که به بدن می‌رساند، کالری بسیار پایینی را وارد بدن می‌کند و نگرانی از بابت افزایش وزن و فراتر رفتن از حد مجاز کالری دریافتی روزانه را تا حد ممکن کم می‌کند.

خواص سیر ترشی برای مردان

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به آقایان، سرطان پروستات است که باعث نگرانی تعداد زیادی از مردان شده است.

ضمن یک مطالعه نشان داده شده که مردانی که در رژیم روزانه خود از سیر ترشی استفاده کرده‌اند، 28 درصد کمتر از سایر مردان به سرطان پروستات مبتلا شده‌اند. این موضوع به دلیل وجود ترکیب سولفید هیدروژنی است که در سیر وجود دارد. در اصل قضیه از این قرار است:

با افزایش سن در مردانی که پیش‌زمینه ارثی ابتلا به پروستات را دارند، پروستات شروع به بزرگ‌تر شدن می‌کند؛ به گونه‌ای که به تدریج مانع دفع ادرار به صورت کامل در فرد می‌شود و دفعات ادرار را نیز افزایش می‌دهد. یکی از موادی که می‌تواند از بزرگ‌تر شدن پروستات جلوگیری کند، همان سولفید هیدروژن است که در سیر به صورت طبیعی وجود دارد و پس از تبدیل شدن به ترشی، تحت تاثیر تغییرات قرار نگرفته و همچنان در آن باقی می‌ماند.

Pickled garlic 3

خواص سیر ترشی برای زنان

سیر ترشی به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی فراوان، می‌تواند موجب قوی‌تر شدن سیستم ایمنی شده و در درمان عفونت‌های گوناگون بسیار کمک کننده باشد؛ که یکی از مهم‌ترین آن‌ها در زنان، عفونت‌های واژینال است.

همچنین به این علت که تقویت سیستم ایمنی می‌تواند موجب عملکرد بهتر آن در مواقع بروز سرطان شود، مصرف مکرر این ماده می‌تواند در درمان سرطان‌ سینه نیز اثر گذار باشد.

خواص سیر ترشی برای سلامت قلب

سیر به 3 دلیل اصلی می‌تواند در بهبود سلامت سیستم قلبی-عروقی انسان موثر باشد:

کاهش سطح کلسترول خون
کاهش میزان تری گلیسیریدهای خون
کاهش التهاب

این 3 مورد از دلایل بروز مشکلات قلبی هستند که در برخی مواقع، در نهایت منجر به سکته نیز شده‌اند.

نقش سیر ترشی در مبارزه با کم خونی

“سیر ترشی می‌تواند هموگلوبین بسازد.” شاید کمی عجیب به نظر بیاید ولی تحقیقات نشان داده‌اند که ترشی سیر حاوی مقادیر بالایی از آهن است که پس از مصرف وارد جریان خون می‌شود. در آنجا به همراه 4 زنجیره پروتئینی، یک مولکول هموگلوبین می‌سازد و به این ترتیب شما را از خطر کم خونی ناشی از فقر آهن، نجات می‌دهد.

خواص سیر ترشی برای فشار خون

از دیدگاه بسیاری، سیر ترشی یک تنظیم کننده طبیعی است. این جمله بیشتر بر این موضوع تاکید دارد که این ماده می‌تواند فشار خون را تنظیم کرده و موجب حفظ تعادل شود؛ البته به شرطی که هنگام تهیه آن از مقادیر بالای نمک استفاده نشده باشد. واضح است که نمک زیاد می‌تواند تمام مزیت‌های آن را به یک‌باره به ضرر تبدیل کرده و نتیجه عکس دهد.

خواص سیر ترشی برای پوست

سیر را خیلی‌ها با خواص ضد پیری آن می‌شناسند و عمدا به این هدف از آن استفاه می‌کنند. نتایجی که برخی افراد پس از مصرف مداوم خود سیر و یا حتی ترشی سیر گزارش داده‌اند، شامل موارد زیر است:

جلوگیری از بروز لکه‌های پوستی
پیشگیری از ایجاد چین و چروک
شادابی بیشتر پوست صورت

Pickled garlic 4

خواص سیر ترشی برای زخم معده

در خصوص اینکه سیر خام می‌تواند در بهبود زخم معده تاثیر گذار باشد، مطالعاتی انجام شده است؛ اما اینکه آیا خواص سیر ترشی به همین ترتیب است یا خیر، هنوز جای تحقیق دارد.

جالب است بدانید برخی منابع گزارش داده‌اند که سیر خام به علت داشتن پروبیوتیک‌های طبیعی، می‌تواند در فرآیند هضم غذا کاربردی باشد و از ابتلا به بسیاری از مشکلات معده، از جمله زخم معده، پیشگیری کند؛ حال آنکه هنوز شواهد دقیقی در مورد خواص سير ترشي برای معده و بیماری‌های مرتبط با آن در دست نیست.

خواص سیر ترشی با ماهی

سیر ترشی را به همراه هر نوع غذایی می‌توان مصرف کرد و بیشتر به سلیقه و ذائقه فرد بستگی دارد و مصرف این دو در کنار هم آورده‌ی جدیدی به همراه نخواهد داشت؛ اما از قدیم، اسم ماهی و سیر ترشی در کنار هم می‌آمده و در بسیاری از رستوران‌ها در کنار هم سرو می‌شده‌اند.

شاید جالب باشد که بدانید این چیزی است که طب سنتی در میان مردم رواج داده است. بر اساس اصول طب سنتی، ماهی دارای طبعی سرد است و بهتر است در کنار آن از موادی با طبع گرم استفاده شود تا به گونه‌ای یکدیگر را خنثی کرده و در نتیجه تعادل حفظ شود.

هیچ منبع علمی معتبری این موضوع را تایید نکرده و این اصول تنها برآمده از اصول طب سنتی است.

جمع بندی

ترشی سیر فارغ از خواصی که ممکن است داشته باشد (چه از دیدگاه علمی و چه از دیدگاه طب سنتی)، یکی از مخلفات مورد علاقه بسیاری از ما ایرانی‌ها است؛ اما اینکه آیا می‌توان به عنوان درمان و یا پیشگیری در بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی، از آن استفاده کرد یا خیر، هنوز جای بحث دارد. ما نیز به عنوان داروخانه آنلاین خود را موظف می‌دانیم مواردی را عنوان کنیم که از نظر علمی مورد تایید هستند. حال این تصمیم بر عهده خود شما است که در اینگونه موارد به گفته‌های طب سنتی اعتماد کنید یا تنها پذیرای دیدگاه‌های علمی تایید شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا