میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
خبرهای ویژه

اردوغان معافیت ویزای دیپلماتیک برای سران طالبان را لغو کرد

ترکیه و افغانستان در سال ۲۰۰۸ میلادی توافقنامه معافیت ویزا برای دارندگان پاسپورت‌های دیپلماتیک را امضا کردند.

تبلیغ در عصر ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه توافقنامه معافیت ویزا برای دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک افغانستان را لغو کرده است.

به گزارش عصر ترکیه، دلیل این تصمیم اعلام نشده اما چند روز قبل رئیس اداره مهاجرت ترکیه همراه با یک هیئت به کابل سفر و با مقام‌های حکومت طالبان دیدار و گفتگو کرده بود.

دیپلمات‌ها، مقام‌های ارشد دولتی و سیاستمداران گذرنامه‌های دیپلماتیک دارند که از مزیت‌های عمده آن در سفر خارجی برخوردارند.

براساس گزارش رسانه‌های ترکیه، فرمان اردوغان در زمینه لغو ویزا برای دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک افغانستان امروز در مجله رسمی دولت ترکیه منتشر شده است. قرار است این تصمیم از اول ماه ژوئن/جون عملی شود.

ترکیه و افغانستان در سال ۲۰۰۸ میلادی توافقنامه معافیت ویزا برای دارندگان پاسپورت‌های دیپلماتیک را امضا کردند.

ترکیه یکی از کشورهاییست که دیپلمات‌های حکومت طالبان را پذیرفته و سفارتش در کابل نیز فعال است. تعدادی از مقامات و سیاستمداران حکومت پیشین هم اکنون در ترکیه زندگی می‌کنند و گفته می‌شود شماری از آنها هنوز از پاسپورت‌های دیپلماتیک قبلی خود استفاده می‌کنند.

در کنار آن ترکیه میزبان صدها هزار پناهجوی افغان است که عمدتا غیرقانونی وارد آن کشور شده‌اند. چند روز قبل یک هیئت دولتی ترکیه به ریاست رئیس اداره مهاجرت به کابل سفر کرد و با مقام‌های بلندپایه حکومت طالبان از جمله وزیر خارجه و مهاجرین دیدار و گفتگو کرد.

رسانه‌های ترکیه می‌گویند که افغان‌ها در صدر فهرست «مهاجران غیرقانونی» قرار دارند و دولتش هزاران پناهجوی افغان را در پروازهای اختصاصی به افغانستان اخراج کرده است.

در افغانستان هنوز پاسپورت‌های حکومت پیشین این کشور معتبر است و حکومت طالبان با همان عنوان جمهوری اسلامی افغانستان به شهروندان پاسپورت می‌دهد.

اداره پاسپورت طی دو و نیم سال گذشته یکی از بخش‌های مزدحم/پر مراجع بوده است و گاهی هزاران نفر برای گرفتن پاسپورت پشت درهایش صف کشیده‌اند.

منبع
بی بی سی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا