میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
ترکیه

آمریکا فروش اف-۳۵ به ترکیه را مشروط کرد

آمریکا شرط فروش اف-۳۵ به ترکیه را رها کردن سامانه روسی اس-۴۰۰ دانست.

تبلیغ در عصر ترکیه

جف فلیک، سفیر آمریکا در ترکیه گفت بعید است ترکیه به برنامه ساخت نسل جدید جنگنده اف-۳۵ بازگردد، اما با حل مشکل سامانه‌های موشکی ضد هوایی اس-۴۰۰ که از روسیه خریداری شده است، می‌تواند این هواپیما‌ها را نیز خریداری کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، این دیپلمات در شبکه سی ان ان ترک گفت: ما از تمام اقداماتی که برای حل مشکل اس-۴۰۰ انجام می‌شود، استقبال می‌کنیم؛ اقداماتی که به ترکیه اجازه نمی‌دهد در برنامه اف-۳۵ شرکت کند. اگر پیشرفتی در این زمینه حاصل شود، خوشحال خواهیم شد که دوباره مذاکرات با ترکیه را آغاز کنیم.

وی افزود: تولید دشوار به نظر می‌رسد، تصمیم گیری در مورد این موضوع را به شرکای پروژه واگذار می‌کنم.

ترکیه در سال ۲۰۱۹ پس از خرید اس-۴۰۰ از روسیه از برنامه توسعه اف-۳۵ حذف شد. ترکیه برخی از قطعات، عناصر بدنه و برخی از سیستم‌ها را برای این جنگنده‌ها تولید کرد. ایالات متحده اعلام کرد که بازگشت ترکیه به برنامه توسعه اف-۳۵ تنها در صورت کنار گذاشته شدن سی-۴۰۰ امکان پذیر است.

فواد اوکتای، رئیس کمیسیون امور بین الملل پارلمان ترکیه، پیشتر گزارش داده بود که آنکارا دیگر علاقه‌ای به بازگشت به برنامه اف-۳۵ نشان نمی‌دهد و به همین دلیل از آمریکا می‌خواهد که در محدودیت‌های اعمال شده علیه ترکیه در چارچوب توافقنامه بازنگری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا