میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرهاخبرهای ویژه

یک پرونده عجیب علمی – جنایی: 30 دانشمند یک زن را بعد از 20 سال از زندان آزاد کردند

تبلیغ در عصر ترکیه

یک زن استرالیایی که به اتهام قتل 4 فرزند خود به 40 سال زندان محکوم شده بود، به لطف پیشرفت های علم پزشکی و تلاش های چند ساله بیش از 30 دانشمند، تبرئه و آزاد شد. او 20 سال در زندان بود!

به گزارش گروه بین الملل عصر ترکیه به نقل از “نیچر” ماجرا از این قرار است که 4 فرزند خانم کاتلین فولبیگ قبل از سه سالگی فوت کردند. این مرگ های پیاپی، او را در معرض این اتهام قرار داد که تعمداً بچه های خود را خفه می کند. او هر چه در دادگاه بر بی گناهی اش اصرار کرد، بی فایده بود و در نهایت به عنوان قاتل، به 40 سال حبس محکوم شد.

در آن زمان، جنجال زیادی در رسانه های استرالیا درباره این پرونده شکل گرفت و کاتلین، “نفرت انگیزترین قاتل استرالیا” لقب گرفت و راهی زندان شد.

سال ها بعد چند دانشمند استرالیایی و اروپایی با بررسی پرونده حدس زدند که علت مرگ ها می تواند چیزی جز قتل باشد. بنابراین، با اجازه مقامات قضایی شروع به تحقیقات در این باره کردند.

در سال 2018 وکلای کاتلین با وی تماس گرفتند و به او اطلاع دادند که نیاز است تحت آزمایش های ژنتیکی قرار گیرد. بعد از بررسی ژنوم او و فرزندانش، دانشمندان توانستند ردپای جهش های ژنتیکی مرگباری را پیدا کنند که همین کشف، در نهایت منجر به تبرئه کاتلین شد.

کارولا وینوسا، متخصص ژنتیک در موسسه فرانسیس کریک لندن که عضو گروه بررسی بود در این باره می گوید که یک اختلال عصبی ژنتیکی و جهش‌هایی در ژنی به نام کالمودولین در ژنوم فولبیگ و فرزندانش شناسایی شد که می‌توانست مرگ کودکان را بین سال های 1989 تا 1999 توضیح دهد. کالمودولین غلظت کلسیم را در سلول ها کنترل می کند و به تنظیم انقباضات قلب کمک می کند.

وی می گوید که در ابتدا مقامات قضایی دلایل را برای عفو کاتلین ناکافی می دانستند، بنابراین با آکادمی علوم استرالیا تماس گرفته و این آکادمی نیز فرماندار نیو ساوت ولز را متقاعد کرده که ترتیب قانونی بررسی مجدد پرونده را مهیا کند.

آنا ماریا آرابیا، مدیر اجرایی آکادمی علوم استرالیا می گوید: برای بررسی علمی موضوع، بروز ترین یافته های علمی دنیا به همراه برترین دانشمندان جهان به کار گرفته شدند.

بدین ترتیب 30 پژوهشگر نیز از سوی آکادمی برای بررسی جامع تر موضوع وارد پرونده شدند ، از جمله پیتر شوارتز، متخصص قلب در موسسه اکسولوژی در میلان ایتالیا و یکی از رهبران جهانی جهش های کالمودولین.

او می‌گوید: “به‌یاد نمی‌آورم که هرگز چنین محاکمه‌ای را دیده باشم، و این به اعتبار سیستم قضایی استرالیاست.”
شوارتز در یک مورد، بیش از پنج ساعت را صرف توضیح دادن این مساله کرد که چگونه جهش در پروتئین کالمودولین می تواند منجر به مرگ شود.

مایکل تافت اورگارد، دانشمند پروتئین در دانشگاه آلبورگ دانمارک که عضو تیم متخصصین این پرونده بود، می‌گوید: این یک پرونده سورئال بود ولی صدای علم شنیده شد.

و مدیر اجرایی آکادمی علوم استرالیا هم می‌گوید: این پرونده نشان می‌دهد که چگونه علم و نظام‌های قضایی می‌توانند با هم کار کنند. باید قانون را برای ایجاد یک «نظام حقوقی حساس‌تر به علم» اصلاح کنیم.

اینک، خانم کاتلین فولبیگ که 20 سال قبل به عنوان نفرت انگیزترین قاتل راهی زندان شد، در حالی به لطف علم آزاد می شود که 20 سال تمام بی گناه و به تنهایی در زندان برای فرزندانش سوگواری کرده است. شاید عنوان “مظلوم ترین مادر استرالیا” لقب جدید او باشد.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا