میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
گوناگون

۶ روش تشخیص ماهی قزل آلای سالم از فاسد

آبشش‌های ماهی سالم و تازه به رنگ صورتی یا قرمز پررنگ هستند. اما در قزل‌ آلای فاسد، آبشش‌ها به رنگ زرد تیره یا خاکستری در می‌آیند.

تبلیغ در عصر ترکیه

اکالا بلاگماهی قزل آلا منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین است و فواید زیادی برای بدن دارد. اما تشخیص ماهی قزل آلای سالم از فاسد همیشه کار آسانی نیست.

۶ روش تشخیص ماهی قزل آلای سالم از فاسد

تشخیص ماهی قزل آلای تازه و سالم از ماهی فاسد شده برای جلوگیری از بروز مسمومیت غذایی و بیماری‌های ناشی از آن، بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به چند علامت کلیدی برای تشخیص ماهی قزل آلای سالم اشاره می‌کنیم.

۱- چشمان ماهی را بررسی کنید

یکی از بارزترین ویژگی‌های قزل آلای سالم، چشمانشان است. چشمان این ماهی باید کاملا برآمده، محدب و براق باشند. مردمک چشم قزل آلای سالم باید روشن و واضح باشد و هیچ‌گونه کدورت یا لکه‌ای در آن دیده نشود. قرنیه چشم نیز باید شفاف باشد.

۲- ماهی قزل آلای سالم گوشت ارتجاعی دارد

یکی از راه‌های ساده و قابل‌ اعتماد برای تشخیص ماهی قزل آلای سالم، بررسی حالت ارتجاعی گوشت آن است. برای این کار، انگشت شست خود را به آرامی روی عضلات پشت ماهی در ناحیه نزدیک به ستون فقرات فشار دهید. اگر ماهی تازه و سالم باشد با برداشتن فشار انگشت، به سرعت به حالت اولیه خود باز می‌گردد و هیچ فرورفتگی یا اثری از فشار باقی نمی‌ماند.

ماهی قزل آلا 1

۳- به آبشش‌های ماهی دقت کنید

آبشش‌های ماهی سالم و تازه به رنگ صورتی یا قرمز پررنگ هستند. اما در قزل‌ آلای فاسد، آبشش‌ها به رنگ زرد تیره یا خاکستری در می‌آیند.

۴- به رنگ پوست ماهی توجه کنید

ماهی قزل آلای سالم دارای پوستی روشن، براق و بدون هیچ‌گونه تغییر رنگ یا کدری است.

۵- به شکم ماهی دست بزنید

ماهی قزل آلای سالم، شکمی سفت و محکم دارد. در حالی که شکم ماهی فاسد، شل است و با فشار دست به راحتی تغییر شکل می‌دهد.

۶- ماهی را بو کنید

ماهی قزل آلا زمانی که تازه و سالم باشد، باید بوی مطبوع و خاص خود را داشته باشد. این بو باید ملایم و شبیه به بوی دریا یا گیاهان دریایی باشد. توجه داشته باشید که بوی آمونیاک و هرگونه بوی نامطبوع و زننده‌ای می‌تواند نشان دهنده فاسد شدن ماهی باشد.

در این بخش از مجله آشپزی اکالا، روش تشخیص ماهی قزل آلای سالم از فاسد را معرفی کردیم. با به کارگیری نکات ذکر شده در این مقاله، به راحتی می‌توانید یک ماهی تازه و باکیفیت را انتخاب کنید و از مصرف آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا