میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

کشف عجیب دانشمندان: سیاه‌چاله‌ ای ۳۰ میلیارد برابر خورشید!

تبلیغ در عصر ترکیه

گروهی از محققان سیاه‌چاله‌ای را پیدا کرده‌اند که جرمی به‌اندازه 30 میلیارد برابر خورشید دارد. این سیاه‌چاله که با روش لنزینگ گرانشی پیدا شده است و جرم آن تقریباً معادل 7 هزار برابر سیاه‌چاله موجود در مرکز کهکشان راه شیری است، یکی از بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌های شناخته‌شده در جهان محسوب می‌شود.

به گزارش دیجیاتو، دانشمندان دانشگاه «دورام» انگلیس برای نخستین‌بار با کمک لنزینگ گرانشی موفق به کشف سیاه‌چاله‌ای شده‌اند که جرم فوق‌العاده بالایی دارد. «جیمز نایتینگیل»، اخترفیزیک‌دان این دانشگاه می‌گوید: «این سیاه‌چاله که تقریباً 30 میلیارد برابر خورشید ما جرم دارد، یکی از بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌های شناخته‌شده است و در حد بالای باورهای ما پیرامون نهایت بزرگی سیاه‌چاله‌ها قرار می‌گیرد.»

این گروه با مدل‌سازی کامپیوتری از مسیرهای مختلفی که نور می‌تواند در کیهان طی کند، این سیاه‌چاله را کشف کرده است. آن‌ها سپس داده‌های کامپیوتری خود را با تصاویر تلسکوپ فضایی هابل از جهان مقایسه کردند و متوجه تطابقی بین آن‌ها شدند.

لنزینگ گرانشی می‌تواند به کشف سیاه‌چاله‌های دوردست کمک کند
نایتینگیل می‌گوید: «لنزینگ گرانشی مطالعه سیاه‌چاله‌های غیرفعال را ممکن می‌کند، درحالی‌که این امر در حالت عادی برای کهکشان‌های دوردست شدنی نیست. این رویکرد به ما اجازه می‌دهد سیاه‌چاله‌های بسیار بیشتری را از خارج از جهان پیرامون خودمان کشف کنیم و نشان دهیم که این اشیا خارق‌العاده چگونه در طول زمان کیهانی تکامل پیدا کرده‌اند.»

به‌عبارت دیگر، بدین ترتیب حتی سیاه‌چاله‌هایی که بی‌سروصدا درحال حرکت در فضا هستند را هم می‌توان مطالعه و شناسایی کرد. کشف این سیاه‌چاله‌های غول‌پیکر به دانشمندان کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری درباره رشد این پدیده‌ها دریافت کنند و ببینند چه چیزی حد اندازه آن‌ها را تعیین می‌کند.

درحال‌حاضر بزرگ‌ترین سیاه‌چاله شناخته‌شده TON 618 نام دارد که جرم آن حدود 40 میلیارد برابر خورشید ماست و در فاصله 10.37 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد. این سیاه‌چاله‌های غول‌پیکر که جرم آن‌ها بین 10 تا 40 میلیارد خورشید است، در دسته‌ای موسوم به Ultramassive Blackholes قرار می‌گیرند.

نتایج پژوهش حاضر در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.

 

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا