میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

ارزش های غذایی سیب زمینی!

درست است که سیب‌زمینی سرشار از نشاسته است اما تا زمانی که مراقب وعده‌های غذایی خود باشید، کربوهیدرات‌موجود در آن نه‌تنها برای سلامتی شما مضر نیست بلکه به‌عنوان منبع انرژی ضروری است.

تبلیغ در عصر ترکیه

همشهری آنلاین – این گیاه همه‌کاره را می‌توانید برای مدت طولانی نگه دارید و از منبع خوب فیبر، پتاسیم و ویتامین C آن بهره‌مند شوید. همچنین این ماده‌ غذایی بدون کلسترول به سلامت قلب‌تان کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. یک سیب‌زمینی پخته متوسط (۱۷۳گرمی)، با احتساب پوست چه ارزش غذایی دارد؟

آب‌پز یا سرخ‌شده؟

ارزش غذایی سیب‌زمینی بسته به نوع و نحوه پخت آن می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، سرخ‌کرده سیب‌زمینی کالری و چربی بیشتری نسبت به آب‌پزش دارد. البته پوست سیب‌زمینی حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی است که پوست‌گرفتنش می‌تواند ارزش غذایی آن را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. با این حال زیاده‌روی در مصرف سیب‌زمینی سرخ‌کرده به‌معنای واردکردن حجم بالایی نشاسته، روغن و نمک به بدن است. افزایش بی‌رویه این مواد در بدن احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند چاقی، کبد چرب، امراض قلبی و عروقی، سرطان و دیابت نوع دوم را بیشتر می‌کند. پس در میل‌کردن این پیش غذای خوشمزه اعتدال را رعایت کنید.

بوی بد را جدی بگیرید!

فرقی ندارد که سیب‌زمینی به‌صورت پخته، سرخ‌شده یا تنوری باشد. در هر صورت ممکن است بویی در آن وجود داشته باشد که شما از آن آگاه نباشید که نشان‌دهنده یک ماده خطرناک و کشنده است. به همین دلیل باید مراقب باشید که اگر سیب‌زمینی بوی بدی دارد از آن استفاده نکنید، در غیر این صورت شما را بیمار می‌کند.

سیب زمینی
سیب زمینی

* جدول ارزش غذایی یک سیب‌زمینی پخته (۱۷۳‌گرمی)

کالری: ۱۶۱ کیلوکالری

چربی: ۰.۲ گرم

پروتئین: ۴.۳ گرم

کربوهیدرات: ۳۶.۶ گرم

فیبر: ۳.۸ گرم

ویتامین: C ۲۸% از RDI

ویتامین: B۶ ۲۷% از RDI

پتاسیم: ۲۶% از RDI

منگنز: ۱۹% از RDI

منیزیم: ۱۲% از RDI

فسفر: ۱۲% از RDI

نیاسین: ۱۲% از RDI

فولات: ۱۲% از RDI

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا