میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

با خاصیت بی نظیر شیر شتر برای کودکان آشنا شوید

شیر شتر یکی از سالم‌ترین شیرهای غیرگاوی موجود است که عمدتاً در مناطق بیابانی و خاورمیانه مصرف می‌شود. شیر شتر سرشار از آهن، ویتامین A ،E ،C، پروتئین، کلسیم، روی، پتاسیم، چربی و کلسترول پایینی است که بدن کودک را متناسب و سالم نگه می‌دارد.

تبلیغ در عصر ترکیه

شیر شتر برای کودکان، چه خاصیتی دارد؟
خواص متعددی برای شیر شتر به اثبات رسیده، این تحقیقات بیانگر آن است که پادتن‌های موجود در شیر شتر علاوه بر اینکه موجب ماندگاری طولانی‌تری نسبت به اغلب محصولات لبنی می‌‌شود، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث غلبه سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری‌هایی نظیر سرطان، ایدز، آلزایمر، هپاتیتC می‌‌شود و از این نظر شیر شتر ساختار و ‌خصوصیاتی بسیار شبیه شیر انسان دارد.

به گزارش دکتر کرمانی، اما در منایع روایی و دینی، بر مصرف شیر شتر و خواص متعدد آن برای کودکان نیز تاکید زیادی شده است که احادیث طبی از این دست می‌تواند منشا وحیانی دین مبین اسلام را بیشتر نشان دهد چرا که آنچه امروز برای پژوهشگران و دانشمندان از طریق انجام آزمایشات و تحقیقات مختلف در حال اثبات شدن است،‌ بیش از هزار سال پیش توسط پیامبر مکرم اسلام و ائمه اطهار بیان شده است؛ در ادامه به دو حدیث در این زمینه اشاره شده است.

پیامبر اکرم(ص): اسْقُوا نِسَاءَکُمُ الْحَوَامِلَ الْأَلْبَانَ فَإِنَّهَا تَزِیدُ فِی عَقْلِ الصَّبِی یعنی به زنان حامله شیر شتر بخورانید زیرا که خوردن شیر شتر سبب زیاد شدن عقل کودکشان مى‌‌شود.
یجْعَلُ اللَّهُ عَزَّوجَلَّ الشِّفَاءَ فِی أَلْبَانِهَا یعنی خدای عزوجل شفا را در شیر شتر قرار داده است.

چربی و لاکتوز شیر شتر نسبت به شیر گاو کمتر و انسولین آن بیشتر است و همین ویژگی موجب شده گزینه مناسبی برای افراد دیابتی، رژیمی و حساس به لاکتوز باشد.

ارزش‌غذایی شیر شتر
شیر شتر سرشار از مواد مغذی است که برای سلامت کلی بدن کودکان مهم است. این شیر حاوی ویتامین‌هایی مانند A ،E ،D ،B و به ویژه ویتامین C است که در شیر ​گاو و گاومیش وجود ندارد. شیر شتر دارای کلسیم نسبتا بالایی برای کودکان است.

نصف فنجان (۱۲۰ میلی لیتر) شیر شتر حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری: ۵۰
پروتئین: ۳ گرم
چربی: ۳ گرم
کربوهیدرات: ۵ گرم
تیامین: ۲۹ درصد از نیاز روزانه بدن
ریبوفلاوین: ۸ درصد نیاز روزانه بدن
کلسیم: ۱۶ درصد از نیاز روزانه بدن
پتاسیم: ۶ درصد از نیاز روزانه بدن
فسفر: ۶ درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین سی: ۵ درصد از نیاز روزانه بدن
شیر شتر حاوی بیشتر آمینو‌اسیدها به مقدار مناسب است. پروتئین‌های این شیر را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد: کازئین‌ها و پروتئین‌های آب پنیر ( پروتئین وِی).

آلبومین، لاکتوفرین، ایمونوگلوبولین‌ها در گروه آب پنیر قرار می‌گیرند.

این شیر حاوی مقادیر کمی اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه اما مقادیر زیادی اسیدهای چرب با زنجیره بلند است. اسیدهای چرب غیراشباع مانند اسید لینولئیک در این شیر فراوان هستند، به همین دلیل شیر شتر ضریب سلامتی بهتری دارد.

طعم شیر شتر
مزه و طعم شیر شتر بسته به محل زندگی آن، ممکن است متفاوت‌ باشد. بیشتر مردم شیر شتر را به صورت تازه یا زمانی که کمی ترش شده ‌باشد مصرف می‌کنند. با این حال شیر شتر از نظر طعم مشابه شیر معمولی است.

برخی از مردم معتقدند که کمی شور با طعم شیرین است. اگر چه درصد چربی آن کم است اما طعم خامه‌ای خوشمزه‌ای دارد. رنگ آن عموماً سفید مات بوده و بوی آن شیرین و ملایم است.

خواص شیر یا دوغ شتر
ملین بسیار خوبی است
کمک به درمان بواسیر کودک
کمک به درمان بیماری‌های طحال
باعث ترمیم زخم‌ها
مفید برای بیماران مبتلا به سل
کمک به درمان یرقان کودکان
مفید برای آسم و تنگی نفس
باعث کاهش علائم کم‌خونی و فشار خون
علاوه بر خاصیت لاغر‌کنندگی، یک لیوان شیر یا دوغ شتر یک وعده غذایی کامل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا