میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرهاخبرهای ویژه

گرم شدن دوباره بازار مسکن ترکیه با آینده قیمتی نامعلوم

تبلیغ در عصر ترکیه

عصر ترکیه – در ماه های اخیر، بازار مسکن ترکیه در رکود کامل قرار داست. هم فروشنده ها منتظر نتایج انتخابات بودند و هم خریداران دست نگه داشته بودند تا ببینید کدام یک از دو کاندیدای اصلی یعنی اردوغان و قلیچدار اوغلو، رئیس جمهور خواهند شد.

قلیچدار اوغلو، اردوغان را متهم می کرد که در دوران حکومتش، به اندازه کافی مسکن نساخته است و این امر سبب شده نرخ خانه دار بودن مردم ترکیه از 75درصد به 52 درصد کاهش یابد.

او وعده داده بود که مسکن “توکی” را فعال تر از قبل کند. مسکن توکی، برنامه ای شبیه مسکن مهر در ایران است ولی خانه های “توکی” به جای آن که بیرون شهرها ساخته شوند، در داخل بافت شهری احداث می شوند و با شرایطی مانند تعهد به عدم فروش برای مدت معین و با قیمت مناسب تر از بازار، به افراد فاقد خانه فروخته می شود.

توکی
توکی

اما مهم ترین وعده قلچیدار اوغلو، عدم فروش حتی یک خانه به خارجی ها بود. او مدعی بود که خارجی ها عامل اصلی گرانی مسکن در ترکیه هستند. این در حالی است که در یک دهه گذشته تنها 357 هزار ملک در سراسر ترکیه به خارجی ها فروخته شده است که این رقم، 5 درصد کل معاملات ملکی را شامل می شود.

البته متحد و هم حزبی او یعنی اکرم امام اوغلو (شهردار استانبول) بارها گفت که فروش ملک به خارجی ها ادامه خواهد یافت و فقط اعطای شهروندی به خارجی ها با خرید ملک متوقف خواهد شد.

آقای اکرم امام اغلو شهردار استانبول به همراه همسرش
آقای اکرم امام اغلو شهردار استانبول به همراه همسرش

این تناقض گویی ها در کمپین انتخاباتی حزب جمهوری خواه خلق آن هم توسط دو تن از چهره های اصلی حزب، نشان می داد که آنها برنامه خاصی برای حل مشکل مسکن ندارند و صرفاً بر روی حمله به رقیب متمرکز هستند.

از سوی دیگر، اردوغان هیچ تغییری در برنامه های مرتبط از جمله فروش ملک به خارجی ها با مسکن اعلام نکرد و نشان داد که شرایط کنونی استمرار خواهد داشت.

بنابراین بازار مسکن ترکیه به ویژه در بخش فروش ملک به خارجی ها، منتظر تعیین تکلیف بود و در این دوره انتظار، در بعضی روزها در ادارات تاپو (سند اسناد ملکی) حتی یک سند جدید نیز صادر نشد و این یعنی معاملات بعضاً به عدد صفر رسیده بود.

به گزارش عصر ترکیه ، اینک با پیروزی مجدد اردوغان، شرکت های بزرگ ساختمانی مانند سینپاش، سوریاپی، کنوت، تما و … پروژه های ساختمانی خود را با قدرت بیشتری پیش می برند چون می دانند که بخشی از مشتریان آنها خارجی هایی هستند که به دنبال خرید خانه های نو در استانبول و شهرهای دیگر ترکیه اند و با انتخاب مجدد اردوغان پول هایشان را به ترکیه می آورند.
بی دلیل نیست که بسیاری از شرکت های عمده ساخت و ساز در ترکیه، حامی اردوغان هستند چرا که بزرگ ترین پروژه های عمرانی تاریخ ترکیه از فرودگاه و پل و جاده گرفته تا خانه و شهرک های متعدد، در دوران اردوغان شکل گرفته اند و شرکت های عمرانی، منتفع بزرگ این پروژه های میلیارد دلاری بودند و هستند.

همچنین مشاوران مسکن و شرکت های بازاریابی و فروش ملک به خارجی ها نیز بعد از یک رکود چند ماهه خود را برای تابستان گرم 2023 آماده می کنند.

مردم ترکیه هم آرام آرام به بازار مسکن بر می گردند و البته بسیاری شان منتظر هستند که وام های بانکی متناسب با افزایش قیمت خانه بالا برود و توکی فعال تر شود. اگر این دو اتفاق بیفتد افراد کم درآمد نیز امیدوار به خانه دار شدن خواهند داشت و الا با جهش عجیبی که بازار ملک در ترکیه در دوران مابعد کرونا داشت، خانه دار شدن همچنان برای بسیاری از ترک ها یک رویا خواهد ماند.

البته این بدان معنا نیست که بار دیگر قیمت ملک در ترکیه همانند دو سال اخیر با شیب تندی بالا خواهد رفت چرا که بهای ملک در ترکیه دستکم در مقطع کنونی به ثبات – البته در اعداد نجومی – رسیده است، آنقدر گران و نجومی که برخی از ثروتمندان ترک ترجیح می دهند به جای ترکیه در بریتانیا خانه بخرند.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا