میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرهاخبرهای ویژه

آیا “محرم اینجه” اسب تروای اردوغان برای شکست دادن قلیچدار است؟

محرم اینجه یکی از چهار کاندیدای ریاست جمهوری ترکیه است. او سال ۲۰۱۸ که ۶ نامزد به رقابت با یکدیگر پرداختند، توانست ۲۶ درصد آرا را در مقابل ۵۶ درصدی آرای «رجب طیب اردوغان» کسب کند.

تبلیغ در عصر ترکیه

مردم ترکیه در حالی قرار است در ۲۴ اردیبهشت جاری به پای صندوق‌ رای بروند که گمانه‌زنی‌ها و حواشی این انتخابات سرنوشت‌ساز از مدت‌ها پیش، افکار عمومی و محافل رسانه‌ای را به خود مشغول کرده است.

کمتر از دو هفته تا انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در ترکیه باقی مانده است، برخی می‌گویند انتخابات پیش‌رو مهم‌ترین انتخابات در بیست سال گذشته در ترکیه است، برخی از تحلیلگران امور داخلی ترکیه از سناریوهای متعدد خطرناک حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری اردوغان برای انتخابات ماه جاری برای تصاحب این دوره از انتخابات سرنوشت ساز خبر می‌دهند.

اردوغان و قلیچدار اوغلو
اردوغان و قلیچدار اوغلو

«حسنی محلی» تحلیلگر ارشد امور ترکیه و منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اپوزیسیون «Tele ۱» با اشاره به تاریخی بودن این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در تحلیلی از سرنوشت آرا انتخاباتی گفت: «کمال قلیچدار اوغلو به صراحت می‌گویم برنده مرحله نخست انتخابات خواهد بود.»

حسنی محلی که در یک برنامه صبحگاهی خبری کانال تلویزیونی Tele ۱ گفت‌وگو می‌کرد با اشاره به شانس ضعیف «محرم اینجه» دیگر رقیب اردوغان از حزب «مملکت» فاش ساخت: «محرم اینجه یک پروژه سیاسی از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه است برای ریزش رأی قلیچدار اوغلو، رقیب اصلی اردوغان است. محرم اینجه یک اسب تروا است.»

این تحلیلگر شاخص سوری تبار با اشاره به اختلافات شخصی میان اینجه و قلیچدار اوغلو افزود: «محرم اینجه حداکثر آرای انتخاباتی‌اش در انتخابات آتی کمتر از یک درصد خواهد بود. وی سناریویی برای کاستن آرای قلیچدار اوغلو در مصاف با اردوغان است.»

محرم اینجه
محرم اینجه

این تحلیلگر امور داخلی ترکیه در ادامه با ذکر مثالی از یکی از سناریوهای حزب عدالت و توسعه در تصاحب این دور از رقابت‌های انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری بیان داشت که در گذشته، کشورهای استعمارگر از جمله انگلیس و فرانسه در مستعمرات خود مانند هند و الجزایر با استخدام نیروهای بومی آن کشورها، آنان را به عنوان نیروی پیاده نظام خود در مقابل مردم خود قرار می‌دادند. و اینک نیز این ترفند حزب حاکم در تصاحب آرا است.

اینجه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ که ۶ نامزد به رقابت با یکدیگر پرداختند، توانست ۲۶ درصد آرا را در مقابل ۵۶ درصدی آرای «رجب طیب اردوغان» کسب کند.

اینجه، دبیر سابق فیزیک و شیمی که هم اکنون ۵۹ سال دارد و در کارنامه سیاسی خود سمت نمایندگی مجلس از سوی حزب جمهوری خلق و رهبری حزب مملکت را داشته است.

محرم اینجه
محرم اینجه

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ۲۴ اردیبهشت سال جاری برگزار خواهد شد و در آن ۴ نامزد به رقابت خواهند پرداخت.

بنا بر اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، «محرم اینجه» رهبر حزب مملکت، «کمال قلیچداراوغلو» رهبر حزب جمهوری خلق، و دکتر «سینان اوغان» به نمایندگی از ائتلاف آتا می‌توانند در انتخابات پیش رو به رقابت بپردازند.

پیش بینی عجیب از انتخابات ترکیه/ اردوغان سقوط می‌کند؟
۴ کاندیدای انتخابات ترکیه چه کسانی هستند؟
۲۶ حزب در انتخابات ترکیه رقابت می کنند: از اسلام گرایان تا کمونیست ها

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا