میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرهاسراسر جهان

واکنش آمریکا به موافقت ترکیه درباره عضویت فنلاند در ناتو

آمریکا می‌گوید این کشور از موافقت رئیس‌جمهور اردوغان برای الحاق فنلاند به ناتو استقبال می کند.

تبلیغ در عصر ترکیه

کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن از تصمیم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مبنی بر موافقت با عضویت فنلاند در ناتو استقبال می‌کند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده از اعلام تصمیم رئیس جمهور اردوغان مبنی بر ارسال پروتکل‌های الحاق فنلاند در ناتو به پارلمان ترکیه استقبال می‌کند و مشتاقانه منتظر نتیجه گیری سریع این روند است.»

این مقام آمریکایی افزود: «ما ترکیه را تشویق می‌کنیم تا پروتکل‌های الحاق سوئد را نیز به سرعت تصویب کند. علاوه بر این، ما از مجارستان می‌خواهیم که روند تصویب خود را برای فنلاند و سوئد بدون تأخیر به پایان برساند.»

سالیوان با اشاره به اینکه سوئد و فنلاند هر دو شرکای قوی و توانمندی هستند که در ارزش‌های ناتو سهیم هستند، گفت که آنها ائتلاف ناتو را تقویت و به امنیت اروپا کمک خواهند کرد. وی افزود: «ایالات متحده معتقد است که هر دو کشور باید هر چه زودتر به عضویت ناتو درآیند.»

ترکیه روز جمعه اعلام کرد که روند پروتکل عضویت فنلاند در ناتو را در پارلمان خود تأیید می‌کند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فنلاندی خود، سائولی نینیسته در آنکارا، با اشاره به اینکه فنلاند به نگرانی‌های امنیتی ترکیه عمل کرده است، گفت: «تصمیم گرفته ایم روند تصویب پروتکل عضویت فنلاند در ناتو را در پارلمان خود آغاز کنیم.» با این حال، اردوغان در مورد روند سوئد گفت که این روند مستقیماً به گام‌های مشخصی که سوئد برخواهد داشت، مرتبط است.

فنلاند و سوئد با کنار گذاشتن دهه‌ها عدم تعهد نظامی، در ماه مه گذشته رسماً درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند. با این حال، ترکیه، یکی از اعضای قدیمی ناتو، از دو کشور شمال اروپا درخواست کرد تا علیه گروه‌هایی مانند پ‌ک‌ک و گولن اقدامات مشخصی انجام دهند. در ماه ژوئن یعنی حدود ۹ ماه پیش، فنلاند و سوئد یادداشتی را با ترکیه برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی آنکارا امضا کردند و دیپلمات‌های ارشد و مقامات سه کشور از آن زمان جلسات مختلفی را برای بحث در مورد اجرای توافق سه‌جانبه برگزار کردند.

در میان کشورهای عضو ناتو، تنها مجارستان و ترکیه هنوز درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو را تأیید نکرده اند. در همین حال، سوئد در نوامبر گذشته قانون ضد تروریسم را تصویب کرد، به این امید که آنکارا درخواست استکهلم برای پیوستن به ائتلاف ناتو را تأیید کند. قانون جدید که از اول ژوئن اجرایی می‌شود، به مقامات سوئد اجازه می‌دهد تا افرادی را که از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا