میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

شهر بدون قبرستان ایران کجاست و به چه علت اینگونه است؟ (+عکس)

جلفا، تنها شهر ایرانی که قبرستان ندارد، کجای ایران قرار دارد ؟

تبلیغ در عصر ترکیه

جالب است بدانید که شهرهایی در جهان وجود دارند که به دلایل مختلفی از گورستان استفاده نمی‌کنند که یکی از این شهرهای بدون قبرستان در ایران است.

به گزارش دلگرم، تنها شهر ایران که هیچ گورستان و آرامگاهی در آن وجود ندارد، شهر مرزی جلفاست که مردمش سال‌هاست برای دفن اموات خود به روستاهای اطراف می‌روند.

علت چیست ؟
غیر بومی بودن ساکنان عامل اصلی نبود آرامگاه در شهر جلفا است.

با توجه به اینکه شهر جلفا در زمان های گذشته به علت مبدا واردات کالاهای اساسی گمرک و راه آهن فعال بوده است و مردم نیز تنها برای تجارت به این شهر می آمدند و به علت اینکه تمام ساکنان این شهر غیر بومی بودند، بعد از مرگ نیز افراد در شهرهای خود و یا در شهرهای نزدیک شهر جلفا دفن می شدند.

بر اساس اظهارات اهالی شهر جلفا در زمان های گذشته این شهر به علت دور بودن به عنوان تبعیدگاه استفاده می شد، به طوری که روزهای این شهر پر از هیاهو و شب های آن در خلوت و سکوت مطلق سپری می شد.

1878554 719

جلفا کجاست؟
جلفا یکی از زیباترین شهرهای استان آذربایجان شرقی است. شهر مرزی جلفا که در حاشیه جنوبی رود ارس و در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان واقع شده، مملو است از جاذبه‌های گردشگری و منحصربه‌فرد که گردشگران بسیاری را در تمام فصل‌های سال مجذوب خودش می‌کند.

فرهنگ و آداب و رسوم شهر جلفا
مردم شهر جلفا مردمی اصیل، مهمان‌نواز و پایبند به آداب و رسوم زیبا و عقاید مذهبی هستند. نحوه برگزاری جشن‌های ملی و مراسمات مذهبی در این شهر از جمله عید نوروز، مراسم عزاداری ماه محرم، چهارشنبه سوری، سیزده به در، عید فطر، عید غدیر و غیره مشابه دیگر شهرهای ایران برگزار می‌شود.

جاهای دیدنی شهر جلفا
شهرهایی که در حاشیه رودخانه و در دل کوه قرار دارند و همچنین در گذشته محل زندگی ادیان مختلف بوده‌اند، به علت داشتن جاذبه‌های طبیعی، دیدنی و آثار تاریخی، گزینه‌های منحصر به فردی برای سفر به شمار می‌روند. به خصوص اگر این شهرها در منطقه آزاد قرار داشته و با کشورهای دیگر همجوار باشند که ارزش سفر چند برابر می‌شود.

جلفا شهری است که با داشتن آثار تاریخی کم نظیر و جاذبه‌های گردشگری فرهنگی و تاریخیِ بسیار غنی به دومین شهر پر گردشگر بعد از تبریز در استان آذربایجان شرقی تبدیل شده است. برخی از جاذبه‌های دیدنی جلفا عبارت‌اند از:
کاروانسرای خواجه نظر

رودخانه ارس

1878555 510

رود ارس، رودخانه‌ای نسبتاً پرآب و خروشان است که از منطقه آرپا چای در آناتولی ترکیه سرچشمه می‌گیرد.
این رودخانه از مرز ترکیه، نخجوان جلفا و ارمنستان گذشته و پس از گذر از مرز ایران و وارد جمهوری آذربایجان شده و به رودخانه کورا می‌ریزد.

کلیسای سنت استپانوس

1878556 804

کلیسای سنت استپانوس یکی از مهمترین کلیساهای ایران محسوب می‌شود که به نام یکی از مبلغان مسیحیت، نام‌گذاری شده است. این کلیسا بعد از قره کلیسا دومین کلیسای مهم ارمنیان کشور است. کلیسای سنت استپانوس در شهرستان جلفای استان آذربایجان شرقی و در کنار رودخانه ارس در دامنه بلندی‌هایی به نام ماغارد بنا شده است.

آبشار آسیاب خرابه

1878557 940

آبشار آسیاب خرابه یکی از جاهای دیدنی جلفا در استان آذربایجان شرقی است. این آبشار درون دره و بین صخره‌ها در نزدیکی آسیابی قدیمی قرار دارد و به همین دلیل به آبشار آسیاب خرابه شناخته می‌شود. در زبان ترکی آذری نیز به این مکان «خارابا دییرمان» گفته می‌شود.

بازارچه مرزی جلفا

1878558 268

بازارچه مرزی جلفا در کنار رودخانه ارس در شهر جلفا، در مرز ایران با جمهوری خودمختار نخجوان قرار دارد. این بازارچه در سال ۱۳۷۳ شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر یکی از بازارهای پر رونق استان آذربایجان شرقی و جاذبه های گردشگری جلفا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا