میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

فناوری جدیدی که بیماری را از عرق بدن تشخیص می‌دهد

عرق بدن حاوی نشانگرهای زیستی است که می‌توانند بیماری‌های گوناگون را از دیابت گرفته تا اختلالات ژنتیکی نشان دهند.

تبلیغ در عصر ترکیه

پژوهشگران «مؤسسه علم و فناوری کره جنوبی» و «دانشگاه نورث‌وسترن»، فناوری جدیدی را برای تشخیص بیماری از عرق بدن ابداع کرده‌اند و قصد دارند در آینده آن را در دسترس همه مردم قرار دهند.

عرق بدن حاوی نشانگرهای زیستی است که می‌توانند بیماری‌های گوناگون را از دیابت گرفته تا اختلالات ژنتیکی نشان دهند.

نمونه‌برداری از عرق برخلاف خون، به دلیل ماهیت بدون درد خود مورد علاقه کاربران است اما از آنجا که پیشتر برای به دست آوردن مواد یا هورمون‌های مورد نیاز از عرق، فعالیت بدنی شدید لازم بود، این روش چالش‌هایی را برای افراد با تحرک محدود ایجاد می‌کرد.

دکتر «کیم جوهی»(Kim Joohee) از «مرکز تحقیقات بیونیک» در «مؤسسه علم و فناوری کره جنوبی»(KIST) و پروفسور «جان راجرز»(John Rogers) از «دانشگاه نورث‌وسترن»(Northwestern University) به طور مشترک یک دستگاه را برای نظارت راحت بر تعریق ابداع کرده‌اند که به فعالیت بدنی نیاز ندارد و تحریک دارو را از طریق پوست انجام می‌دهد.

برخلاف روش‌های پیشین که در آنها عرق کردن باید از طریق ورزش صورت می‌گرفت، این دستگاه داروهایی را ارائه می‌دهد که غدد عرق را از طریق پوست تحریک می‌کنند.

این گروه پژوهشی یک دستگاه انعطاف‌پذیر ساخته‌اند که با اعمال جریان الکتریکی به هیدروژل حاوی دارو می‌تواند دارو را به غدد عرق برساند. این دستگاه که کوچک و نرم است، به راحتی به پوست متصل می‌شود. عرق ایجادشده در کانال‌های میکروسیال درون دستگاه جمع‌آوری می‌شود و با استفاده از حسگرهای زیستی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نشانگرهای زیستی آن خود را نشان بدهند. این کار امکان تحلیل نشانگرهای زیستی موجود در عرق را فراهم می‌آورد، نیاز مراجعه به بیمارستان را کمتر می‌کند و خطر آلودگی نشانگرهای زیستی را در طول آزمایش کاهش می‌دهد. در نتیجه، دقت افزایش می‌یابد.

دستگاه این پژوهش به نوزادان مبتلا به «فیبروز سیستیک»(Cystic Fibrosis) متصل شد و غلظت کلرید را که یک نشانگر زیستی در عرق است، تایید کرد. داده‌های دستگاه با نتایج به‌دست‌آمده از روش‌های تحلیل سنتی بیمارستان‌ها سازگار بودند و دقت آنها به بیش از ۹۸ درصد می‌رسید.

علاوه بر این، پایداری دستگاه روی پوست، با تأیید دمای پوست و مقادیر پی‌اچ تضمین شد. از آنجا که فیبروز سیستیک عمدتا در دوران شیرخوارگی ظاهر می‌شود، نظارت مداوم بر پیشروی بیماری و وضعیت جسمانی ضروری است. با استفاده از این دستگاه می‌توان نظارت مداوم را به راحتی در خانه انجام داد تا استرس روحی و جسمی بیماران و مراقبان آنها کاهش یابد.

این دستگاه جدید می‌تواند فناوری نظارت بر بیماری‌های غیر تهاجمی مبتنی بر عرق را در بزرگسالان سالم نیز امکان‌پذیر کند. علاوه بر این، فناوری انتقال دارو از طریق پوست می‌تواند نه تنها برای تحریک عرق کردن، بلکه برای افزایش میزان دارورسانی به صورت موضعی در شرایطی مانند بیماری یا زخم‌های پوستی و سرعت بخشیدن به روند بهبودی مورد استفاده قرار بگیرد.

دکتر جوهی گفت: ما طی دو سال پژوهش مشترک با دانشگاه نورث‌وسترن، نه تنها به محدودیت روش‌های موجود برای القای عرق پرداخته‌ایم، بلکه در آزمایش‌های بالینی نیز به موفقیت دست یافته‌ایم و یک گام به تجاری‌سازی نزدیک‌تر شده‌ایم.

پروفسور راجرز گفت: ما قصد داریم در آینده مطالعات بالینی و تجاری‌سازی را در مقیاس بزرگ انجام دهیم و آن را برای بزرگسالان نیز تنظیم کنیم.

این پژوهش در مجله «Biosensors and Bioelectronics» به چاپ رسید.

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا