میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سلامت و زیبایی

با خواص گلاب برای بی خوابی آشنا شوید

اگر دلایل کم‌خوابی یا بی‌خوابی را بررسی کنید متوجه می‌شوید بخش اعظم آن به ذهن درگیر و آشفته باز می‌گردد. ذهن مغز را درگیر پرداختن به مسائل مختلف می‌کند و قدرت خواب را از چشمان شما می‌گیرد.

تبلیغ در عصر ترکیه

گلاب برای قرن‌ها به‌ عنوان یک درمان طبیعی برای انواع بیماری‌ها از جمله بی‌خوابی استفاده می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما نشان دهیم چگونه گلاب، این ماده شگفت‌انگیز به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند.

خواص گلاب برای بی‌خوابی و کم‌خوابی

فواید نوشیدن گلاب قبل از خواب به دلیل نوع مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در آن بسیار زیاد است، حتی متخصصان طب سنتی استفاده روتین از گلاب را به عنوان یکی از موارد مهم در داشتن خواب آرام و عمیق یک امر ضروری می‌دانند.

چرا خوردن گلاب قبل از خواب به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند؟

اگر تاکنون به آرامگاه‌ها یا زیارتگاه‌های بزرگان دینی رفته باشید متوجه بوی گلاب در سراسر جو آنجا می‌شوید. یک بوی آرام‌بخش که فضای آنجا را بسیار دلپذیر می‌کند و می‌تواند بر بوی دیگری غلبه کند. واقعیت امر این است که یکی از مهم‌ترین خواص گلاب خاصیت آرام‌بخشی و تسکین‌دهنده آن است.

چیزی که هر کسی قبل از خواب به آن احتیاج دارد. نوشیدن یک فنجان کوچک از گلاب به شرحی که در زیر آمده است یا حتی بوییدن آن کمک می‌کند تا ذهن شما آرام شده و مغز مهیای یک خواب آرام و عمیق شود.

نحوه مصرف گلاب قبل از خواب

۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری گلاب را به یک فنجان آب گرم یا چای گیاهی بدون کافئین مانند بابونه یا اسطوخودوس اضافه کنید.

۳۰ دقیقه قبل از خواب این دمنوش آرامش بخش را بنوشید و از طعم و عطر دلنشین آن لذت ببرید.

خاصیت ضد افسردگی گلاب و کمک به درمان کم‌خوابی

اگر دلایل کم‌خوابی یا بی‌خوابی را بررسی کنید متوجه می‌شوید بخش اعظم آن به ذهن درگیر و آشفته باز می‌گردد. ذهن مغز را درگیر پرداختن به مسائل مختلف می‌کند و قدرت خواب را از چشمان شما می‌گیرد.

یکی از بهترین خاصیت‌های گلاب خاصیت ضد افسردگی است. گلاب اضطراب و افسردگی را کاهش داده و موجی از آرامش و نشاط را به مغز می‌رساند؛ بنابراین مصرف گلاب یا استشمام بوی آن در فضای اتاق خواب می‌تواند به آرامش ذهن شما و تمرکز بر خواب کمک کند.

نکته: می‌توانید به جای خوردن گلاب، مقداری از آن را با آب مخلوط کرده و به کمک یک اسپری در فضای اتاق خواب منتشر کنید یا قبل از خواب چند قطره گلاب را روی بالش یا ملحفه خود اسپری کنید.

خواص گلاب برای سیستم گوارش و کمک به داشتن خواب راحت

برخی از خواص گلاب با تاثیراتی که بر بهبود عملکرد سیستم گوارش می‌گذارد به داشتن خواب بهتر و درمان کم‌خوابی کمک کند. گلاب دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش التهاب در دستگاه گوارش کمک می‌کند.

التهاب گوارشی می‌تواند منجر به ناراحتی معده، سوء هاضمه و نفخ شود که به نوبه خود می‌تواند خواب را مختل کند. مصرف گلاب نیز با کاهش التهاب، به تسکین این مشکلات گوارشی و بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

علاوه بر این برخی تحقیقات نشان می دهد که گلاب خاصیت ضد اسپاسم دارد. این بدان معناست که می‌تواند به شل شدن عضلات روده و کاهش اسپاسم و درد معده کمک کند. اسپاسم معده می‌تواند از جمله علائم سوء هاضمه باشد که خواب را مختل می‌کند.

کمک به تعادل هورمونی و داشتن خواب راحت با مصرف گلاب

گلاب به تعادل هورمون‌هایی مانند سروتونین و ملاتونین کمک می‌کند. این هورمون‌ها نقش مهمی در تنظیم چرخه خواب ایفا می‌کنند. عدم تعادل در این هورمون‌ها می‌تواند منجر به مشکلاتی در به خواب رفتن و خواب ماندن شود. مصرف گلاب با تعادل این هورمون‌ها به تنظیم خواب و بهبود کیفیت آن کمک می‌کند.

خواص آروماتراپی گلاب و کمک به درمان کم‌خوابی

گلاب به دلیل داشتن خواص آروماتراپی، می‌تواند به طور مؤثری به داشتن خواب راحت کمک کند. آروماتراپی در واقع به فرایند استفاده از روغن‌های استخراج شده از گیاهان برای اهداف درمانی اطلاق می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که آروماتراپی گلاب می‌تواند به افزایش کیفیت خواب، کاهش تعداد دفعات بیدار شدن در طول شب و عمیق‌تر شدن خواب کمک کند.

استنشاق عطر گلاب می‌تواند به کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول در بدن کمک کند. کورتیزول می‌تواند هوشیاری را افزایش دهد و به خواب رفتن را دشوار کند. کاهش سطح کورتیزول با گلاب می‌تواند به آرامش ذهن و بدن و تسهیل خواب راحت‌تر منجر شود.

همچنین عطر گلاب به دلیل داشتن ترکیبات معطر مانند ژرانیول و لینالول، اثر آرامش بخش و تسکین دهنده‌ای بر سیستم عصبی دارد. این ترکیبات می‌توانند به کاهش فعالیت امواج مغزی و القای حالت آرامش و خواب آلودگی کمک کنند.

نحوه استفاده از گلاب برای آروماتراپی خواب

نحوه استفاده از گلاب برای آروماتراپی خواب به شرح زیر است:

  • اسپری کردن: چند قطره گلاب را به یک بطری اسپری حاوی آب مقطر اضافه کنید. به آرامی مخلوط را روی بالش، ملافه یا اطراف تخت خود اسپری کنید.
  • حمام آرامش بخش: ۱۰ تا ۱۵ قطره گلاب را به وان حمام گرم خود اضافه کنید. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در حمام خیس کنید و اجازه دهید بخار معطر گلاب عضلات شما را شل کرده و ذهن شما را آرام کند.
  • استنشاق مستقیم: چند قطره گلاب را روی یک دستمال یا پد نرم بریزید و به آرامی آن را بو کنید.
  • استفاده از دستگاه بخور: چند قطره گلاب را به مخزن دستگاه بخور خود اضافه کنید و بگذارید عطر آرامش بخش آن در فضای اتاق پخش شود.

منبع
اکالا بلاگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا