میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

فواید و مضرات جوش شیرین برای دندان

جوش شیرین دارای مصارف بی‌شماری است که استفاده از آن برای دندان، یکی از رایج‌ترین آن‌ها است. این ماده می‌تواند با روش‌‌های مختلف به کار برده شود؛ یا به عنوان دهانشویه و یا همراه با مسواک. افزون بر این، می‌تواند خواص فوق العاده‌ای نیز به همراه داشته باشد و از بروز پلاک دندان، التهاب لثه و یا عفونت جلوگیری کند و در کنار آن دندان‌هایی سفید و براق به شما تحویل دهد.

تبلیغ در عصر ترکیه

آنچه در این مقاله می خوانیم
خواص جوش شیرین برای کاهش پلاک‌ دندان و التهاب لثه
جوش شیرین برای عفونت دندان
جوش شیرین برای سفیدی دندان
ارزان‌ترین روش سفيد كردن دندان با جوش شيرين
جوش شیرین برای دندان درد
بهترین طرز استفاده از جوش شیرین برای دندان
مضرات جوش شیرین برای دندان
خواص جوش شیرین برای کاهش پلاک‌ دندان و التهاب لثه

گروهی از باکتری‌ها وجود دارند که در محیط دهان می‌توانند کلونی تشکیل داده و به سطح دندان و لثه‌ها بچسبند؛ به این کلونی، بایوفیلم گفته می‌شود.

بایوفیلم به تدریج موجب ایجاد مشکلات متداول مربوط به دهان و دندان خواهد شد؛ مشکلاتی از قبیل:

ایجاد التهاب لثه
ایجاد پلاک دندان
ایجاد حفرات روی دندان

اما جوش شیرین می‌تواند به نوعی قاتل این موجودات باشد و به از بین بردن آن‌ها بسیار کمک کند. می‌توانید مقداری از این ماده را همراه مسواک به آرامی بر روی دندان‌ها بکشید.

نتایجی که می‌توانید انتظار داشته باشید، عبارت‌اند از:

کاهش باکتری‌های موجود در دهان
جلوگیری از پوسیدگی دندان و التهاب لثه
و در نهایت از بین بردن کلونی بایوفیلم
جوش شیرین برای عفونت دندان

برخی از باکتری‌های موجود در دهان، برای رشد و گسترش، به محیط اسیدی‌تری نیاز دارند. این باکتری‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند حفرات دندانی ایجاد کنند، می‌توانند موجب به وجود آمدن عفونت و یا حتی التهاب لثه شوند. از آنجایی که جوش شیرین ماهیت قلیایی دارد، می‌تواند با بالا بردن pH محیط دهان از رشد این دسته از باکتری‌ها جلوگیری کرده و مانع بروز عفونت و التهاب شود.

جوش شیرین برای سفیدی دندان

جوش شیرین علاوه بر از بین بردن باکتری‌ها، می‌تواند با خاصیت سفید کنندگی که دارد، لکه‌های سطح دندان را از میان برده و لبخندی زیبا به شما هدیه کند. اصلا یکی از دلایلی که این ماده در ترکیبات بسیاری از خمیر دندان‌های سفید کننده وجود دارد، همین ویژگی است. تحقیقات زیادی نیز در این راستا انجام شده که نتایج آن‌ها این ادعا را ثابت می‌کنند.

ارزان‌ترین روش سفيد كردن دندان با جوش شيرين

همانطور که می‌دانید، داشتن دندان‌های سفید یکی از فاکتورهای داشتن لبخندی زیباست که در ظاهر کلی و اعتماد به نفس فرد، تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

به همین علت راه‌های زیادی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد که اصلی‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

لمینت
کامپوزیت
بلیچینگ

روش‌های بالا همگی جزو روش‌های به شدت پر هزینه جهت دستیابی به این هدف هستند و باید زیر نظر پزشک مربوطه انجام شوند؛ اما راه ساده‌تر و ارزان‌تری نیز وجود دارد که خودتان نیز به تنهایی از پس آن برمی‌آیید! فقط باید کمی حوصله به خرج دهید.

استفاده از جوش شیرین، همان روش ساده و ارزان است که می‌تواند موجب سفید شدن دندان‌های شما شود؛ اما اگر به هر دلیلی چندان تمایلی به استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندان‌ها نداشتید، می‌توانید از پودرهای سفید کننده دندان نیز استفاده کنید که به نسبت موارد بالا بسیار مقرون به صرفه‌تر است و نتایج آن سریع‌تر از جوش شیرین مشخص خواهد شد.

جوش شیرین برای دندان درد

فواید و مضرات جوش شیرین برای دندان

از آنجایی که احتمالا از عنوان فهمیده‌اید، این مورد یکی از روش‌های درمان خانگی برای دندان درد است و بهتر آن است که در صورت وقوع چنین شرایطی، مراجعه به یک دندانپزشک را در اولویت قرار دهید.

به 2 روش می‌توان از جوش شیرین برای دندان درد استفاده کرد:

یک پارچه‌ کتان را گرم کرده و کمی جوش شیرین روی آن بگذارید و در محل درد قرار دهید.
یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

بهترین طرز استفاده از جوش شیرین برای دندان:برای این منظور به چه موادی احتیاج داریم؟

مسواک
یک لیوان و یا کاسه کوچک
جوش شیرین
آب

مراحل آن به شرح زیر است:

ابتدا جوش شیرین و آب را درون کاسه و یا لیوان مورد نظر ریخته و مخلوط کنید. توجه کنید که تناسب این دو به نحوی باشد که در نهایت، چیزی نزدیک به یک ماده خمیری شکل حاصل شود.
کمی از این ماده را بر روی مسواک قرار دهید.
به آرامی و با حرکات دورانی، مسواک را بر روی دندان‌ها بکشید. حتما مطمئن شوید که تمامی دندان‌ها با این ماده پوشیده شوند.
مسواک زدن را برای 1 دقیقه ادامه دهید.
سپس مواد را از دهان خارج کرده و دهان را با آب بشویید.

مضرات جوش شیرین برای دندان
به طور کلی مضرات قابل توجهی در خصوص استفاده از جوش شیرین، گزارش نشده است؛ اما ممکن است برخی معایبی را به همراه داشته باشد که به عنوان موانعی برای بهره بردن از خواص سفید کنندگی این ماده محسوب شوند.

از جمله این معایب، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فواید و مضرات جوش شیرین برای دندان3

ممکن است بعضی نتوانند بافت جوش شیرین و یا طعم آن را تحمل کنند.

سفید کردن دندان با جوش شیرین، ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد که از حوصله بسیاری از افراد خارج است.
دندان‌ها گاهی دچار پوسیدگی‌ سطحی می‌شوند و تنها عاملی که می‌تواند از بروز آن‌ جلوگیری کند، فلوراید است. استفاده از جوش شیرین به عنوان جایگزینی برای خمیر دندان و در طولانی مدت، می‌تواند از این جهت آسیب‌زا باشد؛ چرا که نمی‌تواند به خوبی با تمام فاکتورهای پوسیدگی مقابله کند.

نکته مهم: استفاده از جوش شیرین برای دندان شاید چندان ضرر نداشته باشد، ولی ترکیب جوش شیرین و نمک برای دندان و یا ترکیب این ماده با سرکه و یا آبلیمو اصلا توصیه نمی‌شود؛ به این دلیل که می‌تواند محیط دهان را اسیدی کرده و فضای مناسبی را برای رشد باکتری‌ها مهیا کند.

جمع بندی
در میان راه‌های موجود برای سفید کردن دندان‌ها، استفاده از جوش شیرین از نظر اقتصادی بسیار به‌صرفه‌تر است. این ماده، به راحتی در دسترس است و می‌توان آن را یک روش ساده و آسان برای این منظور در نظر گرفت.

منبع: Artofmoderndentistry -Healthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا