میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

بلندترین صداهای طبیعت متعلق به کدم جانوران است؟

از ریزترین حشرات با صداهای گوش‌خراش گرفته تا غول‌های اقیانوس که صدایشان شبیه موتورهای جت است؛ در این مطلب ده مورد از بلندترین صداهای حیوانات روی زمین را معرفی می‌کنیم.

تبلیغ در عصر ترکیه

این یک عقیدۀ عام است که گوش دادن به صداهای طبیعت سبب می‌شود احساس آرامش بیشتری کنیم، استرس و اضطراب‌مان کاهش یابد و همچنین خلق و خو و بهره‌وری ما بهتر شود.

اما صدای برخی از حیوانات از این ویژگی‌ها برخوردار نیست، بلکه برعکس طوری است که حتی می‌تواند به شنوایی ما آسیب دائمی وارد کند!

1. نهنگ‌های آبی

صدا

نهنگ آبی مدعی این عنوان است که نه تنها بزرگترین حیوان در جهان طبیعی است، بلکه بلندترین صداها را تولید می‌کند. این حیوان می‌تواند صداهایی که به ۱۸۸ دسی‌بل می‌رسند تولید کند، یعنی صداهایی بلندتر از صدای یک موتور جت، به اندازه‌ای بلند که می‌تواند به پرده گوش انسان آسیب برساند. نهنگ‌های آبی پستانداران دریایی منفرد هستند و فقط برای جفت‌گیری یا مهاجرت به هم نزدیک می‌شوند. آن‌ها از صدای کرکننده خود برای برقراری ارتباط در اقیانوس‌های وسیع استفاده می‌کنند و صدای آن‌ها تا فاصله ۱۶۰۰ کیلومتری شنیده می‌شود. دانشمندان کاهش آهنگ صدای نهنگ‌های آبی را ثبت کرده‌اند، اما دلیل این کاهش هنوز یک راز باقی مانده است.

2. نهنگ‌های عنبر

صدا

در اعماق بیش از ۳۰۵۰ متری، گونه دیگری از نهنگ‌ها هستند که برای برقراری ارتباط، صداهای بلندی شبیه به کد مورس تولید می‌کنند. نهنگ‌های عنبر با استفاده از مکان‌یابی صوتی برای شکار طعمه‌هایی مانند ماهی مرکب غول‌پیکر، صداهای زیری تولید می‌کنند که کداس نامیده می‌شود و می‌تواند به ۲۳۰ دسی بل برسد. اگرچه این صدا از صدای نهنگ آبی بلندتر است، اما فقط در کسری از زمان دوام دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۴ شواهدی نشان داد مبنی بر اینکه نهنگ‌های عنبر با استفاده از یک الفبای آوایی پیچیده ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند از انواع مختلفی از صداها برای برقراری ارتباط استفاده کنند.

3. نهنگ‌های سرکمانی
یکی دیگر از پستانداران دریایی که از صداهای بلند و غرشی برای برقراری ارتباط در آب‌های قطب شمال استفاده می‌کند، نهنگ سرکمانی است. نهنگ‌های سرکمانی طولانی‌ترین صفحه شانه‌ای یا سیستم تغذیه فیلتری بین همه گونه‌های نهنگ سرکمانی را دارند و طول آن‌ها می‌توانند به ۴.۶ متر برسد.

صدای آن‌ها می‌تواند به ۱۵۹ دسی‌بل برسد و صداهای پیچیده آن‌ها از ناله‌های طولانی‌تر تا صداهای کوتاه‌تر متنوع و شدت و فرکانس آن‌ها متفاوت است. مطالعه‌ای در سال ۱۹۸۷ شواهدی از ۲۰ عبارت تکرار شده در آواز نهنگ‌های سرکمانی در سواحل آلاسکا یافت که یک مورد آن تا ۱۴۶ ثانیه طول کشید.

4. خفاش‌های بولداگ بزرگتر

صدا

بلندترین گونه از خانواده خفاش Noctilionidae، خفاش بولداگ بزرگتر (Noctilio leporinus) می‌تواند صدای بلندی تا ۱۴۰ دسی‌بل تولید کند. این موجود به خاطر استفاده از صدا برای ردیابی و شکار ماهی در رودخانه‌ها و حوضچه‌ها، گاهی اوقات به عنوان خفاش ماهیگیر شناخته می‌شود. اگرچه فرکانس صدای آن برای گوش انسان به قدری زیاد است که نمی‌توان آن را تشخیص داد، اما شدت آن شبیه به تیراندازی است. خفاش بولداگ بزرگتر زمانی که برای برقراری ارتباط با خفاش‌های دیگر پرواز می‌کند، این صدای بلند را تولید می‌کند. همچنین سومین حیوان پر سر و صدای جهان است.

5. خفاش‌های بولداگ کوچکتر
تقریباً نصف اندازه خفاش بولداگ بزرگتر، خفاش پر سر و صدای دیگر خفاش بولداگ کوچکتر (Noctilio albiventris) است که می‌تواند صدای جیرجیری تا ۱۳۷ دسی بل منتشر کند. فرکانس آن برای شنوایی انسان به قدری زیاد است که قابل تشخیص نیست، اما در فرکانس پایین‌تر کرکننده میشود.

دانشمندانی که گونه‌های خفاش‌ها را در پاناما ثبت می‌کردند، شواهدی یافتند که نشان می‌دهد صدای خفاش‌های بولداگ کوچک‌تر می‌تواند بلندتر باشد: خفاش‌هایی هستند که صداهایی با بالاترین فرکانس را منتشر می‌کنند که بیشتر از صداهای فرکانس پایین‌تر حرکت می‌کنند، به این معنا که جهت‌گیری در سطوح نویز نقش دارد.

6. زنجره آفریقایی

صدا

زنجره‌ها پر سر و صداترین حشرات جهان هستند، به ویژه هنگامی که دسته جمعی در حال جفت‌گیری باشند. همه گونه‌های زنجره‌های نر از غشای قدرتمند طبل‌مانندی در شکم خود استفاده می‌کنند که به عنوان نقاره شناخته می‌شود و از این صدا برای جذب ماده‌ها استفاده می‌کنند. زنجره آفریقایی (Brevisana brevis) به داشتن عنوان پرسروصداترین زنجره که آهنگش به ۱۰۷ دسی‌بل، معادل صدای یک ماشین چمن‌زنی برقی می‌رسد، مفتخر است.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۳ شواهدی پیدا شد که نشان داد زنجره‌های آفریقایی قبل از تولید صدا خودشان را گرم می‌کنند، به بیان دیگر آن‌ها برای تولید صدای شدید جفت‌گیری خود به قدرت ماهیچه‌ای تکیه می‌کنند.

7. سینالفیوس پینک‌فلویدی

صدا

سینافیلوس پینک‌فلویدی (Synalpheus pinkfloydi) که دانشمندان موسیقی‌دوست نام گروه راک افسانه‌ای پینک فلوید را روی آن گذاشته‌اند، یک گونه میگو است که تازه سال ۲۰۱۷ کشف شد. هنگامی که این میگو از پنجه بزرگ و صورتی رنگ خود برای گرفتن و کشتن ماهی‌های کوچک استفاده می‌کند، صدایی تولید می‌کند که به ۲۱۰ دسی‌بل می‌رسد، بلندتر از صدای متوسط یک کنسرت راک.

به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA)، آن‌ها با بستن سریع پنجه‌های بزرگ خود، حباب کوچک و پرفشاری تولید می‌کنند که به سرعت می‌ترکد و صدای بلندی ایجاد می‌کند. این صدا ماهی (طعمه) را بی‌حس می‌کند و این لحظه‌ایست که میگو ماهی را می‌گیرد و می‌خورد.

8. شیرها
غرش شیر صدایی متمایز و قابل‌تشخیص است که ترس به اندام طعمه می‌اندازد. غرش شیر، بلندترین غرش میان گونه‌های گربه‌های بزرگ است که به ۱۱۴ دسی‌بل می‌رسد و می‌توان آن را از فاصله ۸ کیلومتری شنید. شیرها حنجره‌ای مربعی و مسطح دارند که سبب می‌شود هوا راحت‌تر از آن عبور کند و آن‌ها به راحتی غرش کنند.

شیرهای نر برای نشان دادن تسلط غرش می‌کنند، در حالی که ماده‌ها از آن برای ترساندن مزاحمان استفاده می‌کنند. هر دو جنس همچنین برای برقراری ارتباط با دیگران غرش می‌کنند.

در یک مطالعه در سال ۲۰۲۰، دانشمندان توانستند با استفاده از یک الگوریتم تشخیص الگو، غرش شیرها را با ۹۱.۵ درصد دقت شناسایی کنند.

9. میمون‌های جیغ‌کش

صدا

پرسروصداترین پستانداران جهان یعنی میمون‌های جیغ‌کش می‌توانند صدا یا فریاد هولناکی منتشر کنند که به ۹۰ دسی‌بل برسد و از فاصله ۴.۸ کیلومتری شنیده شود.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد هر چه بیضه‌های میمون‌های نر جیغ‌کش (Alouatta palliata) بزرگ‌تر باشد، صدای آن‌ها نرم‌تر است. همچنین دانشمندان دریافتند اندازه بیضه‌ها بستگی به نوع جامعه‌ای دارد که در آن زندگی می‌کنند. جایی که چند نر در یک گروه وجود دارند، بیضه‌ها بزرگتر می‌شوند. وقتی یک گروه از یک نر و چند ماده تشکیل شود، مردها بیضه کوچکتری دارند اما صدای بلندتری تولید می‌کنند.

10. آب‌دزدک

صدا

آب‌دزدک‌ها حشرات بزرگ و پر سر و صدایی هستند که معمولاً در مزارع کشاورزی و مراتع استرالیا یافت می‌شوند. آب‌دزدکهای نر (Gryllotalpa orientalis) برای تقویت صدای خود، اتاقک‌های صوتی ایجاد می‌کنند که «لانه‌های صدا» نامیده می‌شود و صدای بلند «چرچر» را برای جذب ماده‌ها تولید می‌کنند، صدایی که سبب می‌شود ماده برای یافتن جفت شروع به پرواز کند. ماده‌ها آواز نمی‌خوانند، اما توسط ارتعاشات آوازی و صدای چرچری که می‌تواند به ۲۶ دسی‌بل برسد، جذب می‌شوند.

منبع
فرادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا