میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

حرکت دو کوه یخی عظیم از قطب جنوب ؛ یکی از آنها به بزرگی لندن است

تبلیغ در عصر ترکیه

پژوهشگران بریتانیایی دو کوه یخی، از بزرگ‌ترین کوه‌های یخی جهان، را ردیابی می‌کنند که به طرف مناطقی در حرکتند که ممکن است بر کشتی‌رانی، ماهیگیری و حیات وحش تأثیر بگذارند.

این قطعات یخ به بزرگی یک کلان‌شهر از یخ‌های منطقه جنوبگان جدا شده‌اند و ذوب شدن و از بین رفتن آنها ممکن است چند دهه طول بکشد.

گروهی از پژوهشگران توانسته‌اند از یکی از این کوه‌های یخی به نام ای ۸۱ در هنگام عبور از ایستگاه پژوهشی هالی در جنوبگان عکس‌برداری کنند. این کوه یخ به بزرگی شهر لندن است.

گروه پژوهشی دیگری با کشتی به اطراف کوه یخ ای ۷۶ ای رفته‌اند که از کوه یخ دیگر عظیم‌تر است و بیش از سه هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و دراز و باریک است.

جراینت تارلینگ از افرادی است که سوار بر کشتی رویال پژوهش و اکتشاف بریتانیا امکان بررسی دقیق‌ و از نزدیک این کوه یخی را در مسیرش از دریای ودل در منطقه جنوبگان به طرف اقیانوس اطلس جنوبی پیدا کرده است.

این استاد زیست‌شناس و اقیانوس‌شناس به بخش خبر بی‌بی‌سی می‌گوید:«این کوه یخ درست در مسیر ما برای بازگشت قرار داشت و ۲۴ ساعت طول کشید تا توانستیم آن را دور بزنیم و مسیرمان را ادامه دهیم. در بعضی قسمت‌ها بسیار به کوه یخ نزدیک شدیم و نمای خوبی از آن دیدیم. با استفاده از لوله‌های مخصوص فاقد هرگونه آلودگی در زیر کشتی توانستیم مقداری از آب اطراف کوه یخ را گرد‌آوری کنیم و حالا برای ادامه تحقیقات نمونه‌های فراوانی در اختیار داریم.»
e6e90440 c1b7 11ed 95f8 0154daa64c44.png

وقتی کوه‌های یخی آب می‌شوند مقدار شگفت‌آوری آب شیرین وارد دریا‌ها می‌کنند که ممکن است برای برخی موجودات تطبیق با آن دشوار باشد. آب شدن کوه‌های یخ مقدار فراوانی خاک معدنی هم آزاد می‌کند. این خاک هنگامی که کوه یخ بخشی از یخچال طبیعی در بستر سنگی اقیانوس جنوبگان بوده است با یخ هم‌بند شده است. خاک موجود در کوه‌های یخ سرشار از مواد مغذی گوناگونی است که باعث برانگیختن حیات در اقیانوس‌ها خواهد شد.

ای ۷۶ ای در ماه مه ۲۰۲۱ از بدنه سکوی یخی یا یخ‌تاق فیلچنر رونی جدا شد و پیش از این در فاصلهٔ دوری در جنوب موقعیت فعلی‌اش قرار داشت.

این کوه حالا به طرف شمال حرکت می‌کند و بر‌اثر باد و جریان‌های دریایی به سوی شکاف میان سرزمین‌های فرا‌دریایی فالکلند و جورجیای جنوبی راهی شده است.

این نگرانی وجود دارد که به طرف جورجیای جنوبی برود و در آب‌های کم‌عمق فلات قاره یا شاید در میان مجموعه‌ای از جزایر اطراف به نام جزایر شگ گیر بیفتد.

در هریک از این موقعیت‌ها باعث مشکلاتی برای مردم و حیات‌وحش منطقه خواهد شد.

* سفر پژوهشگران ترکیه به قطب جنوب

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا