میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

خوردن سرکه بالزامیک چه فوایدی دارد؟

کم‌کالری بودن سرکه بالزامیک به‌عنوان یک چاشنی باعث شده تا این سرکه در میان افرادی که به تناسب اندام خود اهمیت می‌دهند، طرفداران زیادی داشته باشد.

تبلیغ در عصر ترکیه

یکی از چاشنی‌های پرطرفدار برای انواع سالاد در سراسر جهان، سرکه بالزامیک است. هر یک قاشق غذاخوری از سرکه بالزامیک فقط 14 کیلوکالری انرژی دارد و فاقد کلسترول و چربی‌های اشباع است. اما همین یک قاشق غذاخوری از سرکه بالزامیک می‌تواند 4 میلی‌گرم کلسیم، 4 میلی‌گرم سدیم، 18 میلی‌گرم پتاسیم و 3 گرم کربوهیدرات به بدن برساند.

کم‌کالری بودن سرکه بالزامیک به‌عنوان یک چاشنی باعث شده تا این سرکه در میان افرادی که به تناسب اندام خود اهمیت می‌دهند، طرفداران زیادی داشته باشد.

علاوه بر اینها، سرکه بالزامیک حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌هاست که می‌توانند استرس اکسیداتیو و التهاب را در بدن کاهش بدهند، به محافظت از سلامت عمومی بدن نیز کمک می کنند. اگر طرفدار سرکه بالزامیک هستید، می‌توانید سایر خواص این چاشنی خوش‌عطر را در ادامه این مطلب بخوانید.

حفظ سلامت پوست
ترکیبات ضدمیکروبی، اسیداستیک و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سرکه بالزامیک می‌توانند به‌مرور زمان به بهبود رنگ پوست، پیشگیری از پیری زودرس و جلوگیری از آسیب‌های پوستی کمک کنند.

کمک به کاهش وزن
هرچند که هیچ‌کدام از مواد غذایی نمی‌توانند به‌تنهایی باعث کاهش وزن شوند اما بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که اسید استیک موجود در سرکه بالزامیک حاوی پروبیوتیک است. از این‌رو، می‌تواند با افزایش حس سیری در طول روز به مدیریت وزن کمک کند. سرکه بالزامیک می‌تواند چاشنی مناسبی برای سالاد افرادی باشد که دوران رژیم لاغری را سپری می‌کنند.

بهبود هضم غذا
نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف مقدار محدودی از سرکه بالزامیک همراه با وعده‌های غذایی اصلی، معده را برای ترشح اسید معده بیشتر تحریک می‌کند و از همین طریق به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌رساند. این بهبود عملکرد درنهایت می‌تواند جذب مواد مغذی را افزایش بدهد و بیماری­های گوارشی را کمتر کند. از طرف دیگر، متخصصان بر این باورند که اسید استیک و باکتری‌های پروبیوتیک موجود در سرکه بالزامیک به ارتقای سلامت روده و سیستم گوارشی کمک خواهند کرد.

کنترل فشار و قند خون
پلی‌فنول‌های موجود در سرکه بالزامیک، خواص آنتی‌اکسیدانی دارند و می‌توانند نقش مثبتی در بهبود حساسیت به انسولین، مدیریت فشار و قند خون داشته باشند. مصرف سرکه بالزامیک مانند سایر انواع سرکه، افزایش سطح گلوکز خون بعد از غذا را محدود می‌کند درحالی که همین مساله برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و کسانی که مقاومت به انسولین دارند، بسیار مهم است. مصرف منظم سرکه بالزامیک در طولانی‌مدت به حفظ سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی و کنترل فشار خون در افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند هم کمک خواهد کرد.

محدودیت‌های مصرف این سرکه
درحالی که مصرف سرکه بالزامیک برای اکثر افراد محدودیتی ندارد اما ممکن است که اسیدیته این سرکه باعث تشدید ریفلاکس یا سوزش سردل شود. از این‌رو، اگر مبتلا به ریفلاکس یا سوزش سر دل هستید، بهتر است که سرکه بالزامیک را بااحتیاط مصرف کنید. از طرف دیگر، استفاده از سرکه بالزامیک برای افرادی که به انگور حساسیت دارند، مجاز نیست. توجه داشته باشید که اسیدیته سرکه بالزامیک می‌تواند باعث فرسایش مینای دندان‌ها شود. از این‌رو، بهتر است که سرکه بالزامیک را به‌تنهایی یا بیش‌ازحد مصرف نکنید و برای جلوگیری از فرسایش مینای دندان‌ها، بعد از مصرف خوراکی‌های حاوی سرکه بالزامیک حتما دهان تان را با آب ساده بشویید.

منبع
سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا