میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

خواص روغن نارگیل چیست؟

از خواص روغن نارگیل می‌توان به قابلیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی آن اشاره کرد که نقش مهمی در سلامت، آبرسانی و جوانسازی پوست، مو و دهان و دندان دارد.

تبلیغ در عصر ترکیه

روغن نارگیل به‌لطف مزایای فراوانش برای سلامت بدن از جمله خواص آنتی‌میکروبی و آنتی‌اکسیدانی، بهبود پوست و سلامت دهان و رشد و تقویت موها، از محبوبیت بالایی در عرصه بهداشتی، آرایشی و خوراکی برخوردار است. روغن نارگیل به عنوان یکی از موثرترین روغن‌های گیاهی برای مرطوب کردن پوست خشک و ترک خورده به‌شمار می‌آید که باعث حفظ رطوبت و آبرسانی پوست شده و از طریق مانع دفاعی که روی لایه پوست ایجاد می‌کند، می‌تواند بهترین گزینه برای هیدراتاسیون پوست‌های خشک باشد.

روغن نارگیل چیست؟
به گزارش دکترتو ، این روغن، نوعی روغن گیاهی است که از میوه استوایی نارگیل به‌دست می‌آید. این روغن دارای ویژگی‌های متعددی است که آن را محبوب کرده است، از طعم و عطر مطلوب آن گرفته تا خاصیت آنتی‌اکسیدانی و تامین مواد مغذی مورد نیاز پوست و بدن، همگی این محصول گیاهی را به گزینه مهمی برای حفظ سلامتی تبدیل کرده‌اند که کاربردهای خوراکی، بهداشتی و آرایشی و درمانی دارد. اسید لوریک و کاپریک در این روغن به افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسریدها کمک می‌کنند.

ارزش غذایی روغن نارگیل

ارزش غذایی این محصول گیاهی به ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب موجود در آن بستگی دارد. این روغن به ازای هر ۱۰۰ گرم مواد مغذی زیر را دارد:

ماده مغذیمقدار
کالری۱۲۰
چربی کل۱۳.۵ گرم
چربی اشباع شده۱۲ گرم
چربی غیراشباع چندگانه۰
چربی ترانس۰
کربوهیدرات۰
فیبر۰
شکر۰
پروتئین۰
ویتامینمقادیر ناچیز ویتامین E و K
مواد معدنیمقادیر ناچیز آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم

طبع روغن نارگیل (روغن نارگیل سرد است یا گرم؟)
این محصول طبع گرمی دارد. در طب سنتی، نارگیل به عنوان یک ماده گرم‌کننده شناخته می‌شود. گرم بودن آن به معنای افزایش حرارت در بدن است. این خاصیت طبعی می‌تواند در تعادل گرما و سردی بدن موثر باشد. برای افرادی که دارای طبع گرم بیش از حد هستند یا مشکلاتی مانند حساسیت به حرارت دارند، مصرف این محصول گیاهی به میزان زیاد توصیه نمی‌شود.

کاربرد روغن نارگیل (روغن نارگیل برای چی خوبه؟)
برخی از کاربردهای متداول این روغن عبارتند از:

روغن خوراکی برای پخت و پز، ماده افزودنی طعم‌دهنده در طبخ و پخت غذاها
مراقبت از پوست و مرطوب کردن پوست، کاهش خشکی و التهاب، درمان آکنه و درمان ترک‌های پوست
مراقبت از موها وکنترل ریزش و خشکی موها
بهداشت دهان و دندان
تهیه مواد غذایی مانند سس‌، خمیرها، شیرینی‌پزی و آبمیوه‌ها

۱. روغن نارگیل برای مو
علاوه بر اینکه مصرف این محصول گیاهی برای پوست سر مناسب است، باعث رطوبت رسانی موها نیز می‌شود. باتوجه به اینکه این روغن به‌راحتی جذب می‌شود، برای ترمیم و احیای موهای خشک بهتر از سایر روغن‌های گیاهی عمل می‌کند. به‌خاطر داشته باشید که این روغن به‌تنهایی نمی‌تواند مانند شامپو، موها را تمیز کند، اما اگر قبل از شامپو مصرف شود، همانند نرم‌کننده عمل کرده و باعث نرم کردن موها می‌شود.

۲. روغن نارگیل برای صورت
استفاده از این محصول گیاهی برای صورت از محبوبیت بالایی برخوردار است، چرا که باعث رطوبت رسانی پوست صورت شده و التهاب را کاهش می‌دهد. به‌علاوه اینکه، با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و از عفونت پوست صورت ناشی از آکنه‌ها جلوگیری می‌کند. مصرف این روغن، میزان تولید کلاژن را افزایش داده و پوست صورت را سفت و محکم می‌کند و میزان چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد.

این محصول گیاهی را می‌توان به عنوان تمیزکننده صورت یا مرطوب‌کننده استفاده کرد به همین خاطر، برای مقابله با آکنه و جوش مناسب است. اما افراد با پوست خیلی چرب نباید از آن استفاده کنند چرا که این محصول گیاهی، به‌شدت کمدون‌زا است و باعث مسدود شدن منافذ پوست و تشدید آکنه‌ها می‌شود. این روغن حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که با علائم پیری مبارزه کرده و باعث تسریع تجدید سلول‌های پوستی می‌شود.

۳. روغن نارگیل برای واژن
این محصول گیاهی برای استفاده موضعی در مناطق حساس مانند واژن قابل استفاده است. با این حال، قبل از استفاده از هر محصول جدید برای مراقبت از واژن، حتما با پزشک مشورت کنید. این روغن دارای خواص ضد‌قارچی، ضد‌باکتریایی و ضد‌‌التهابی است. این خواص می‌توانند به درمان برخی مشکلات مرتبط با واژن مانند عفونت‌های قارچی، کاندیدیازیس، التهاب و خشکی واژن کمک کنند.

۴. روغن نارگیل برای مژه
خواص مرطوب‌کنندگی و تقویت‌کننده این روغن می‌تواند به بهبود وضعیت مژه‌ها کمک کند و آن‌ها را نرم و قوی‌تر کند. قبل از استفاده از این محصول گیاهی، مطمئن شوید که مژه‌ها پاک و خالی از آرایش، ریمل و سایر محصولات آرایشی باشند. مقدار کمی این روغن را در ظرف کوچکی ریخته و با انگشت یا با برس روی مژه‌ها بزنید. اجازه دهید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی مژه‌ها بماند و بعد با آب گرم و شوینده ملایم بشویید.

۵. روغن نارگیل برای دندان (روغن نارگیل برای پوسیدگی دندان)
خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی روغن نارگیل می‌تواند در کنترل پوسیدگی دندان‌ها و بهبود بهداشت دهان کمک کند و به‌عنوان ضدعفونی کننده طبیعی برای دندان‌ها، باکتری‌ها را کنترل می‌کند. مطمئن شوید که روغن نارگیلی که استفاده می‌کنید بدون افزودنی‌ و خالص باشد.

۶. روغن نارگیل برای دور چشم
شواهد نشان می‌دهند که مصرف این محصول گیاهی برای دور چشم می‌تواند تیرگی و گودی زیر چشم و پف چشم‌ها را برطرف کرده و با ضخیم کردن پوست نازک و حساس دور چشم، باعث روشن شدن پوست این ناحیه و کاهش التهاب می‌شود. خواص آنتی اکسیدانی و آنتی التهابی روغن نارگیل باعث آبرسانی و رطوبت ناحیه دور چشم شده و خطوط و چروک را کمتر می‌کند.

۷. خواص روغن نارگیل برای سفیدی پوست
خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی و مرطوب‌کننده این روغن به بهبود پوست و کاهش مشکلاتی مانند تیرگی‌، لک‌های پوستی و علائم پیری، تغذیه و سفیدی پوست کمک می‌کند و باعث افزایش طراوت و لطافت آن شود.

۸. خواص روغن نارگیل در ناف
این محصول گیاهی می‌تواند برای تمیز کردن ناف استفاده شود. یک قطره روغن نارگیل را روی پارچه یا پنبه ریخته و به آرامی داخل ناف بمالید. این کار آلودگی و چربی اضافی در ناف را تمیز می‌کند. خواص ضدباکتریایی روغن نارگیل می‌تواند در جلوگیری از عفونت‌های ناف مفید باشد. این روغن با ایجاد یک لایه محافظ در داخل ناف، رشد باکتری‌ها را کاهش داده و عفونت‌ها را بهبود می‌بخشد. ماساژ ناف با روغن نارگیل باعث تسکین درد و تنگی ناف و ایجاد حس آرامش می‌شود.

روغن نارگیل.

۹. روغن نارگیل برای شقاق
خواص ضدالتهابی و مرطوب‌کنندگی این محصول گیاهی به تسکین التهاب و خشکی شقاق‌ کمک کرده و فرآیند بهبود را تسریع می‌کند. روزانه روغن نارگیل را روی شقاق‌ بمالید. پس از حمام یا شستشوی پوست، قبل از خشک شدن کامل پوست، روغن نارگیل را به آرامی روی شقاق‌ها مالیده و با حرکات ماساژ مانند روی پوست پخش کنید. می‌توانید این محصول گیاهی را با مواد دیگری مانند عصاره آلوئه ورا یا روغن زیتون ترکیب کنید.

۱۰. خواص روغن نارگیل برای بیضه
استفاده از این محصول در مناطق حساس مانند بیضه‌ها باید با احتیاط و با مشورت پزشک صورت بگیرد. در صورتی که درد، التهاب یا مشکلات دیگری در این ناحیه تناسلی دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص صحیح و درمان مناسب ارائه دهد.

۱۱. روغن نارگیل برای کبد چرب
اسیدهای چرب زنجیره متوسط به‌راحتی در بدن جذب و فرآوری می‌شوند مانند روغن نارگیل اصل و طبیعی که باعث افزایش تولید اکسیداسیون بتا چربی‌ها در بدن شده و از بدن در مقابل کبد چرب غیرالکلی محافظت می‌کند. خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی این روغن باعث بهبود سلامت کبد می‌شود و برای درمان کبد چرب خانگی این روغن را توصیه می‌کنند.

۱۲. خواص روغن نارگیل برای مغز
از خواص این روغن برای سلامت و عملکرد مغز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود عملکرد شناختی مغز
محافظت از سلول‌های عصبی
کاهش خطر بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون
افزایش انرژی مغزی
کاهش استرس و اضطراب و بهبود عملکرد مغزی
۱۳. خواص روغن نارگیل برای درد مفاصل
خاصیت ضدالتهابی این روغن به تسکین درد و التهاب مفاصل کمک می‌کند و به عنوان ماده آرامش‌بخش باعث کاهش درد و تنش عضلانی مرتبط با درد مفاصل می‌شود. ماساژ بدن و مفاصل با روغن نارگیل، سفتی و خشکی مفاصل را کاهش داده و درد را التیام می‌بخشد. از دیگر خواص این روغن برای درد مفاصل می‌توان به محفاظت از بافت‌های مفصلی در برابر آسیب اکسیداتیو اشاره کرد.

۱۴. روغن نارگیل برای شپش
این محصول خواص ضد‌قارچ و ضد‌عفونی کننده‌ دارد که به کنترل و درمان شپش سر کمک می‌کند. می‌توانید روغن نارگیل را مستقیم روی موها اسپری کنید و به‌ارامی ماساژ دهید. سپس سر را با حوله بپوشانید و اجازه بدهید دو ساعت بماند. بعد موها را شامپو بزنید. می‌توانید روغن نارگیل را با روغن‌های دیگری که خاصیت ضد شپش دارند مخلوط کنید.

عوارض جانبی مصرف روغن نارگیل
مصرف این محصول به‌طورمعمول ایمن است و عوارض جانبی جدی ندارد. با این حال، در برخی افراد ممکن است عوارض جانبی خفیفی رخ دهد مانند:

عوارض پوستی نظیر حساسیت، خارش، قرمزی یا تحریک پوست
مشکلات گوارشی مانند اسهال یا نفخ
افزایش سطح چربی خون
افزایش ریسک بیماری‌های قلبی و سکته مغزی
تداخل با داروها

آیا روغن نارگیل صورت را چاق میکند؟
مصرف موضعی این روغن باعث چاقی صورت نمی‌شود، بلکه صرفا پوست را محکم‌تر و سفت‌تر می‌کند. زیاده‌روی در مصرف خوراکی آن ممکن است باعث افزایش وزن و چاقی شود.

طرز تهیه روغن نارگیل
برای تهیه این محصول، نارگیل را چند تکه کنید و زیر نور آفتاب خشک کنید. سپس نارگیل‌های خشک شده را در خردکن ریخته و پودر کنید. حالا پودرها را فشار داده تا روغن‌شان خارج شود.

نحوه مصرف روغن نارگیل
این محصول را می‌توان به صورت خوراکی، موضعی یا آرایشی استفاده نمود. مصرف خوراکی آن به عنوان روغن پخت و پز یا در سالاد و سس‌ها است، یا به عنوان افزودنی برای پخت کیک و دسرها استفاده می‌شود. یا در نوشیدنی‌ها و شیک‌ها می‌ریزند. برای مصارف آرایشی و پوستی هم از این روغن برای مصرف موضعی روی پوست استفاده می‌کنند.

روغن نارگیل بعد از حمام
این محصول خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد و می‌توان از آن به‌عنوان لوسیون بدن بعد از حمام استفاده کرد. چند قطره روغن نارگیل را روی کف دست ریخته و روی پوست مرطوب بعد از حمام بمالید و به شکل یکنواخت با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
روغن نارگیل یکی از محصولات طبیعی و چندکاره است که مزایای فراوانی در حفظ بهداشت، زیبایی و سلامت بدن دارد. با توجه به خواص مرطوب‌کننده، ضد التهابی و ضد باکتریایی آن، می‌توانید از روغن نارگیل بهره ببرید تا پوستی سالم و درخشان داشته باشید و در آشپزی، طعم و عطر خاصی به غذاهای خود ببخشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا