میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

عفونت کلیه چیست؟

عفونت کلیه که پیلونفریت نیز نامیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها یا ویروس‌ها باعث ایجاد مشکل در یک یا هر دو کلیه شما شوند. این حالت نوعی عفونت دستگاه ادراری به شمار می‌رود.

تبلیغ در عصر ترکیه

وظیفه اصلی کلیه‌ها حذف مواد زائد و آب اضافی از خون است. کلیه‌ها بخشی از دستگاه ادراری بوده و با ادرار کردن مواد زائد از بدن خارج می‌شود.

اجزای تشکیل‌ دهنده دستگاه ادراری:

حالب‌ها: این لوله‌های نازک که از هر کلیه خارج می‌شوند، ادرار را به مثانه می‌رسانند.
مثانه: محل ذخیره ادرار است.

مجرای ادرار: این لوله ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل می‌کند.

اگر میکروب وارد هر یک از این قسمت‌ها شود، امکان ابتلا شخص به عفونت ادراری وجود دارد. ابتدا اغلب مثانه عفونی می شود که این حالت ممکن است دردناک باشد اما معمولا جدی نیست، اما اگر باکتری‌ها یا ویروس‌های بد از حالب عبور کنند، احتمال عفونت کلیه افزایش می‌یابد و در صورت درمان نشدن، این حالت می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی شده و برای سلامتی شخص خطر‌آفرین باشد.

علائم عفونت کلیه

علائم عفونت کلیه عبارتند از:

ادرار تیره، کدر یا خونی

ادراری که بوی بدی می‌دهد.

تب و لرز

از دست دادن اشتها

نیاز مکرر به ادرار کردن

احساس درد هنگام ادرار

درد در ناحیه کمر، پهلو یا کشاله ران

ناراحتی معده، حالت تهوع و استفراغ

کودکان کمتر از 2 سال در این وضعیت ممکن است تب بالایی را تجربه کنند اما بزرگسالان بالای 65 سال ممکن است هیچ یک از علائم معمول را نداشته و فقط علائمی را از خود بروز دهند که بر ذهن و تفکر آن‌ها تاثیر می‌گذارد، مانند:

گیجی

و بی معنی گفتار درهم و برهم

توهم

علل عفونت کلیه

عفونت‌های کلیه معمولاً با عفونت مثانه شروع شده که در نهایت به کلیه سرایت می‌کند. باکتری‌هایی به نام اشریشیا کلی اغلب عامل این بیماری هستند. این باکتری‌هادر حالت عادی در روده زندگی کرده و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند ولی باعث ایجاد مشکلاتی در دستگاه ادراری می‌شوند. سایر باکتری‌ها یا ویروس‌ها نیز می‌توانند باعث عفونت کلیه شوند.

چه قدر طول می‌کشد تا عفونت ادراری به عفونت کلیوی تبدیل شود؟

در صورتی که عفونت مثانه به سرعت درمان نشود، باکتری‌ها ممکن است به سمت کلیه‌ها حرکت کرده و باعث عفونت کلیه‌ها شوند. مدت زمانی که طول می‌کشد تا میکروب‌ها از مثانه به کلیه‌ها منتقل شوند، برای هر فردی متفاوت است.

درمان عفونت کلیه

در این وضعیت پزشک برای بیمار برای بهد مدت حداقل دوهفته آنتی بیوتیک تجویز کرده و فرد باید حتی در صورت بهبودی تمام داروها را تا پایان دوره آن‌ها مصرف کند.

ممکن است پزشک تشخیص دهد که بیمار باید یک دارو یا ترکیبی از آنتی بیوتیک‌ها را مانند موارد زیر مصرف کند:

تری متوپریم- سولفامتوکسازول

آموکسی سیلین یا آگمنتین

سفتریاکسون یا سفالکسین

سیپروفلوکساسین یا لووفلوکساسین

در صورتی که عفونت کلیوی دوباره عود کند بهداین معناست که ممکن است مشکلی در شکل دستگاه ادراری وجود داشته باشد. در این حالت پزشک باید شخص را به یک متخصص مانند متخصص اورولوژی ارجاع دهد. مشکلات مربوط به شکل مجرای ادرار ممکن است برای بهبودی نیاز به جراحی داشته باشد.

توصیه‌های پایانی

آب زیاد بنوشید، به طور منظم به دستشویی رفته و بلافاصله بعد از رابطه جنسی ادرار کرده تا از بروز عفونت کلیه جلوگیری کنید. بهتر است در صورت ابتلا به عفونت کلیه سریعا اقدام به درمان کرده و از عوارضی مانند آسیب کلیه و مسمومیت خون جلوگیری کنید. لازم به ذکر است که اکثر عفونت‌های کلیه در عرض 2 هفته پس از شروع مصرف آنتی بیوتیک برطرف می‌شوند و در صورت درمان به موقع جای نگرانی نیست.

منبع
سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا