میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرهاخبرهای ایران

طراحی و ساخت مودم 5G بومی توسط فناوران کشور

کارشناس تحقیق و توسعه یک اپراتور همراه از دستیابی به فناوری ساخت مودم 5G بومی خبر داد.

تبلیغ در عصر ترکیه

با کسب دانش فنی و ساخت آنتن‌های BTS می‌توان بخش مهمی از زنجیره تامین تجهیزات ایستگاه مخابرات سیار را تامین کرد. صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران به دلایل متعددی نظیر اندازه بازار قابل توجه داخلی و منطقه ای، موقعیت راهبردی در ارتباطات جهانی، وجود سرمایه انسانی توانمند و چالش‌های امنیتی بالقوه به ویژه در دوران تحریم‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با فناوران و محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی که موفق به ساخت و طراحی مودم 5G بومی شده اند و دارای مزایا و ویژگی های بسیاری نیز است٬ گفت‌وگو کرده است.

امید نیکویی زاده٬ کارشناس تحقیق و توسعه یک اپراتور همراه گفت: گسترش کاربرد فناوری‌های مبتنی بر اینترنت پرسرعت و پایدار نظیر انتقال جریان ویدیوی باکیفیت و بلادرنگ، واقعیت مجازی و افزوده، بازی‌های تعاملی، پردازش برخط تصویر، جراحی از راه دور، کاربرد‌های ویژه هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و دیگر موارد باعث ایجاد کلاس جدیدی از ذائقه و توقع در کاربران شده است. اینترنت نسل پنجم، بستر مناسبی برای رفع نیازمندی‌های امروز کاربران اینترنتی فراهم می‌کند و یکی از راهکار‌های ارائه این سرویس به کاربران نهایی، بهره‌گیری از مودم 5G است.

طراحی و ساخت مودم 5g بومی توسط فناوران کشور1

او گفت: با توجه به بهره‌گیری از مودم‌های 5G به عنوان یکی از بستر‌های پرکاربرد ارائه سرویس به کاربران نهایی اپراتور در سطوح B2C و B2B، پرواضح است که عملکرد نامناسب مودم می‌تواند تمام تلاش‌های موجود برای ارائه سرویس مطلوب به کاربران را خدشه‌دار کند؛ بنابراین زنجیره‌ تأمین، آزمون، تحویل و پشتیبانی مودم نقش مهمی در خلق ارزش ارائه سرویس با کیفیت اینترنت به کاربران ایفا می‌کند.

بنا به ضرورت‌های زیر، حمایت و بهره‌مندی از توانمندی‌های تولید داخل در توسعه کاربرد این محصول استراتژیک است:

• تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات تامین تجهیزات

• عدم اطمینان کامل به عملکرد فنی و امنیتی مودم های وارداتی

• توسعه اکوسیستم ارائه سرویس اینترنت نسل پنجم

•حمایت از شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی جهت کاهش ارزبری و وابستگی به خارج

این کارشناس تحقیق و توسعه ادامه داد: ما مجری تعیین نیازمندی‌های فنی، ارزیابی و تایید پیاده‌سازی قابلیت‌های مطلوب در مسیر ساخت مودم‌های 5G بومی قابل کاربرد در شبکه هستیم و در این راستا، جهت ایجاد فضای رقابتی و شناسایی توانمندی های شرکت های مختلف ۳ پروژه مستقل ساخت مودمی 5G بومی با مجموع ۲۵۰۰ مودم را در دست اجرا داریم.

نمونه مودم‌های 5G بومی تولیدشده

نیکویی زاد با اشاره به قابلیت‌ها و ویژگی‌های مودم 5G بومی اظهار کرد: سرعت دانلود تا ۴ Gbps و سرعت آپلود تا ۳۰۰ Mbps، پشتیبانی از 5G SA/NSA، LTE FDD/TDD و 3G، دارای آنتن داخلی ۴*۴ MIMO، منطبق بر شبکه‌ی نسل پنجم، پشتیبانی از UDDS و SMS، پشتیبانی از فرکانس‌های ۲.۴ GHz و ۵ GHz وای‌فای، حداکثر سرعت ۱.۲ Gbps در فرکانس ۵ GHz، پشتیبانی از WiFi ۶، پشتیبانی از استاندارد ۸۰۲.۱۱ a/b/g/n/ac/ax، فیلترینگ MAC، URL، IP و Port، پشتیبانی از VPN/Tunnelling، پشتیبانی از IPv۴ و IPv۶ از قابلیت های این مودم بومی است.

او افزود: پشتیبانی از Bridge mode، پشتیبانی از TR069 و SNMP، پشتیبانی از OID‌های همراه، پشتیبانی از VoIP، دارای تاییدیه امنیتی مبتنی بر پروفایل حفاظتی مودم‌های نسل پنجم، پشتیبانی از کاربران متعدد، قابلیت ارسال/دریافت پیامک، دارای درگاه‌های LAN/WAN، USB و RJ۱۱ از دیگر ویژگی های مودم بومی است.

مزایای بومی سازی مودم

او اظهار کرد: ارائه محصولات باکیفیت به بازار و مشترکین بر اساس نیاز‌ها و اهداف اپراتور، کاهش ریسک‌های فنی و امنیتی ورود محصول آماده خارجی، کاهش ارزبری و وابستگی به تجهیزات خارجی، توسعه اکوسیستم نسل پنجم همراه و افزایش ظرفیت بهره‌بری از سرویس‌های آن، پشتیبانی و به‌روزرسانی مستمر نرم‌افزار و سخت‌افزار از مزایای بومی سازی مودم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا