میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
پوست و مو

علائم کبد چرب روی پوست

علائم کبد چرب روی پوست، کبد از اندام‌های حیاتی بدن است که نقش مهمی در سلامت و شفافیت پوست دارد.

تبلیغ در عصر ترکیه

اگر کبد نتواند به درستی سموم را تجزیه کند، باید این سموم با روش‌های دیگر از بدن خارج شوند. در بسیاری از موارد، این سموم از طریق پوست خارج می‌شوند. اما در صورتی که سموم در لایه‌های عمیق پوست جمع شوند، می‌تواند باعث التهاب شده و در نهایت به بروز بیماری‌هایی مانند درماتیت، اگزما، پیری زودرس و چروک شدن پوست، لکه‌های قهوه‌ای، بثورات خارش‌دار قرمز در هر نقطه از بدن، بثورات دردناک عمیق که ممکن است منجر به زخم شود، پسوریازیس و آکنه بشوند.

به همین دلیل، در صورت بروز هر یک از این علائم، باید به دکتر پوست مراجعه کرده و مراحل درمان کبد چرب خود را شروع کنید و همه عوامل زمینه‌ای از جمله آزمایشات کبدی را بررسی کند. در این مقاله، علائم کبد چرب روی پوست و مو و روش‌های درمان آن توضیح داده شده است.

مقدمه مقاله علائم کبد چرب روی پوست

کبد چرب یکی از شایع‌ترین اختلالات کبدی در سراسر جهان است که با توجه به افزایش سطح استرس، نوع غذاهای مصرفی و کم‌تحرکی در جوامع مدرن، روز به روز در حال گسترش است. این بیماری با انباشت چربی در بافت کبد همراه است و می‌تواند منجر به التهاب کبد، تشکیل بافت اسکار (سیروز کبدی) و در نهایت، نارسایی کبدی شود. در برخی موارد، کبد چرب بدون علائم کبد چرب روی پوست خاصی ادامه می‌یابد ولی در موارد دیگر، علائمی مانند خستگی، درد در قسمت بالای سمت راست شکم و افزایش وزن قابل مشاهده است.

علاوه بر این علائم، برخی علائم کبد چرب می‌تواند بر روی پوست نیز ظاهر شود. این علائم می‌تواند به عنوان یک اشاره‌ای برای شناسایی بیماری در مراحل اولیه باشد و در پیشگیری و درمان کبد چرب نقش مؤثری داشته باشد. در این مقاله، به بررسی علائم کبد چرب روی پوست و راه‌های شناسایی و درمان آن پرداخته‌ایم.

در ابتدا بدانید که اصلا چرا کبد چرب می‌شود؟

کبد، به عنوان یکی از اندام‌های حیاتی بدن انسان، وظیفه تصفیه خون و خارج کردن مواد سمی را دارد. تغذیه سالم، سم‌زدایی و تصفیه مواد مضر، تامین انرژی و مقاومت در برابر عفونت‌ها، از مهمترین وظایف کبد محسوب می‌شود. اگر چربی در کبد بیشتر از حد مجاز یعنی ۵ تا ۱۰ درصد وزن آن تجمع کند، فرد به کبد چرب مبتلا می‌شود.

با توجه به تغییرات هورمونی بالای زنان، این جنسیت به بیماری کبد چرب بیشتر از مردان در معرض خطر قرار دارند. تغذیه نامناسب و مصرف مواد قندی، چرب و سرخ‌شده و کم‌تحرکی از جمله عوامل مهم بروز این بیماری هستند. همچنین، افزایش وزن در کودکان، احتمال ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهد.

علائم کبد چرب شامل خستگی، درد بدن و مشکلات گوارشی هستند. در مراحل اولیه تجمع چربی در کبد، علائمی وجود ندارد؛ اما با تشدید بیماری، علائم کبد چرب روی پوستبیرونی مانند خشکی پوست و ریزش مو را مشاهده می‌کنیم. به همین دلیل، علائم کبد چرب روی پوست و مو نیز مشاهده می‌شوند.

تاثیر بیماری‌های کبد روی پوست چیست؟

تری‌گلیسرید و کلسترول، دو نوع چربی خون هستند که افزایش آن‌ها می‌تواند منجر به بیماری‌های پوستی شود. افزایش این دو عامل، باعث تولید مقدار زیادی چربی در کبد می‌شود. در نتیجه، کبد چرب شده و فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود.

یکی از شایع‌ترین اثرات بیماری‌های کبد و افزایش چربی خون بر روی پوست، بیماری زانتوما یا زردتومور است. در این بیماری، توده‌هایی زردرنگ از چربی، بر روی پلک بالا و پایین چشم تجمع می‌یابند. این توده‌های چربی می‌توانند در نقاط دیگری از بدن مانند مفاصل، تاندون‌ها، زانوها، آرنج، دست‌ها و باسن هم دیده شوند. این توده‌ها معمولا برجستگی‌های خوشه‌ای، به رنگ زرد یا نارنجی هستند و در زیر پوست قرار دارند. اغلب این توده‌ها درد ندارند، اما ممکن است خارش یا سوزش داشته باشند. همچنین، زانتوما می‌تواند علامت بیرونی یک بیماری زمینه‌ای باشد، مانند:

چربی خون بالا: زمانی که مقدار کلسترول یا تری‌گلیسرید زیاد باشد.
سیروز صفراوی اولیه: یک بیماری خودایمنی است که بدن، مجاری صفراوی درون کبد را از بین می‌برد.
کلستاز: در این بیماری جریان صفرا از کبد کند یا متوقف شده و باعث تجمع نمک در بدن می‌شود و همراه با خارش شدید دست و پا و بدن است.

پلی آرتریت ندوزا (PAN)، یک بیماری پوستی است که به دلیل التهاب و تنگی رگ‌های عضلانی کوچک و متوسط به وجود می‌آید. شایع‌ترین علامت این بیماری، لک ‌یا زخم‌هایی قرمز رنگ در پاها هستند و معمولا در بیمارانی که به هپاتیت B و فشار خون بالا مبتلا هستند، مشاهده می‌شود.

بااین‌حال توجه کنید که هر علامت یا ضایعه پوستی نشان‌دهنده کبد چرب نیست؛ ممکن است دلیل دیگری داشته باشد. بنابراین، در صورت مشاهده هرگونه بیماری پوستی، بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه کرده و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

آیا کبد چرب روی چهره خودش را نشان می‌دهد؟

یرقان یا زردی پوست یکی از شایع‌ترین علائم بیماری کبد چرب است. در این حالت، سفیدی چشم‌ها به زردی متمایل می‌شود. زردی پوست یکی از نشانه‌های مهم ابتلا به سیروز کبدی، نوع پیشرفته کبد چرب، به شمار می‌رود. همچنین، لکه‌های قهوه‌ای روی صورت نیز از علائم چربی کبد است.

این لکه‌ها با لک‌های بارداری و کک‌ومک تفاوت دارند و به دلیل افزایش استروژن در خون به وجود می‌آیند؛ عموما در نواحی زیر گلو، پشت گردن و زیر بغل دیده می‌شوند. همچنین، در مشکلات کبدی، حساسیت پوست به نور خورشید بیشتر می‌شود.

کبد چرب

علائم کبد چرب روی پوست و مو که خیلی مهم هست
علائم و عوارض کبد چرب در بیشتر موارد روی پوست قابل مشاهده هستند و نه روی موها. بعضی از مهم‌ترین و شایع‌ترین علائم کبد چرب روی پوست عبارتند از:

خارش پوست
خارش، یکی از نشانه‌های بیماری کبد چرب و سیروز کبدی است. افزایش چربی در کبد می‌تواند باعث افزایش مقدار نمک در زیر پوست شود و خارش پوست را ایجاد کند. همچنین، خارش شدید در دست‌ها، پاها و بدن نشانه‌ای از بیماری کلستاز نیز است. در هر صورت، برای تشخیص دقیق علت خارش، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و از راهکارهای درمانی مناسب استفاده کنید.

ریزش مو
یکی از علائم کبد چرب روی پوست، ریزش غیرطبیعی موها است.

قرمزی کف دست
عوارض کبد چرب شامل قرمزی و خارش کف دست و همچنین خشکی پوست می‌شوند. همچنین، رابطه اگزما با کبد به اختلال در سطح هورمون‌ها در بدن برمی‌گردد.

پوست رنگ‌پریده
زیاد شدن چربی در کبد و نقص عملکرد آن باعث افزایش سطح آمونیاک در خون می‌شود. این مشکل می‌تواند باعث کاهش جذب آهن در بدن شود و در نتیجه باعث کمبود خون شود. رنگ‌پریدگی و کبودی پوست نیز ممکن است نشانه‌های بروز این بیماری باشند.

آکنه
اختلال در ترشح چربی پوست می‌تواند باعث بروز آکنه شود. کنترل هورمون‌ها به عهده کبد است و در صورتی که کبد آسیب ببیند، سطح ترشح هورمون‌ها تغییر می‌کند. این تغییر در سطح هورمون‌ها می‌تواند باعث افزایش تولید چربی در پوست شود که در نتیجه باعث بروز آکنه می‌شود.

راه‌های درمان کبد چرب کدام است؟

هنگام مشاهده علائم کبد چرب روی پوست و مو، اولین قدم باید مراجعه به پزشک تخصصی باشد. پزشک با بررسی وضعیت عمومی، آزمایش‌های مورد نیاز و سونوگرافی، وضعیت شما را بررسی و راه‌های درمان را برای شما توضیح خواهد داد. اما توجه به نکات زیر می‌تواند به شما در فرایند درمان کمک کند:

تغذیه سالم و متنوع با محدودیت مواد شیرین و چربی، می‌تواند به بهبود شرایط شما کمک کند.
ورزش و فعالیت بدنی منظم می‌تواند در کاهش وزن و بهبود علائم کمک کند.
مصرف الکل را به حداقل ممکن برسانید، چرا که مصرف زیاد الکل می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند.
در صورت داشتن بیماری های همزمان مانند دیابت، باید به کنترل وضعیت این بیماری ها نیز توجه کرد.
در صورت نیاز، پزشک ممکن است داروهایی را به شما تجویز کند تا در بهبود شرایط شما کمک کنند.
پیگیری و مراجعه به پزشک با تعهد و هماهنگی با درمان‌های تجویز شده، می‌تواند بهبود علائم و وضعیت شما را بهبود بخشد.

معرفی بهترین عصاره درمان کبد چرب
عصاره کبد چرب 10 گیاه فران یک مکمل طبیعی و گیاهی است که با استفاده از قدرت 10 گیاه دارویی معروف برای سلامت کبد ترکیب شده است. این محصول با هدف کمک به درمان و پیشگیری از کبد چرب، بهبود عملکرد کبدی و تقویت سیستم ایمنی بدن طراحی شده است.

کاسنی
زنجبیل
رزماری
زردچوبه
انیسون
شیرین بیان
نعناع
زرشک
آرتیشو
خارمریم

این فرآورده گیاهی کاملاً طبیعی بوده و فاقد هرگونه نگهدارنده و یا افزودنی شیمیایی می‌باشد.
در جای خشک، دور از نور آفتاب و خنک نگهداری شود.
در صورت باز کردن در بطری با توجه به اینکه هیچ گونه ماده نگهدارنده در این ترکیب گیاهی استفاده نشده، حتما در جای خنک نگهداری کنید.
این محصول صرفا مکمل می‌باشد.
فرآورده را دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.

موارد منع مصرف:

زنان باردار و کودکان از مصرف آن خودداری کنند.

موارد احتیاط:

در صورت داشتن حساسیت به هر یک از اجزاء فرمولاسیون این ترکیب، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.
در صورت مصرف فرآورده با داروی دیگر، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.
در صورت مصرف دارو حتما فاصله زمانی حداقل ۲ ساعت با مصرف این فرآورده رعایت شود.

جمع بندی مقاله علائم کبد چرب روی پوست
کبد یکی از اندام‌های حیاتی بدن است که نقش مهمی در سلامت پوست دارد. بیماری کبد چرب ممکن است با افزایش تری‌گلیسرید و کلسترول خون به وجود بیاید و با تجمع چربی در کبد علائم متعددی شامل یرقان، لکه‌های قهوه‌ای، بثورات خارش دار، زردی پوست و حساسیت پوست به نور خورشید ایجاد کند. همچنین، بعضی از بیماری‌های پوستی مانند زانتوما و پلی آرتریت ندوزا می‌توانند علائم کبد چرب روی پوست باشند.

در صورت مشاهده هرگونه علائم کبد چرب روی پوست ، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و روش‌های درمان را با او مشاوره کنید. همچنین، تغییر در رژیم غذایی، وزن دهی، تحرک بیشتر و مصرف داروهای مورد تایید پزشک می‌توانند به بهبود علائم کبد چرب روی پوست و مو کمک کنند.

منبع : cedars-sinai.org

منبع
فرطب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا