میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

تفاوت پایا و ساتنا و پل؛ بهترین روش انتقال پول در سیستم بانکی

پایا و ساتنا برای مبالغ بالای ۱۵ میلیون کاربرد دارد، اما به‌کمک سامانه پل می‌توان برای مبالغ کمتر اقدام کرد.

تبلیغ در عصر ترکیه

فرق پایا و ساتنا و پل در چیز‌هایی مثل سقف مبلغ جابجایی، کارمزد تراکنش و زمان تراکنش خلاصه می‌شود.

به گزارش فرارو، ساتنا به‌عنوان مثال همزمان با ساعات کاری بانک‌ها در دسترس مشتریان بانک قرار می‌گیرد، اما برای نقل‌وانتقال پول در روش پایا چهار چرخه زمانی تعریف شده و به‌کمک روش پل می‌شود هر لحظه‌ای اقدام کرد. معمولا برای نقل‌وانتقال‌های زیر ۱۰۰ میلیون از سامانه پایا استفاده می‌شود، ولی به‌کمک ساتنا می‌توان مبالغ بیشتری را به حسابی دیگر واریز کرد و از آن طرف سامانه پل امکان جابجایی مبالغ زیر ۱۵ میلیون را فراهم می‌کند.

ساتنا؛ بدون محدودیت ریالی

ساتنا از سال ۱۳۸۵ در سیستم بانکی کشور فعال شده و مخفف سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی است. به‌خاطر محدودیت ریالی کارت‌به‌کارت ساتنا می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد و اساسا جایگزینی برای چک¬های رمزدار بین‌بانکی است.

ساتنا به‌شکلی است که مشتریانی که در بانک دارای یکی از انواع حساب جاری، پس‌انداز و مدت‌دار هستند، می‌توانند نسبت به انتقال وجه به حساب خود یا سایر افراد در سایر بانک‌ها در همان روز اقدام کنند.

ساتنا البته برای برای تراکنش‌های بالای ۱۵ میلیون تومان کاربرد دارد و همین مورد یکی از مهمترین دلایل تفاوت ساتنا و پایا محسوب می‌شود. تسویه مبادلات بین بانکی در سامانه ساتنا به‌شکل آنی و برگشت¬ناپذیر است. البته به‌شرطی که حساب مبدا دارای مانده کافی برای انجام تسویه باشد؛ وگرنه نقل‌وانتقال پول تا تامین نقدینگی و تا پایان روز در صف انتظار قرار می‌گیرد و دست آخر در صورت تامین نشدن نقدینگی، درخواست‌های مربوطه ابطال و برگشت داده می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا