میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
گوناگون

بهترین کود برای رشد سریع خیار و افزایش باردهی

خیار برای رشد به خاک‌های حاصلخیز و غنی از مواد آلی نیاز دارد. با این حال، معمولاً برای تأمین نیازهای غذایی خیار در طول دوره رشد و به حداکثر رساندن محصول، به کود افزایش باردهی خیار نیاز است.

تبلیغ در عصر ترکیه

کاهش باروری خاک و کمبود عناصر غذایی از جمله چالش‌هایی است که کشاورزان در زمینه کشت و پرورش خیار با آن مواجه هستند.

به گزارش آشاگری، استفاده از بهترین کود برای رشد سریع خیار با عملکرد بالا می‌تواند باعث افزایش حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد و باروری خیار شود.

عناصر تشکیل دهنده بهترین کود برای رشد خیار

نیازهای کودی خیار بر اساس آزمون خاک و دوره رشد گیاه به سه مرحله قبل از کشت، زمان استقرار گیاه و زمان گلدهی تقسیم‌بندی می‌شود. برای رشد خیار در بسترهای خاکی و جبران عناصر غذایی از دست رفته، باید قبل از کشت از کودهای پایه یعنی فسفر و پتاسیم و مقدار کمی نیتروژن استفاده کرد.

در مرحله استقرار گیاه باید هم‌زمان با آبیاری از کودهای محلول در آب استفاده کرد. در زمان گلدهی و طی فصل رشد مهم‌ترین عنصر موردنیاز خیار نیتروژن است. بیشترین نیاز خیار به نیتروژن در زمان گلدهی است. در ادامه با مهم‌ترین عناصر موردنیاز برای افزایش باردهی خیار و نقش هر یک بیشتر آشنا می‌شویم.

  • نیتروژن: برای تولید کلروفیل و فتوسنتز ضروری است. کمبود آن باعث زرد شدن برگ‌های مسن و کاهش کیفیت میوه می‌شود.
  • فسفر: برای استقرار و رشد اولیه اهمیت دارد. کمبود فسفر باعث ضعف ریشه‌ها و لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها می‌شود.
  • پتاسیم: به تنظیم فشار اسمزی و جذب مواد مغذی کمک می‌کند. کمبود آن باعث زردی و سوختگی برگ‌ها و بد شکلی میوه‌ها می‌شود.
  • کلسیم: برای استحکام دیواره سلولی مهم است. کمبود آن باعث پیچ خوردن و سوختگی برگ‌ها و کاهش رشد میوه می‌شود.
  • منگنز: برای فتوسنتز و تنفس ضروری است. کمبود آن باعث زرد شدن برگ‌ها در خاک‌های قلیایی می‌شود.
  • آهن: برای تولید کلروفیل لازم است. کمبود آن باعث زرد شدن برگ‌های جوان می‌شود.
  • بور: برای توسعه سلول‌ها و گرده‌افشانی مهم است. کمبود آن باعث کج شدن برگ‌ها و کوچک شدن میوه‌ها می‌شود.

معرفی بهترین کود برای رشد سریع خیار

خیار برای رشد به خاک‌های حاصلخیز و غنی از مواد آلی نیاز دارد. با این حال، معمولاً برای تأمین نیازهای غذایی خیار در طول دوره رشد و به حداکثر رساندن محصول، به کود افزایش باردهی خیار نیاز است.

گیاهان خیار یا به کودهای آلی مانند کودهای دامی، کمپوست یا به مواد معدنی از جمله کودهای شیمیایی نیاز دارند. ترکیب کودهای آلی و معدنی بهترین پتانسیل رشد را فراهم می‌کند.

دقت داشته باشید انجام آزمایش آنالیز خاک برای تنظیم برنامه کوددهی بر اساس نیازها و ویژگی‌های هر مزرعه بسیار مهم است. برای راحتی انتخاب شما عزیزان در ادامه 3 مورد از بهترین کودهای مخصوص خیار را معرفی می‌کنیم.

کود ده ایکس شوک

کود مایع ده ایکس شوک، کودی از کشور آمریکا و تولید شرکت مادر Pan American است. این کود نانوساختار کامل حاوی 10 عنصر و ترکیبات ضروری است که باعث بهبود رنگ، طعم و عطر انواع محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای از جمله خیار شده و همچنین افزایش تناژ محصول می‌شود.

می‌توانید کود ده ایکس شوک را در جدول تغذیه خیار جای دهید و ترکیباتی چون عناصر ریز و درشت مغذی، هیومیک اسید، آمینو اسید، فولویک اسید و جلبک دریایی را در دسترس گیاهان خود قرار دهید.

کود 10X شوک علاوه بر افزایش رشد و تقویت بوته‌های خیار، از ریزش گل‌ها و شکوفه‌های خیار جلوگیری می‌کند و مقاومت گیاه را در برابر شرایط تنش‌زا نیز افزایش می‎‌دهند. با خرید و استفاده از کود ده ایکس شوک، نیازی به تهیه سایر کودهای شیمیایی نخواهید داشت و محصول خود را به حداکثر کیفیت و مقدار تناژ می‌رسانید.

کود پتاس بالا شوک

کود پتاس بالا شوک، یک کود مایع درجه یک است که توسط Pan American، یک شرکت مشهور آمریکایی، با نام تجاری شوک ساخته شده است. این کود حاوی 60 درصد پتاسیم بوده و به دلیل خلوص بالا و کارایی استثنایی خود در افزایش حجم گیاه و میوه، بهبود طعم، رنگ و عطر محصول از دیگر کودهای پتاس بالا متمایز است .

این کود با استفاده از فناوری پیشرفته نانو تولید شده و در نتیجه سریع توسط گیاهان جذب می‌شود و آن را به گزینه ای مطمئن برای کشاورزانی که به دنبال افزایش عملکرد و کیفیت محصول هستند، تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، کود پتاس بالا شوک به عنوان یک ماده مغذی حیاتی برای گیاهان عمل می‌کند و نقش مهمی در رشد و نمو گیاهان دارد. توانایی آن در کمک به متعادل کردن سطح آب در گیاهان، افزایش جذب مواد مغذی و تقویت ساختار سلولی گیاه اهمیت آن را در پرورش محصولات سالم برجسته می‌کند.

همچنین کود پتاس بالا شوک تاثیر بسزایی در افزایش وزن میوه دارد و به همین دلیل است که به بهترین کود درشت شدن میوه در بین باغداران و کشاورزان شهرت دارد و ب افزایش تناژ کمک می‌کند.

کود هیومیک اسید شوک

هیومیک اسید چیست؟ کود هیومیک اسید 95% شوک محصولی مایع از کمپانی پان امریکن با برند معتبر شوک می باشد. این کود آلی که به دقت از لیگنیت اکسید شده با کیفیت بالا استخراج می شود، به دلیل خلوص استثنایی و سازگاری با کودهای مختلف به جز کودهای حاوی گوگرد شهرت دارد.

کود هیومیک اسید شوک با استفاده از فناوری نانو تولید شده و سطح بالایی از خلوص و کیفیت را به مشتری ارائه می‌دهد. تقویت ساختار خاک، تحریک رشد ریشه و تقویت جذب مواد مغذی وجه تمایز این کود است. بهبود ظرفیت نگهداری آب، تقویت تنفس ریشه و افزایش رشد و بهره وری گیاهان از دیگر مزایای کود مایع هیومیک اسید شوک است. می‌توانید از این کود به روش آبیاری استفاده کنید.

بهترین کود برای رشد سریع خیار

نحوه مصرف کود برای افزایش باردهی خیار بوته ای

کود مایع مخصوص خیار به دو روش آبیاری و محلول پاشی کاربرد دارد. در روش محلول پاشی به منظور افزایش باردهی بوته خیار گلخانه‌ای باید ابتدا کود را با درصد مناسبی از آب مخلوط کرده و به کمک سمپاش‌های محلول مورد نظر را روی شاخ و برگ بوته اسپری نمایید.

در روش آبیاری نیز باید محلول کود افزایش باردهی خیار را از طریق سیستم‌های آبی به مزرعه خیار خود تزریق نمایید تا از طریق ریشه جذب گیاه شود و خصوصیات خاک را نیز بهبود ببخشد. هر یک از دو روش آبیاری و محلول پاشی مزایای ویژه خود را دارد که بسته به هدف خود از کوددهی باید یکی از این دو روش را برای اعمال بهترین کود خیار انتخاب کنید.

زمان مصرف کود مخصوص خیار

بسته به ترکیبات موجود در کود برای رشد سریع خیار و فرمولاسیون آن زمان استفاده از کود متفاوت است. برای مثال بهترین زمان مصرف هیومیک اسید در مزرعه خیار در آغاز رشد و اولین آبیاری مزرعه است. بعد از آن هرزمان احساس کردید خاک مزرعه سفت شده یا گیاهان به تقویت نیاز دارند می‌توانید کود اسید هیومیک شوک را آبیاری کنید.

از کود پتاس بالا نیز می‌توانید در ابتدای تشکیل میوه و آغاز حجم گرفتن آن استفاده کنید. همچنین هر زمانی که بوته‌های نیاز به تقویت داشتند به منظور افزایش تناژ و کیفیت محصول و افزایش باروری بوته‌های خیار می‌توانید از کود ۱۰ ایکس شوک استفاده کنید. به طور کلی زمان طلایی استفاده از کود 10X شوک هنگام رشد رویشی گیاه است.

بهترین کود برای رشد سریع خیار

مقدار مصرف کود افزایش باردهی خیار

در جدول زیر می‌توانید میزان مصرف کود افزایش باردهی خیار را در دو روش آبیاری و محلول پاشی مشاهده کنید:

نام کودمقدار مصرف به روش محلول پاشیمقدار مصرف در روش آبیاری
کود 10 ایکس شوک۳ تا ۵ لیتر در هکتار با ۴۰۰ تا ۸۰۰ لیتر آب۱۰ تا ۲۰ لیتر بصورت شیر بشکه
کود پتاس بالا شوک۳ تا ۵ لیتر در هکتار با ۴۰۰ تا ۸۰۰ لیتر آب۱۰ تا ۲۰ لیتر بصورت شیر بشکه
کود اسید هیومیک شوک۱۰ تا ۲۰ لیتر بصورت شیر بشکه

نکته 1: کود هیومیک اسید شوک فقط به روش آبیاری استفاده می‌شود.

نکته 2: مقدار مصرف کود مخصوص خیار بسته به مواردی چون نوع کود و ترکیبات آن، مرحله رشدی گیاه، کمبودهای خاک و گیاه، تراکم کشت و شیوه کوددهی متفاوت است؛ بنابراین حتما با کارشناسان در این زمینه مشورت کنید.

سخن پایانی

استفاده از کودهای مخصوص افزایش باردهی خیار و رعایت تعادل عناصر غذایی می‌تواند اثر مثبتی بر باروری خاک و محصول نهایی خیار داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا