میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

علل زردی زبان

ظاهر زبان زرد به علت اصلی آن بستگی داشته و ممکن است به دلیل رشد بیش از حد مخمر، لکه‌های سفید مایل به زرد را روی زبان و سایر قسمت‌های دهان به وجود آورد.

تبلیغ در عصر ترکیه

زردی زبان اغلب بی ضرر بوده و معمولاً به مرور زمان خود به خود از بین می‌رود. دلایل مختلفی برای زرد شدن زبان وجود دارد، اما تنها چند بیماری مانند زردی جدی به شمار آمده و نیاز به درمان دارند.

در اینجا متوجه می‌شوید که چرا زبان شما ممکن است زرد شده و چگونه علل مختلف آن را درمان کنید.

●زردی زبان چه شکلی است؟
ظاهر زبان زرد به علت اصلی آن بستگی داشته و ممکن است به دلیل رشد بیش از حد مخمر، لکه‌های سفید مایل به زرد را روی زبان و سایر قسمت‌های دهان به وجود آورد.

بهداشت نامناسب دهان و برخی از شرایط مشابه دیگر می‌تواند منجر به تجمع سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها و سایر ذرات در دهان و در سطح زبان شما شده و در نتیجه می‌تواند منجر به بوی بد دهان نیز شود.

●علل زردی زبان
علل بالقوه زردی زبان عبارتند از:

○بهداشت ضعیف دهان و دندان
وقتی دندان‌های خود را مرتب و کامل مسواک نزنید، سلول‌های پوست و باکتری‌ها می‌توانند روی پاپیلاها که به برآمدگی های کوچکی که نوک و کنار زبان را پوشانده‌اند گفته می‌شود، تجمع یابند.

باکتری‌ها رنگدانه‌هایی آزاد می‌کنند که می‌توانند زبان شما را زرد کنند. غذا، تنباکو و سایر مواد نیز ممکن است روی پاپیلاهای زبان شما گیر کرده و زبان شما را زرد کنند.

○زبان مودار سیاه
زبان مودار سیاه یک بیماری بی‌ضرر بوده که به دلیل رشد بیش از حد سلول‌های مرده پوست روی زبان شما ایجاد می‌شود. این رشد بیش از حد سلول‌ها باعث بزرگتر شدن پاپیلاهای شما می‌شود. باکتری‌ها، خاک، غذا و مواد دیگر می‌توانند روی این برجستگی ها جمع شده و آن‌ها را به رنگ های مختلف تبدیل کنند.

حتی اگر بخشی از نام این اختلال “سیاه” است، زبان شما ممکن است قبل از سیاه شدن به زرد یا رنگ های دیگر تبدیل شود.

عواملی که ممکن است در ایجاد زبان مودار نقش داشته‌باشند عبارتند از:

●سیگار کشیدن

●مصرف زیاد قهوه

●نوشیدن الکل

●خشکی دهان

●برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها مانند تتراسایکلین

●داشتن رژیم غذایی نرم

علائم دیگر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

●احساس سوزش روی زبان

●احساس قلقلک

●طعم عجیب

●بوی بد دهان

●خشکی دهان یا تنفس از طریق دهان

خشکی دهان نوعی کمبود بزاق کافی در دهان بوده و به طور معمول، بزاق باکتری‌ها را از دهان شسته و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. اگر دهان شما به طور غیر طبیعی خشک باشد، تجمع باکتری‌ها می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های زرد روی زبان شما شود.

○زبان جغرافیایی
زبان جغرافیایی زمانی اتفاق می‌افتد که تکه‌هایی از پاپیلا روی زبان خود را از دست بدهید. پزشکان هنوز متوجه نشده‌اند که دلیل این اتفاق چیست، اما گاهی اوقات در بعضی خانواده‌ها این مورد دیده می‌شود.

این بیماری به این دلیل زبان جغرافیایی نامیده می‌شود که تکه‌های از دست رفته، سطح زبان را شبیه نقشه جهان می‌کند. لکه‌ها اغلب قرمز بوده اما ممکن است زرد شده و گاهی اوقات اذیت کننده باشند.

○داروهایی که حاوی بیسموت هستند.
پپتو بیسمول و سایر داروهای حاوی بیسموت ساب سالیسیلات می‌توانند رنگ زبان شما را از زرد به سیاه تبدیل کرده و همچنین ممکن است باعث تیره شدن مدفوع شود.

○آنتی‌بیوتیک‌ها
مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند شما را مستعد ابتلا به برفک دهان و عفونت مخمری در دهان کند. برفک دهان در اثر رشد بیش از حد مخمر کاندیدا آلبیکنس ایجاد می‌شود.

در یک مطالعه، محققان دریافتند که در 440 بیمار مبتلا به گاستریت مزمن که به باکتری هلیکوباکتر پیلوری آلوده شده‌بودند، 81.16 درصد زبان آن‌ها دارای پوشش زرد بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا