میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
خبرهای ویژه
انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

4 کاندیدای انتخابات ترکیه چه کسانی هستند؟

تبلیغ در عصر ترکیه

عصر ترکیه – فهرست اولیه کاندیداهای ریاست جمهوری ترکیه اعلام شد و بر این اساس «رجب طیب اردوغان» از حزب عدالت وتوسعه، «کمال کلیچدار اوغلو» از حزب جمهوری خواه خلق، «محرم اینجه» از سوی حزب مملکت و «سینان اوگان» از سوی ائتلاف «آتا» در انتخابات آتی ریاست جمهوری به رقابت با هم خواهند پرداخت.

منظور از فهرست اولیه این است که می توان با 29 مارس به این فهرست اعتراض قانونی کرد و بعد از آن، کاندیداتوری این افراد قطعی می شود.

پیش بینی می شود رقابت اصلی بین اردوغان و قلیچدار اوغلو باشد.

4813305

چندی پیش احزاب ائتلاف «ملت» (مخالفان اردوغان) شامل حزب جمهوری‌خواه خلق به رهبری «کمال قلیچدار اوغلو»، حزب خوب به رهبری «مرال آکشنر»، حزب سعادت به رهبری «تمل کاراملا اوغلو»، حزب دموکرات به رهبری «گلتکین اویسال»، حزب جهش و دموکراسی(دوا) به رهبری «علی باباجان» و حزب آینده به رهبری «احمد داوود اوغلو» که تحت عنوان میز شش گانه گردهم آمده‌اند، «کمال قلیچدار اوغلو» را به عنوان نامزد نهایی خود معرفی کردند.

«محرم اینجه» ۵۹ ساله که دیشب نامزدی خود را اعلام کرده، طی چهار دوره متوالی در سالهای ۲۰۰۲، ۲۰۰۷، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ از زادگاه خود شهر «یالووا» از سوی حزب جمهوری خواه خلق وارد پارلمان ترکیه شد و در سال ۲۰۱۸ از سوی حزب متبوع خود وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری با اردوغان شد ولی با کسب ۳۱ درصد آرا شکست خورد.

وی در ماه مِی ۲۰۲۱ حزب مملکت را تأسیس کرد و اکنون به عنوان رهبر این حزب فعالیت می‌کند و برای رقابت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی این حزب نامزد شده است.

مقامات کشورهای مختلف، تولد اردوغان را تبریک گفت
بخوانید

اینجه که به صورت مستقل اعلام نامزدی کرده، در خصوص حضور در ائتلاف‌های انتخاباتی نیز گفت که با توجه به شرایط، تصمیم خواهد گرفت اما عجله نکرده، تحت فشار قرار نخواهد گرفت و هیچ کاری را به زیان ترکیه انجام نخواهد داد.

وی هنگام اعلام نامزدی خود خطاب به حزب حاکم عدالت و توسعه و اردوغان، رقیب انتخاباتی خود گفت: شما با حزب «هداپار» ائتلاف کرده‌اید تا روی صندلی‌های خود بمانید ولی ما شما را از آن صندلی‌ها پایین می کشیم و هرگز اجازه نخواهیم داد که تمامیت تجزیه‌ناپذیر جمهوری سکولار و دموکراتیک ترکیه آسیب ببیند.

چند روز پیش نیز «سینان اوگان» ۵۶ ساله و نماینده پیشین مردم ایغدیر از حزب حرکت ملی در مجلس ترکیه و از آذربایجانی‌های این کشور از سوی ائتلاف «آتا» شامل احزاب عدالت، اتحاد ترکیه، وطن من و ظفر، به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معرفی شد.

اوگان دیشب در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سوزجو گفت: «نه پولدارها پشت ما هستند، نه نیروی خارجی، نه ایالات متحده آمریکا، نه روسیه و نه چین و ما به پشتوانه ترک بودن خود به میدان آمده ایم و به انتخاب مردم اعتماد داریم.»

هر چند که برخی رسانه‌ها از نامزد شدن «محمدعلی فاتح اربکان» ۴۴ ساله رهبر حزب دوباره و فرزند «نجم‌الدین اربکان» نخست وزیر فقید و رهبر حزب رفاه ترکیه خبر داده‌اند ولی نامزدی او به صورت رسمی اعلام نشده و دیدار او با نزدیکان کادر رهبری حزب حاکم عدالت و توسعه در روزهای گذشته نشان داد که وی در صورت پذیرفته شدن شروطی، به احتمال زیاد از نامزدی اردوغان حمایت خواهد کرد.

اردوغان: شمار زنان شاغل به 10.5 میلیون نفر افزایش یافت
بخوانید

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و روند اخذ آرای مردم نیز از ساعت ۰۸:۰۰ آغاز و در ساعت ۱۷:۰۰ همان روز به پایان می رسد.

بر اساس قوانین، همه فرایند برگزاری انتخابات ترکیه توسط شورای عالی انتخابات این کشور مدیریت می‌شود و بر این اساس، ۶۴ میلیون واجد شرایط رای دادن در ترکیه، برای انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور، پای صندوق‌های رای می‌روند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

*با احزاب اصلی ترکیه به طور مختصر و مفید آشنا شوید:

*عدالت و توسعه؛ حزبی که یک پنجم عمر جمهوری ترکیه با آن سپری شده است
*حزب جمهوری خواه خلق؛ میراث یکصد ساله آتاتورک
*حزب سعادت؛ اسلامگراهایی که با لائیک ها متحد شده اند
*حزب “خوب” به رهبری یک خانم

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا