میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

مواجهه با دود سیگار دیگران بر کیفیت شیر مادر تاثیر می‌گذارد

مطالعات حاکی از آن است که شیر مادر با تامین آهن کافی نقش مهمی در رشد ذهنی نوزاد دارد و از بروز چاقی پیشگیری می‌کند.

تبلیغ در عصر ترکیه

براساس مطالعه اخیر در کرمانشاه، دود سیگار بر شیر مادران غیرسیگاری که در معرض دود سیگار اطرافیان هستند تاثیر می‌گذارد. این ترکیبات سمی به شیر مادر می‌رسد که تاثیرات جدی بر سلامت نوزاد دارد.

«شیر مادر» اکسیر سلامت نوزاد است

شیر مادر علاوه بر تامین نیازهای غذایی نوزاد برای رشد و تکامل طی ماه های نخست زندگی، در تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با آلرژن‌ها، بیماری‌های تنفسی و خودایمنی نقش دارد. شیر مادر همچنین برای تکامل فلور روده‌ای که موجب ایمنی بدن نوزاد می‌شود نیز موثر است.

مطالعات حاکی از آن است که شیر مادر با تامین آهن کافی نقش مهمی در رشد ذهنی نوزاد دارد و از بروز چاقی پیشگیری می‌کند.

«دود سیگار» موجب تجمع مواد سمی در شیر مادر می‌شود

البته کیفیت شیر مادر به سلامت و وضعیت تغذیه مادر نیز بستگی دارد. همچنین محققان دریافتند که وجود مواد سمی مانند فلزات سنگین و ترکیبات سمی مانند کادمیوم، سرب، آرسنیک، کروم و کبالت در شیر مادر می‌تواند منشا مشکلات جدی سلامت نوزاد باشد که گاه حتی حیات او را تهدید می‌کند. حال آنکه دود سیگار حاوی بیش از 5 هزار ترکیب مضر و سرطان‌زا است و نه‌تنها سیگارکشیدن بلکه مواجهه با دود سیگار دیگران نیز بر کیفیت شیر مادر تاثیر می‌گذارد.

محققان برای دستیابی به این نتایج، اطلاعات سلامت خانم‌هایی که به اولین فرزند خود شیر می‌دهند در مراکز بهداشت شهری کرمانشاه را بررسی کردند.

در این مطالعه، صرفا خانم‌‌های سالم با بارداری بدون مشکل جامعه هدف بودند و خانم‌های با چند فرزند، مبتلایان به بیماری‌های مزمن خودایمنی و قلبی همچنین ساکنان در مناطق با آلودگی بالای محیطی حذف شدند.

براساس تحقیقات پیشین، نوزادانی که از شیر مادران سیگاری تغذیه می‌شوند در معرض خطر بالای کولیک، اختلالات خواب، عفونت‌های مجاری تنفسی فوقانی، آلرژی، اختلالات ریتم قلب و حتی سندروم مرگ ناگهانی نوزاد هستند.

«دود سیگار» تجمع مواد سمی در شیر مادر را افزایش می‌دهد

در مطالعه اخیر، محققان نمونه شیر مادران را در مورد مقدار عناصر بالقوه سمی برای سلامت مادر و نوزاد بررسی کردند. مادران در سه گروه سیگاری، غیرسیگاری و در معرض دود سیگار تقسیم‌بندی شدند. گرچه این مادران از نظر شغل، تحصیلات، استفاده از لوازم آرایشی و مصرف میوه تفاوت‌های بارز داشتند اما مصرف شیر، نمک، فست‌فودها، سبزیجات، سیب‌‌زمینی و روغن در آنها مشابه بود.

نتایج حاکی از آن بود که مواجه با دود سیگار به هر شکل موجب تجمع مواد بالقوه سمی در شیر مادر می‌شود که تاثیر جدی بر سلامت مادر و نوزاد دارد. غلظت عناصری مانند جیوه، کادمیوم سرب و آرسنیک نیز در نمونه شیر مادر سیگاری و مادران در معرض دود سیگار نسبت به دیگران به‌طور قابل‌توجهی بالا بود.

قرارگرفتن در معرض کادمیوم بسیار نگران‌کننده است زیرا بر متابولیسم ریزمغذی‌هایی نظیر منیزیوم، مس، روی و آهن تاثیر می‌گذارد که برای رشد نوزاد ضروری هستند.

در محیط منزل سیگار نکشید!

ترک سیگار در دوران بارداری و شیردهی جزء توصیه‌های جدی سلامت مادر و جنین است اما این مطالعه بر ضروری پرهیز از حضور در محیط‌های آلوده به دود سیگار دارد. آگاهی نسبت به این مسئله ضرورت دارد تا همسران و دیگر اعضای خانواده‌ حداقل از سیگارکشیدن در محیط منزل خودداری نمایند.

دود سیگار نه‌تنها در دوران بارداری و شیردهی بر سلامت مادر و نوزاد تاثیر می‌گذارد بلکه در آینده نیز عواقب منفی در رشد و تکامل کودک خواهدداشت.

نتایج این مطالعه، 25 نوامبر 2023 در Scientific Reports منتشر شد.

منبع
سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا