میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

مصرف دانه کتان خطر سرطان سینه را کاهش می‌دهد!

براساس مطالعات جدید، مصرف دانه‌ کتان که نقش موثری در عملکرد مطلوب میکروبیوم روده دارد، می‌تواند به پیشگیری از سرطان سینه نیز کمک کند. دانه‌ کتان خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌آکسیدانی دارد.

تبلیغ در عصر ترکیه

این دانه همچنین به‌‌عنوان ملین نیز شناخته می‌شود و سرشار از ریزمغذی‌ها و ویتامین‌هاست. دانه‌های کتان با واکنشی که در میکروبیوم روده ایجاد می‌کند، می تواند نقش پیشگیرانه ای در ابتلا به سرطان سینه داشته باشد.

محققان دانشگاه تورنتو در این مورد بر نتایج مطالعات انجام‌ شده روی موش‌های ماده استناد کردند. آنها وضعیت موش‌ها به‌خصوص سبک تغذیه آنها، باکتری‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌های زنده روده همچنین اطلاعات مربوط به نمونه مربوط به سرطان سینه و بافت پستان را بررسی کردند.

محققان دریافتند که فراوانی بعضی باکتری‌‌های روده با میکروRNA در بافت پستان مرتبط است. میکروRNA مولکول‌های کوچکی هستند که برای تنظیم تظاهر ژن ضروری است. محققان با بررسی‌هایی که در مورد وضعیت موش‌ها و نحوه تغذیه آنها انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مصرف دانه‌های کتان در تغییر ارتباط بین باکتری‌های روده و میکروRNA نقش دارد که در کاهش خطر سرطان سینه موثر هستند.

دانه‌های کتان سرشار از ترکیباتی به‌نام لیگنان‌هاست که این ترکیبات توسط میکروبیوم روده متابولیزه می‌شوند تا متابولیت‌‌هایی آزاد کنند که قابلیت جذب در گردش خون را داشته‌ باشند. این ترکیبات بر ارتباط بین میکروبیوم و غدد پستانی تاثیر می‌گذارند که نشان می‌دهد امکان دارد روش جدیدی برای پیشگیری از سرطان سینه محسوب شود. البته محققان توصیه می‌‌کنند برای بهره‌مندی از تمام خواص دانه کتان، این دانه‌ها به‌شکل کامل و همراه با پوسته مصرف شوند.

سرطان سینه نخستین عامل فوت ناشی از سرطان در زنان طی سال 2023 شناخته شده ‌است و رعایت سبک زندگی سالم از جمله تغذیه صحیح جزء توصیه‌های موثر در پیشگیری از بروز این بیماری محسوب می‌شود. نتایج این مطالعه در نشریه Microbiology Spectrum منتشر شده است.

منبع
سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا