میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

با این 4 خاصیت لیمو، هر روز لیمو مصرف می کنید!

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لیمو از آسیب سلولی مرتبط با مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری مزمن کلیه، سرطان و بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) جلوگیری می‌کند. COPD گروهی از بیماری‌های ریوی مزمن و پیشرونده است که جریان هوا به ریه‌ها را محدود می‌کند و باعث تنگی نفس می‌شود.

تبلیغ در عصر ترکیه

لیمو (Citrus limon) یک مرکبات با طعم ترش و مزه تلخ و رنگ زرد درخشان است. لیمو سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از جنبه‌های مختلف سلامتی انسان پشتیبانی می‌کند.

به گزارش عصر ترکیه به نقل از health، آب لیمو به دلیل کمک به کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه، تقویت جذب ویتامین C و حمایت از سلامت دستگاه گوارش، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

لیمو به همراه سایر مرکبات، بخشی از خانواده‌ی rueceae (Rutaceae) هستند. در ادامه با فواید و مضرات لیمو و همچنین نکاتی برای افزودن آن به وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌هایتان آشنا خواهید شد.

4 خاصیت لیمو

۱. کمک به جلوگیری از سنگ کلیه

سنگ کلیه که با نام‌های سنگ‌سازی کلیه یا نفرولیتیازیس (nephrolithiasis) نیز شناخته می‌شود، رسوبات سختی است که از مواد معدنی تشکیل شده و در مجاری ادراری شما تجمع پیدا کرده و در کلیه‌ها شکل می‌گیرد. سنگ کلیه حدود ۱۰ درصد از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افزایش سطح اسید ضعیف به نام سیترات ادرار و قلیایی‌تر کردن ادرار می‌تواند به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند.

لیمو حاوی نوعی سیترات به نام اسیدسیتریک است که به افزایش سطح سیترات ادرار کمک می‌کند. اسید سیتریک با کلسیم موجود در ادرار پیوند می‌خورد تا از اشباع بیش از حد ادرار جلوگیری کند. همچنین با توده‌های سخت معدنی به نام بلورهای اگزالات کلسیم اتصال برقرار می‌کند تا از رشد آنها و تبدیل شدن به سنگ کلیه‌ی دردناک جلوگیری نماید.

بر اساس بنیاد ملی کلیه (National Kidney Foundation)، مصرف روزانه‌ی ۱۲۰ میلی‌لیتر (چهار اونس) لیموترش رقیق شده با آب ممکن است به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند. با این حال، اگر سطح pH ادرار شما خیلی اسیدی است، سیترات قلیایی مانند پتاسیم سیترات ممکن است انتخاب بهتری باشد. در صورت تردید، در مورد خطر ابتلا به سنگ کلیه و بهترین گزینه‌های پیشگیری برای خود با پزشک مشورت کنید.

۲. حمایت از سلامت قلب

لیمو سرشار از ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از سلامت قلب پشتیبانی می‌کند. مصرف کافی ویتامین C سلول‌های شما را در برابر رادیکال‌های آزاد مضر – ذرات بسیار ناپایداری که در صورت خنثی نشدن می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند – محافظت می‌کند. این امر می‌تواند به پیشگیری از آترواسکلروز (ایجاد پلاک در عروق)، وضعیتی که خطر حمله‌ی قلبی و سکته را افزایش می‌دهد، کمک کند.

ترکیبات فنولیک نوعی آنتی‌اکسیدان موجود در لیمو هستند که از فشار خون سالم، عملکرد اندوتلیال و سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) پشتیبانی می‌کنند. عملکرد اندوتلیال به جریان روان خون در سراسر بدن اشاره دارد. فشار خون بالا، سطح بالای کلسترول LDL و کاهش عملکرد اندوتلیال خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

مصرف لیمو همچنین باعث افزایش مصرف کلی میوه و سبزیجات شما می‌شود. یک مطالعه‌ی بزرگ در سال ۲۰۱۷ نشان داد که مصرف بیشتر میوه و سبزیجات با کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و مرگ و میر کلی (خطر مرگ ناشی از هر علتی) مرتبط است.

4 خاصیت لیمو

3. تقویت جذب آهن

یک عدد لیمو حاوی بیش از ۳۰ درصد از نیاز روزانه‌ی شما به ویتامین C است. ویتامین C علاوه بر کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، برای جذب آهن نیز مهم است. این ویتامین به شما کمک می‌کند تا آهن غیرهم (Heme Iron)، که در گیاهان و غذاهای غنی‌شده با آهن مانند نان و غلات یافت می‌شود، بهتر جذب کنید.

همانطور که گفته شد، جفت کردن منابع غذایی آهن با ویتامین C به جذب بهتر آهن کمک می‌کند. این امر به ویژه برای گیاهخواران و کسانی که عمدتا آهن غیرهم مصرف می‌کنند، مفید است. این کار می‌تواند از کم‌خونی ناشی از کمبود آهن جلوگیری کند، وضعیتی که در آن بدن شما آهن کافی برای تولید هموگلوبین ندارد. هموگلوبین پروتئینی در گلبول‌های قرمز است که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کند.

۴. از آسیب سلولی جلوگیری می‌کند

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لیمو از آسیب سلولی مرتبط با مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری مزمن کلیه، سرطان و بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) جلوگیری می‌کند. COPD گروهی از بیماری‌های ریوی مزمن و پیشرونده است که جریان هوا به ریه‌ها را محدود می‌کند و باعث تنگی نفس می‌شود.

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که مرکبات سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها در آب لیمو و گوشت آن وجود دارند، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که پوست لیمو حاوی مقادیر حتی بالاتری از آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای سلامتی است.

ارزش غذایی لیمو

یک عدد لیموی بدون پوست حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری: ۱۷
چربی: ۰.۲ گرم
سدیم: ۱ میلی‌گرم
کربوهیدرات: ۵ گرم
فیبر: ۱.۶ گرم یا ۶ درصد از نیاز روزانه
قندهای افزودنی: ۰ گرم
پروتئین: ۰.۶ گرم
ویتامین C: ۳۱ میلی‌گرم یا ۳۴ درصد از نیاز روزانه

لیمو همچنین حاوی سایر ریزمغذی‌ها مانند پتاسیم، ویتامین B6 و تیامین است. ریزمغذی‌ها ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که بدن شما به مقدار کم به آنها نیاز دارد.

لیمو کالری بسیار کمی دارد. ارزش غذایی اصلی آن ناشی از ویتامین C است، اما همچنین منبع خوبی از ترکیبات فنولیک و کاروتنوئیدها به شمار می‌رود. این آنتی‌اکسیدان‌ها در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی مرتبط با بیماری‌های مزمن از بدن محافظت می‌کنند.

4 خاصیت لیمو

مضرات لیمو

مصرف لیمو در مقاديري که به طور معمول در غذا و نوشیدنی یافت می‌شود، به طور کلی ایمن است. با این حال، به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی و قابل اعتماد، کارشناسان در مورد ایمنی مصرف آن به عنوان دارو، مثلا به شکل مکمل کنسانتره‌ی لیمو، مطمئن نیستند.

استنشاق لیمو برای رایحه درمانی، به عنوان مثال استفاده از دستگاه پخش کننده‌ی اسانس لیمو، به طور کلی ایمن به نظر می‌رسد. با این حال، فتوتوکسيسیتی (phototoxicity) یکی از خطرات بالقوه است.

فتوتوکسيسیتی یک واکنش پوستی مضر به نور پس از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی است.

برخی از افراد ممکن است به مرکبات حساسیت داشته باشند. واکنش‌های احتمالی این حساسیت از علائم خفیف مانند خارش اطراف دهان تا آنافیلاکسی، یک وضعیت جدی و بالقوه تهدید کننده‌ی حیات، متغیر است. اگر فکر می‌کنید به مرکبات حساسیت دارید، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می‌توانند به شما در انجام تست آلرژی و در صورت نیاز به درمان کمک کنند.

فرسایش دندانی یکی دیگر از مضرات احتمالی لیمو است. اسید موجود در لیمو می‌تواند مینه‌ی دندان را از بین ببرد، بنابراین بهتر است پس از مصرف لیمو، دهان خود را با آب معمولی بشویید.

در نهایت، برخی از افراد مبتلا به ریفلاکس اسید یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) متوجه می‌شوند که اسیدی بودن مرکبات علائم آنها را بدتر می‌کند. GERD یک اختلال گوارشی است که در آن اسید معده به طور مکرر به مری (لوله‌ای که غذا را از دهان به معده حمل می‌کند) برمی‌گردد.

نکات مصرف لیمو

با افزودن مقداری لیمو به برنامه‌ی غذایی روزانه و هفتگی خود می‌توانید مصرف ویتامین C و آنتی‌اکسیدان را برای داشتن بدنی سالم‌تر افزایش دهید. در اینجا نکاتی برای مصرف بیشتر لیمو و حفظ تازگی آن برایتان آورده‌ایم:

برای حفظ تازگی بیشتر، لیموها را در قسمت مخصوص میوه و سبزیجات (crisper) یخچال نگهداری کنید.

لیموهای برش داده شده یا کامل را که قصد استفاده از آن‌ها را ندارید، فریز کنید تا از خراب شدنشان جلوگیری شود.

به آب یا چای خود کمی آبلیمو یا یک تکه لیمو اضافه کنید.

گوشت، ماهی یا توفو را در آبلیمو بخوابانید (marinate) و با برش‌های لیمو تزئین کنید.

برای بهبود جذب آهن غیرهم، سالاد ساده حبوبات (مثلا نخود) با سس لیمو درست کنید.

از لیمو یا پوست لیمو برای طعم دادن به سوپ، غلات یا شیرینی‌جات استفاده کنید.

جمع‌بندی

لیمو می‌تواند طعم و ارزش غذایی درخشان‌تری به غذاها و نوشیدنی‌های شما ببخشد. لیمو سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سلامت قلب را تقویت می‌کند، به پیشگیری از سنگ کلیه و آسیب سلولی کمک می‌کند و جذب آهن را افزایش می‌دهد.

سعی کنید به آب یا چای خود لیمو اضافه کنید، یا از آب لیمو و پوست لیمو برای طعم دادن به غذاهایی مانند گوشت، غذاهای دریایی، حبوبات یا غلات استفاده کنید.

برخی افراد به مرکبات حساسیت دارند. اسیدی بودن لیمو همچنین می‌تواند مینه‌ی دندان را از بین ببرد و باعث ناراحتی‌های گوارشی شود. به عوارض جانبی احتمالی مصرف لیمو توجه داشته باشید و در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا