میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

درجا کار کردن ماشین چه عواقبی دارد؟

درجا کار کردن ماشین می‌تواند تاثیراتی منفی، هرچند نامحسوس داشته باشد. در ادامه شرح می‌دهیم چرا نباید خودرو را در حالت ثابت روشن نگه دارید.

تبلیغ در عصر ترکیه

بدون شک هر از گاهی برایتان پیش می‌آید که خودرو خود را بدون حرکت برای مدتی روشن بگذارید یا اصطلاحاً بگذارید خودرو درجا کار کند.

به گزارش گجت نیوز، یکی از پرتکرارترین موقعیت‌هایی که خودرو در این حالت قرار می‌گیرد، ترافیک‌های سرسام‌آور است یا هنگام گرم کردن ماشین در صبح هم راننده ماشین را دست کم برای چند دقیقه در حالی که ساکن است، روشن می‌گذارد. در نتیجه، عده بسیاری کنجکاوند بدانند که درجا کار کردن ماشین چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد و تا چند مدت نگه داشتن ماشین در این وضعیت ضرری برای آن ندارد. در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

ضررهای احتمالی درجا کار کردن ماشین
خیلی از رانندگان نگران هستند که درجا کار کردن موتور برای مدتی طولانی به خودرو آن‌ها آسیب بزند. این روزها حتی نگهداری از ارزان‌ترین خودروهای داخلی هم هزینه بالایی دارد و خودروسواران باید تلاش کنند با رعایت نکات ریز و درشت، از متحمل شدن هزینه‌های اضافی و غیرمنتظره جلوگیری کنند.

در همین ابتدا باید صریحاً گفت که اگر خودرو فقط برای چند دقیقه بی‌حرکت روشن بماند، جای نگرانی وجود ندارد. در بدترین حالت در این مدت فقط کمی بنزین مصرف می‌شود. بنا بر این، صرف این‌که موتور خودرو برای مدتی کوتاه بدون حرکت کار کند، نباید ضرری برای خودرو به دنبال داشته باشد. با وجود این، نباید در این زمینه بی‌احتیاطی کرد؛ از آنجا که مثل هر کار دیگری، درجا کار کردن ماشین هم اگر بیش از حد باشد، تاثیرات منفی در پی خواهد داشت.

روشن ماندن ماشین در حالت سکون برای مدتی طولانی، عمر باتری را کاهش می‌دهد؛ به‌خصوص اگر کولر، پخش‌کننده یا چراغ‌ها روشن باشند. همچنین آرام‌آرام بنزین ماشین هدر می‌رود که وقتی بنزین زیادی در باک نداشته باشید، می‌تواند برایتان دردسر ایجاد کند. افزایش بیش از حد حرارت موتور هم یکی دیگر از عواقب این کار است؛ هرچند احتمال دارد این صرفاً نشانه مشکلی جدی‌تر در خودرو باشد.

در سناریویی کمتر محتمل، دود خارج شده از اگزوز می‌تواند باعث مسمومیت بر اثر مونوکسید کربن شود؛ خصوصاً وقتی همزمان کولر هم روشن باشد. البته اگر معتقدید که بدشانس هستید، این مورد را جدی بگیرید. به‌جز همه این موارد، اگر خود را دوست‌دار محیط زیست می‌دانید، به این فکر کنید که همان چند دقیقه روشن ماندن بیهوده ماشین می‌تواند باعث انتشار آلاینده‌ها در هوا شود!

در یک کلام، درجا کار کردن خودرو برای مدتی کوتاه هیچ ضرر قابل توجهی به خودرو شما نمی‌رساند. اگر مجبور شدید برای مدتی طولانی خودرو را در این حالت باقی بگذارید، در صورت امکان کولر و سایر سیستم‌هایی را که بار روی باتری می‌گذارند خاموش کنید. همچنین اگر می‌توانید، بعد از گذشت هر چند دقیقه خودرو را خاموش و روشن کنید؛ البته در صورتی که خودرو به‌روزی داشته باشید که توانایی حفظ سطح روغن موتور را داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا