میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

دلیل بوی بد کولر گازی

بوی بد کولر گازی پدیده‌ای رایج و تشخیص دلیل و راهکار آن معمولاً ساده‌ است. در این مقاله، به دلایل بوی بد کولر گازی و راه‌حل رفع آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تبلیغ در عصر ترکیه

تصور کنید در فصل تابستان پس از پایان یک روز کاری خسته‌کننده به خانه برمی‌گردید. کفش‌هایتان را درمی‌آورید و لباس‌هایتان را عوض می‌کنید و بعد از روشن‌کردن کولر، متوجه بوی بدی می‌شوید. بوی بد تمام فضای خانه را می‌گیرد و شما را به خاموش‌کردن کولر مجبور می‌کند. تعجب می‌کنید که چرا کولر بوی بدی می‌دهد؟

به گزارش زومیت، در مقاله‌ی حاضر، به‌ دلایل رایجی اشاره می‌کنیم که ممکن است بر بوی بد کولر تأثیر بگذارند. این بو می‌تواند از هر نوعی باشد؛ مانند بوی رطوبت یا چیزی در حال سوختن یا حتی بوی دود.

علت بوی بد کولر گازی
یکی از مشکلات جدی‌‌ای که صاحب‌خانه‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند، بوی بد کولر است؛ اما مشکل این است که نمی‌دانند بو از کولر می‌آید یا نه و چه نوع بویی نشان‌دهنده‌ی چه مشکلی است. برای مقابله با این مشکل، باید آگاهی لازم را داشته باشید.

کولر گازی مانند اگزوز خودرو می‌سوزد؟
کولر گازی با موتور احتراق داخلی کار نمی‌کند؛ بنابراین، دلیلی وجود ندارد که دستگاه تهویه‌ی مطبوع شما بوی اگزوز ماشین‌ بدهد. کولر گازی از برخی گازها استفاده می‌کند و هنگامی‌که گرم می‌شود، شاید بوی دود اگزوز را حس کنید.

بوی کولر به‌احتمال زیاد بدین‌معنی است که نشتی در مسیر گاز مبرد شما وجود دارد. مبرد گازی خنک‌کننده در داخل کولر گازی است و ایجاد نشتی در آن می‌تواند بر عملکرد کولر تأثیر بگذارد. علاوه‌بر‌این، مواد شیمیایی را در هوا آزاد می‌کند و در‌نتیجه، ممکن است برای محیط خطرناک باشد.

از فریون که با نام علمی کلروفلوئوروکربن یا CFC شناخته می‌شود، به‌عنوان مبرد یا خنک‌کننده در کولرهای گازی استفاده می‌کنند؛ اما از سال ۲۰۱۰ استفاده از آن ممنوع شده و گفته می‌شود از آن سال به‌بعد دیگر هیچ دستگاهی با گاز فریون تولید نشده است.

فریون گرما را از هوای داخل خانه جذب می‌کند و در بیرون آزاد می‌شود. استفاده از دستگاه‌های قدیمی برای محیط ممکن است خطرناک باشد؛ بنابراین، درصورتی‌که به نشت فریون مشکوک هستید، باید مراقب باشید.

با اینکه گاز فریون تقریباً بویی ندارد، باز‌هم می‌توانید بو را تشخیص دهید. نشتی فریون بویی مانند کلروفرم شیرین یا به‌عبارت ساده‌تر درست مانند گاز خنک‌کننده‌ی خودرو شما، اما با بویی شیرین همراه است. به‌علاوه، فریون سنگین‌تر از هوا است و برای مدت طولانی در هوا باقی نمی‌ماند.

اگر کولر گازی بویی شبیه به مواد شیمیایی منتشر می‌کند، کارشناس باید سریعاً آن را بررسی کند. نشتی فریون می‌تواند خطرناک باشد؛ اما حضور به‌موقع کارشناس باعث می‌شود تا آن را در کوتاه‌ترین زمان تعمیر کند. در این فاصله، پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه وارد خانه شود. این کار نه‌تنها بو را از بین می‌برد؛ بلکه از هرگونه اثرهای ناشی از نشت مواد شیمیایی جلوگیری می‌کند.

بوی سوختن از کولر گازی می‌آید؟
قطعات الکتریکی زیادی در برد مدار کولر گازی و فن‌ها و کمپرسورها وجود دارد. اگر کولر شما بوی پلاستیک سوخته می‌دهد، احتمالاً بدین‌معنی است که هر‌یک یا حتی چندین جزء از این اجزا در حال سوختن هستند. در این صورت، بلافاصله کولر گازی را خاموش و با کارشناس مشورت کنید. سعی نکنید چنین مشکلی را خودتان حل کنید؛ زیرا این‌ کار می‌تواند خطرناک باشد.

یکی دیگر از دلایل شایع بوی سوختگی در کولر، تجمع گردوغبار در مواقعی است که مدتی طولانی از کولر استفاده نکرده‌اید. وقتی‌ کولر پس از مدت‌ها روشن می‌شود، این گردوغبار ممکن است بسوزد و بوی بدی ایجاد کند. این بو موقتی است و جای نگرانی نیست.

به‌هرحال، اگر بو باقی بماند، شما باید کولر گازی را خاموش کنید و فوراً با کارشناس تماس بگیرید. تجمع گردوغبار و چربی در کولر می‌تواند مشکلات دیگری همچون یخ زدگی کولر را نیز در پی داشته باشد.

1871696 414

آیا بوی تخم‌مرغ گندیده از کولر گازی می‌آید؟
بوی بد یا فاسد کولر معمولاً ناشی از جوندگان مُرده یا موجودات زنده‌ی گیرکرده در کولر است. در این حالت، بوی خاص و مشخصی می‌آید که مطمئناً نمی‌توانید آن را با هیچ‌چیز دیگری اشتباه بگیرید. پرندگان و حشرات ممکن است در کولر لانه‌سازی کنند یا به کانال‌ها پناه ببرند و متأسفانه در تجهیزات به دام بیفتند.

با گذشت زمان، این حیوانات در حال مرگ بوی نامطبوعی از خود منتشر می‌کنند و به‌محض روشن‌شدن کولر، بوی نامطبوع به خانه منتقل می‌شود. افزون‌براین، خشک‌شدن یا گیرکردن حیوانات می‌تواند به اجزای مختلف سیستم هم آسیب برساند.

اگر سیستم تهویه‌ی مطبوع مرکزی و بدون داکت دارید، گاهی اوقات جانورانی مثل مارمولک‌ها یا اشیاء می‌توانند به بخش واحد داخلی شما بروند و تجربه‌ی ناخوشایندی را رقم بزنند. بهتر است دستگاه خود را همیشه دور از آفات نگه دارید تا از چنین اتفاق‌های ناگواری جلوگیری کنید. در این زمینه یا با کارشناس تماس بگیرید تا حیوان مُرده را خارج کند یا خودتان مشکل را برطرف کنید.

باید کانالی را پیدا کنید که بوی تعفن از آن خارج می‌شود. برای این کار، از پیچ‌گوشتی برای برداشتن پوشش مرتبط استفاده و سپس لاشه را با دقت خارج کنید. اگر حیوان مُرده در دید نباشد، شاید دشوار باشد. چراغ‌قوه‌ای دردسترس نگه دارید.

پس از برداشتن، به‌آرامی ناحیه را تمیز کنید و مطمئن شوید که خشک است. توصیه می‌شود کانال‌های کولر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ بخشی آسیب ندیده است و تمام بخش‌های ورودی را چفت‌و‌بست کنید.

کولر گازی شما بوی نم و کپک می‌دهد؟
بوی بد و کهنه شایع‌ترین و بدبوترین بویی است که از کولرها به مشام می‌رسد. اگر کولر بوی نامطبوعی می‌دهد، دلیل کلی آن تجمع آب ظرف تخلیه یا مسیر تخلیه است که می‌تواند باعث رشد قارچ یا کپک شود.

در‌صورت نشتی، حتی ممکن است نشانه‌هایی را به‌وضوح در دستگاه بدون داکت داخلی مشاهده کنید؛ مانند آب که از دیوار شما چکه می‌کند. تجمع آب در کولر نیز می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که پیش‌تر در مقاله‌ی علت تخلیه نشدن آب کولر گازی تمام احتمالات را بررسی کرده‌ایم.

دلیل دیگر بوی نم و کپک می‌تواند فیلترهای کثیف باشد. اگر در آب‌وهوای گرم و مرطوب ساکن هستید و کولر خود را پس از مدت‌ها روشن می‌کنید، رطوبت می‌تواند در فیلترهای آن جمع شود. برای رفع بوی بد کولر گازی در چنین شرایطی باید با متخصص تماس بگیرید و مسیر تخلیه و داکت کولر را کاملاً تمیز کنید. این کار فقط بوی نامطبوع را از بین می‌برد. در‌صورت نشتی، برای جلوگیری از مشکلات بیشتر، باید منبع را تعمیر کنید.

1871695 229

کولر گازی بوی دود سیگار می‌دهد؟
اگر در خانه سیگار می‌کشید، این احتمال وجود دارد که کولر شما در‌نهایت بوی دود سیگار کهنه را بدهد. این بوی نامطبوع ممکن است باعث آلرژی و سردرد شود. کویل و فیلتر اواپراتور شما بوی دود سیگار را جذب می‌کند؛ در‌نتیجه، وقتی کولر را روشن می‌کنید، ذرات توتون پخش می‌شوند و از‌طریق دریچه‌های کولر به خانه شما منتقل می‌شوند و فضای ناخوشایندی ایجاد می‌کنند.

مشکل مذکور، مانند تمام مشکلات دیگر راه‌حل ساده‌ای دارد. برای ازبین‌بردن بوی دود سیگار قدیمی از دریچه‌های کولر، هر ۳۰ تا ۶۰ روز یک‌ بار فیلتر هوا را عوض و کولر خود را به‌طور مرتب تمیز کنید. علاو‌ه‌بر‌این، بهتر است در فضای باز سیگار بکشید تا چنین مشکلی به‌‌وجود نیاید.

قبل از انجام کارها، حتماً اقدامات احتیاطی را انجام دهید
چند نکته وجود دارد که حین استشمام بوی بد از کولر باید آن‌ها را در نظر بگیرید. هرگز سعی نکنید خودتان تعمیرات کولر را انجام دهید و همیشه با متخصص تماس بگیرید تا این کار را برای شما انجام دهد. برای ایمنی و پیشگیری از حادثه، حواستان به اجزای الکتریکی و آب باشد؛ چراکه احتمال برق‌گرفتگی وجود دارد.

اگر خودتان به‌اندازه‌ی کافی برای انجام کاری تخصص دارید، بهتر است قبل از شروع به‌طور کامل دفترچه‌ی راهنمای کولر گازی را مطالعه و سپس، ابزارهای مناسب برای این کار را جمع‌آوری کنید. درنهایت، منبع تغذیه‌ی اصلی کولر خود را خاموش کنید و تجهیزات حفاظت فردی (PPE) مناسبی دراختیار داشته باشید.

افزون‌بر نکات عنوان‌شده، سعی نکنید بوی بد را با استفاده از تصفیه‌کننده‌ یا خوشبو‌کننده‌ی هوا از بین ببرید؛ چراکه فقط اوضاع را بدتر می‌کند. تأخیر در انجام صحیح تعمیرات فقط به کولر شما بیشتر آسیب می‌زند. پس سعی کنید هرچه‌ سریع‌تر مشکل را برطرف کنید تا به خرید کولر کولر گازی جدید نیاز نباشد؛ آن هم در شرایطی که قیمت کولر گازی هر لحظه رو به افزایش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا