میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

خواص تن ماهی در رژیم لاغری

تن ماهی یکی از پرطرف‌دارترین غذاهای دریایی موردعلاقه بزرگ‌سالان و کودکان محسوب می‌شود.

تبلیغ در عصر ترکیه

این غذای لذیذ علاوه بر طعم بی‌نظیر و خوشمزه، بسیار مفید است. اگر به‌دنبال غذاهای مفید برای کاهش وزن هستید، خوشبختانه تن ماهی هم در این دسته‌بندی جای می‌گیرد.

به گزارش روزیاتو، در این مقاله درباره فواید تن ماهی در رژیم لاغری می‌گوییم. با ما همراه باشید.

فواید تن ماهی برای کاهش وزن

۱. ارزش غذایی فوق‌العاده
تن ماهی یکی از بهترین منابع غذایی ویتامین D محسوب می‌شود. جالب است بدانید که یک کنسرو تن ماهی ۸۵گرمی، حدود ۵۰ درصد از ویتامین دی موردنیاز روزانه را تأمین می‌کند. ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها و رشد مطلوب کودکان ضروری است. آهن، ویتامین B۶، پتاسیم، سلنیوم و ید سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در تن ماهی محسوب می‌شوند.

به عبارت دقیق‌تر، ارزش غذایی یک وعده ۱۱۰ گرمی تن ماهی عبارت‌اند از:

کالری: ۱۴۵؛
پروتئین: ۲۶.۷۷ گرم؛
چربی: ۳.۳۷ گرم؛
فیبر: ۰؛
شکر: ۰؛
کربوهیدرات: ۰؛

مصرف تن ماهی با آن طعم لذیذش، روند کاهش وزن شما را لذت‌بخش‌تر می‌کند. نکته جالب‌توجه درباره این ماده غذایی مفید این است که با مصرف آن علاوه بر کاهش وزن، تمام ویتامین‌های موردنیاز بدنتان را دریافت می‌کنید. با این تفاسیر اگر می‌خواهید وزن کم کنید، حتما تن ماهی را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

۲. سرشار از پروتئین
یکی از دلایل تأثیرات کاهش وزن ناشی از مصرف تن ماهی، به محتوای پروتئین این غذای لذیذ برمی‌گردد. تن ماهی سرشار از پروتئین است؛ یک واحد ساختمانی ضروری برای حفظ سلامت عضلات، استخوان‌ها، غضروف، خون و پوست. هنگامی که بدن از پروتئین به‌عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند، کالری بیشتری می‌سوزاند. بنابراین گنجاندن ماهی تن در رژیم غذایی روزانه می‌تواند نسبت کالری دریافتی به کالری‌سوزی را متعادل و کاهش وزن را تسریع کند.

پروتئین باعث می‌شود مدت زمان بیشتری سیر بمانید و مقدار انسولین بدن را در حد ثابتی نگه می‌دارد. دریافت پروتئین بیشتر منجر به ترشح کندتر انسولین و گلوکز می‌شود و اشتهای شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اشتهای کمتر برابر است با میل به دریافت کالری کمتر و در نهایت کاهش وزن! پس مصرف تن ماهی معامله‌ای دوسر برد است؛ در عین حال که اشتهایتان را کم و کاهش وزن‌تان را تسریع می‌کند، برای تأمین پروتئین موردنیاز بدنتان نیز بسیار مفید است.

بررسی خواص تن ماهی در رژیم لاغری

۳. افزایش متابولیسم بدن
هرچه متابولیسم یا همان سوخت‌وساز بدن افزابش یابد، سریع‌تر لاغر خواهید شد! خوشبختانه تن ماهی از آن دسته غذاهاست که نه‌تنها سوخت‌وساز بدن را بهبود می‌بخشد، با افزایش عملکردهای بدن شما را پرانرژی، فعال و سالم نگه می‌دارد. مثلا یکی از دلایل اینکه بسیاری از ورزشکاران بعد از تمرین تن ماهی می‌خورند این است که این غذای لذیذ انرژی تحلیل‌رفته آن‌ها را بازمی‌گرداند و در عین حال به‌دلیل اثر حرارتی بالا، چربی شکمی را کاهش می‌دهد! پس اگر به‌دنبال غذایی خوشمزه و مفید برای بعد از تمرین هستید، تن ماهی گزینه مناسبی است.

۴. سرشار از اسیدآمینه‌های مهم
چرا می‌گوییم تن ماهی یکی از سالم‌ترین غذاها و نوعی پروتئین کامل است؟ چون این غذای لذیذ حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری و موردنیاز بدن است. آمینواسیدهای ضروری تضمین‌کننده رشد بهتر، تون عضلانی مطلوب، بهبود عملکرد متابولیک و بهبود سریع‌تر زخم‌ها و بیماری‌ها هستند. با مصرف تن ماهی آمینواسیدهای مفید بدن را دریافت می‌کنید و در عین کاهش وزن همچنان سالم می‌مانید.

۵. مقدار کم کربوهیدرات
مصرف زیاد کربوهیدرات یکی از عوامل اضافه وزن محسوب می‌شود و برنامه لاغری شما را مختل می‌کند. پس اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، باید کربوهیدرات دریافتی‌تان را به حداقل برسانید. مصرف تن ماهی در عین حال که تمام ویتامین‌های موردنیاز بدن را تأمین می‌کند، حاوی کربوهیدرات اضافه نیست و این همان چیزی‌ست که برای رسیدن به وزن نرمال به آن نیاز دارید.

۶. سرشار از چربی‌های سالم
گرچه تن ماهی غذایی چرب محسوب می‌شود، چربی آن در دسته چربی‌های سالم قرار می‌گیرد. چربی‌های سالم علاوه بر اینکه سلامت شما را حفظ می‌کنند، برای کاهش وزن نیز مفیدند. در یکی از پژوهش‌های اخیر، محققان نوجوانان را به دو گروه تقسیم کردند. نوجوانانی که به‌طور منظم تن ماهی مصرف می‌کردند، حدود ۹۰۰ گرم بیشتر از گروهی که ماهی نمی‌خوردند، وزن کم کردند.

بهترین روش مصرف تن ماهی برای لاغری
شما می‌توانید ماهی تن را به‌صورت تازه یا کنسروشده تهیه و میل کنید. از آنجاکه جیوه موجود در ماهی تن کنسروشده کمتر است، بسیاری از افراد مصرف ماهی کنسروشده را ترجیح می‌دهند. پس از خرید کنسرو تن ماهی باید آن را بجوشانید و سپس میل کنید. اگر هم استیک ماهی تن خریدید، می‌توانید آن را با چاشنی‌های دلخواه‌تان مزه‌دار کنید و در تابه بپزید.

نان تست تن ماهی و آووکادو
ترکیب تن ماهی و آووکادو علاوه بر اینکه سالم و مفیدبودن، خیلی هم خوشمزه و لذیذ است. قطعا نوش‌جان کردن غذایی که هم لذیذ و هم برای کاهش وزن مناسب باشد، بسیار لذت‌بخش است. با خوردن این غذا دیگر نگران کالری و اضافه وزن نخواهید بود.

مواد لازم:
۴ برش نان تست؛
۱ عدد آووکادوی رسیده؛
۴۲ گرم تن ماهی پخته شده؛
۲ قاشق چای‌خوری آب‌لیموی تازه؛
یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک کوشر؛
کمی فلفل سیاه تازه آسیاب‌شده؛
۲ قاشق غذاخوری پیاز قرمز خردشده؛
سس تند (اختیاری)؛

دستورالعمل:
آووکادو، آب‌لیمو، نمک و فلفل را به یک کاسه اضافه کنید.
مواد داخل کاسه را با استفاده از چنگال مخلوط کنید. حالا مخلوط را به‌طور مساوی روی نان‌های تست قرار دهید.
سپس قبل از سرو، تن ماهی، پیاز و سس تند را روی آن بریزید.
ترکیب بهشتی و لذیذ شما آماده است. نوش جان.

سخن پایانی
رعایت اعتدال در هر شرایطی ضروری است، حتی هنگام خرید انواع کنسرو و صرف سالم‌ترین غذاها. گرچه تن ماهی یکی از بهترین غذاها برای لاغرشدن و کاهش وزن است، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید. به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، باید مصرف تن ماهی را به ۸۵ تا ۱۴۰ گرم در هفته محدود کنید. مصرف این مقدار علاوه بر اینکه مواد مغذی موردنیاز بدن‌تان را تأمین می‌کند، برای کاهش وزن نیز مفید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا