میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

خواص سبوس برنج برای تقویت پوست و مو تا درمان یبوست

استفاده از سبوس برنج در برنامه غذایی روزانه، به دلیل خواص بی‌نظیری که دارد، می‌تواند برای سلامت دستگاه گوارش، تقویت پوست و مو، همچنین سلامت کلی بدن مفید باشد.

تبلیغ در عصر ترکیه

آنچه در این مقاله می خوانیم

خواص سبوس برنج برای پوست

خواص سبوس برنج برای مو

کاهش سطح قند خون، از خواص سبوس برنج

جلوگیری از ایجاد التهاب و آلرژی

کاهش کلسترول، از خواص سبوس برنج

کاهش سرعت رشد سرطان

تقویت سیستم ایمنی

کاهش آسیب اکسیداتیو، از خواص سبوس برنج

محافظت از کبد

سبوس برنج برای درمان یبوست

خواص سبوس برنج برای پوست

سبوس برنج از طریق موارد زیر می‌تواند شادابی و زیبایی پوست را برای شما به ارمغان آورد.

سرشار از آنتی اکسیدان

سبوس برنج حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی از جمله ویتامین E، اسید فرولیک و اوریزانول است. این ترکیبات به محافظت از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو کمک کرده، از پیری زودرس جلوگیری می‌کند و چین و چروک های ظریف را کاهش می‌دهد.

آبرسانی عمیق پوست

چربی‌های طبیعی موجود در روغن سبوس برنج به عنوان یک نرم کننده فوق‌العاده برای پوست عمل کرده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند. پس روغن سبوس برنج می‌تواند انتخابی عالی برای انواع پوست، به ویژه پوست‌های خشک و حساس باشد.

روشن کننده پوست

سبوس برنج باعث کاهش لکه‌های تیره می‌شود. با استفاده منظم آن، می‌توانید پوستی با رنگ یکنواخت‌تر و درخشان‌تر داشته باشید.

خواص سبوس برنج برای مو

سبوس برنج سرشار از اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌ها است. فواید آن برای مراقبت از موها شامل موارد زیر است:

جلوگیری از سفید شدن زودهنگام مو

ملانین موجب تیرگی رنگ موها می‌شود. با این حال، زمانی که پوست سر شما تحت استرس اکسیداتیو قرار بگیرد و موها نیز در معرض اشعه شدید UV باشند، رنگ مو می‌تواند کدر و سفید شود.

یک مطالعه کوچک در سال 2018 نشان داد، عصاره سبوس برنج حاوی مواد معدنی خاصی است که ساخت ملانین را تقویت می‌کند.

تقویت تارهای مو

مطالعات نشان داده است که اسید لینولئیک و اوریزانول موجود در عصاره سبوس برنج می‌تواند رشد مو را تقویت کرده و منجر به ضخیم‌تر شدن تارهای مو شود. هنگامی که روغن آن روی پوست سر استفاده شود، برای تقویت مو موثر است.

حالت دهنده مو

عصاره سبوس برنج سرشار از روغن‌هایی است که به عنوان نرم کننده مو عمل می‌کنند. در ترکیبات بسیاری از محصولات مراقبت از موی سر که در بازار به فروش می‌رسند، مانند شامپو سبوس برنج موهای خشک پرمون، شامپو سبوس برنج ایروکس مناسب موهای خشک و رنگ شده و ماسک مو حالت دهنده لافارر مخصوص موهای معمولی و نازک از عصاره سبوس برنج استفاده شده است.

 محافظت از موها در برابر اشعه مضر UV

موها ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید و اشعه فرابنفش آسیب ببیند که نتیجه آن می‌تواند خشکی، شکنندگی و سفیدی آن باشد. سبوس برنج حاوی عناصر محافظت کننده در برابر اشعه فرابنفش و نور خورشید است که می‌تواند برای پوست و مو مفید باشد.

کاهش سطح قند خون، از خواص سبوس برنج

خواص سبوس برنج برای تقویت پوست و مو تا درمان یبوست

روغن سبوس برنج می‌تواند با تنظیم پروتئین‌های خاصی که بر قند خون شما تاثیر می‌گذارند، به کنترل دیابت کمک کند. همچنین عصاره سبوس برنج باعث جذب و ذخیره قند توسط سلول‌های چربی می‌شود و سطح گلوکز خون را کاهش می‌دهد. این خاصیت سبوس، اثرات مشابه انسولین را ایجاد می‌کند. بنابراین، روغن سبوس برنج می‌تواند یک انتخاب عالی برای کنترل دیابت باشد.

جلوگیری از ایجاد التهاب و آلرژی

التهاب می‌تواند باعث بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی، سرطان و دیابت شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که روغن سبوس برنج دارای خواص ضد التهابی است. مطالعات روی موش‌ها نشان می‌دهد که روغن سبوس برنج به سلول‌ها انرژی داده و مولکول‌های التهابی را کاهش می‌دهد.

اسید فرولیک و گاما اوریزانول سبوس برنج خاصیت ضد حساسیتی دارند. آن‌ها مولکول‌هایی را که باعث پاسخ‌های التهابی می‌شوند متوقف کرده و سلول‌های ایمنی را برای جلوگیری از آلرژی تحریک می‌کنند.

کاهش کلسترول، از خواص سبوس برنج

پیروی از یک رژیم غذایی کم چرب و مصرف 85 گرم سبوس برنج در روز، می‌تواند کلسترول کل را تا 8 درصد و کلسترول بد (LDL) را تا 14 درصد کاهش ‌دهد. به نظر می‌رسد روغن سبوس برنج نیز برای کلسترول بالا موثر باشد.

کاهش سرعت رشد سرطان

التهاب و آسیب اکسیداتیو می‌توانند سلول‌های بدن را تحت تاثیر قرار داده و باعث گسترش سرطان شوند. مواد غذایی مانند سبوس برنج، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند که برای پیشگیری از سرطان موثر‌اند. اسید فرولیک، گاما اوریزانول و ویتامین E موجود در روغن سبوس برنج فعالیت آنتی اکسیدانی قوی در برابر رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا نشان می‌دهند. شواهد نشان می‌دهد که این مواد مغذی گیاهی می‌توانند سرعت رشد سرطان‌های معده، روده بزرگ، سینه، پروستات و خون را کاهش دهد.

تقویت سیستم ایمنی

تحقیقات نشان می‌دهد، روغن سبوس برنج عملکرد سیستم ایمنی را در شرایط بیماری بهبود می‌بخشد. تهیه غذا با روغن سبوس برنج می‌تواند از بدن شما در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها محافظت کند.

کاهش آسیب اکسیداتیو، از خواص سبوس برنج

آسیب اکسیداتیو زمانی رخ می‌دهد که مولکول‌های مضری به نام رادیکال‌های آزاد در بدن شما تجمع پیدا کنند. این مسئله می‌تواند باعث پیری، آسیب سلولی و بیماری‌های مزمن شود. روغن سبوس برنج سرشار از ویتامین E و گاما اوریزانول است. روغن تهیه شده از پوسته برنج قرمز نیز سرشار از بتاکاروتن است. مطالعات نشان می‌دهد، این مولکول‌ها با شکار کردن رادیکال‌های آزاد، از بدن شما محافظت می‌کنند.

محافظت از کبد

تحقیقات روی موش‌ها نشان داد که مصرف روغن سبوس برنج می‌تواند موجب افزایش محافظت از کبد شود. گاما اوریزانول، اسید فرولیک و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی سبوس برنج از کبد در برابر آسیب ناشی از مصرف الکل محافظت می‌کنند.

 سبوس برنج برای درمان یبوست

خواص سبوس برنج برای تقویت پوست و مو تا درمان یبوست1

یکی دیگر از فواید سبوس برنج، درمان طبیعی یبوست است. سبوس برنج موجب رانش مدفوع در روده کوچک و بزرگ می‌شود که این کار به سلامت و حرکت موجی لوله‌های روده کمک می‌کند.

در واقع فیبر موجود در سبوس برنج حرکات روده را بهبود می‌بخشد و یبوست را درمان می‌کند.

فیبر و الیاف موجود در سبوس برنج که بیشتر مواد سلولزی و همی‌سلولزی هستند، موجب افزایش حجم مدفوع شده که این عمل از یبوست، بیماری‌های روده و پیدایش سرطان کولون جلوگیری می‌کند.

مصرف سبوس برنج برای یبوست، کاهش جذب کلسترول و کاهش چربی خون را به همراه خواهد داشت.

روش مصرف سبوس برنج برای یبوست ساده است. می‌توانید پودر سبوس برنج را به سوپ اضافه کرده و یا آن را به تنهایی دم کرده و میل کنید. از سبوس برنج می‌توان در تهیه شیرینی‌ها و نان‌های مختلف نیز استفاده کرد.

سخن پایانی

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که سبوس برنج می‌تواند از انواع بیماری‌های مزمن مانند آلرژی، سرطان و عفونت‌ها نیز پیشگیری کند.

منبع: مثبت سبز

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا