میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
جامعه

همه چیز درباره جشنواره های ملی ترکیه

جشنواره‌های متعددی در شهرهای مختلف ترکیه برگزار می‌شود که از این میان می‌توان به جشنواره روز پیروزی، جشن رمضان یا عید فطر، جشنواره روز ورزش و جوان و... اشاره کرد که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

تبلیغ در عصر ترکیه
ترکیه نیز همانند سایر کشورهای جهان میزبانی جشنواره‌های متعددی نظیر جشنواره روز جمهوری، جشنواره روز جهانی کودکان، جشنواره کاپادوکس و… را بر عهده دارد.

هنگام سفر به ترکیه، بهتر است از زمان جشنواره‌های فرهنگی و تاریخی آن مطلع باشید تا لذت سفرتان را دوچندان کنید.

جشنواره‌های متعددی در شهرهای مختلف ترکیه برگزار می‌شود که از این میان می‌توان به جشنواره روز پیروزی، جشن رمضان یا عید فطر، جشنواره روز ورزش و جوان و… اشاره کرد که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

۱. جشنواره روز جمهوری

جشنواره های ترکیه

روز جمهوری (Republic Day) یکی از مهم‌ترین تعطیلات رسمی و جشنواره‌های ملی ترکیه به شمار می‌رود که به احترام اعلام جمهوریت این کشور در تاریخ ۲۹ اکتبر سال ۱۹۲۳ برگزار می‌شود. بسیاری از مردم با حضور در نمایش‌ها، شرکت در راهپیمایی‌ دسته‌جمعی سنتی و گروه‌های موسیقی، این رویداد را جشن می‌گیرند. مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، روز جمهوری را مهم‌ترین تعطیلات ترکیه اعلام کرد. از نمادهای این مراسم می‌توان به پرچم ترکیه، تصاویر مصطفی کمال آتاتورک، مراسم دولتی در کاخ چانکایا، رویدادهای هنری و آتش‌بازی در استانبول، کنسرت‌ها و حرکت دسته‌جمعی با فانوس در ازمیر اشاره کرد.

۲. جشنواره روز پیروزی

جشنواره های ترکیه

جشنواره روز پیروزی (Victory Day) هر سال در ۳۰ اوت برگزار می‌شود. در این مراسم ملی، پرچم‌ها و تصاویر مصطفی کمال آتاتورک اغلب آذین‌بخش مغازه‌ها، ادارات دولتی و منازل مردم است. این روز در واقع آخرین مرحله از جنگ استقلال ترکیه بوده است و با رژه‌ ارتش، پروازهای نمایشی نیروی هوایی، جشن‌هایی به احترام آتاتورک (پایه‌گذار جمهوری ترکیه) برپا می‌شود.

۳. جشنواره روز جهانی کودکان

جشنواره های ترکیه

روز جهانی کودکان (Children’s Day)، هر سال در ۲۳ آوریل به‌عنوان جشنواره ملی برگزار می‌شود و یکی از منحصر به فردترین جشنواره‌های جهان است که به کودکان اختصاص دارد. کودکان به پارلمان ترکیه می‌روند و به‌صورت نمادین کشور را برای یک روز اداره می‌کنند. مصطفی کمال آتاتورک، روز ۲۳ آوریل را به کودکان ترکیه اختصاص داده بود، چراکه آن‌ها را نسل آینده‌ساز کشور می‌دانست و از سال ۱۹۲۷ به نام روز کودکان انتخاب شد. در سال ۱۹۷۹ یونیسف این روز ملی مهم را به‌عنوان یک رویداد بین‌المللی در جهان به رسمیت شناخت.

۴. جشنواره روز ورزش و جوان

جشنواره های ترکیه

۱۹ مه در ترکیه تعطیل رسمی است و به‌عنوان روز ورزش و جوان نامیده می‌شود. به همین مناسبت رویدادهای ورزشی و مراسم دولتی در شهرهای سراسر کشور برگزار می‌شود. در واقع مردم در این روز ورود تاریخی آتاتورک به سامسون را جشن می‌گیرند که آغاز جنگ استقلال سال ۱۹۱۹ بود. جوانان علاوه بر حمل پرچم ترکیه از بندر سامسون به آنکارا، ورزش، رژه و آواز نیز انجام می‌دهند. در واقع شخص آتاتورک در سال ۱۹۳۶ پیشنهاد تعطیلی روز ۱۹ مه با محوریت جوانان را مطرح کرد و در نتیجه از سال ۱۹۳۸ تعطیل اعلام شد.

۵. جشنواره اپرا و باله آسپندوس

جشنواره های ترکیه

یکی از جشنواره‌های شگفت‌انگیز سالانه ترکیه، در تئاتر رومی آسپندوس با قدمت ۲۰۰۰ سال در آنتالیا برگزار می‌شود. تئاتر آسپندوس یکی از تماشاخانه‌های باستانی جهان است و برگزاری چنین جشنواره‌ای در آن، باعث تلاقی رویدادهای گذشته و حال می‌شود. این جشنواره شامل برخی از مشهورترین اپراها و باله‌های بین‌المللی از چندین کشور برجسته است که در ماه ژوئن برگزار می‌شود و تا ماه ژوئیه نیز ادامه پیدا می‌کند.

۶. جشنواره کاپادوکس

جشنواره های ترکیه

یکی دیگر از جشنواره‌های فوق‌العاده ترکیه با موقعیتی بسیار منحصربه‌فرد، جشنواره کاپادوکس (Cappadox) است که از سال ۲۰۱۵ هر سال در منطقه کاپادوکیه از ۱۴ تا ۱۹ ژوئن برگزار می‌شود. این جشنواره شامل موسیقی، هنر معاصر، آشپزی و رویدادهای فضای باز است و آثار هنرمندان محلی و بین‌المللی شناخته شده را در معرض دید قرار می‌دهد.

۷. پنج جشنواره بنیاد فرهنگ و هنر استانبول

جشنواره های ترکیه

بنیاد فرهنگ و هنر استانبول (IKSV) هر سال میزبان پنج جشنواره فیلم، موسیقی، تئاتر، جاز و طراحی است که قطعا لذت سفر به استانبول را دوچندان خواهند کرد. جشنواره فیلم هر سال در ماه آوریل به‌مدت ۱۰ روز برپا می‌شود و بزرگ‌ترین جشنواره فیلم ترکیه به حساب می‌آید که فیلم‌های بین‌المللی و ترکی را نشان می‌دهد. جشنواره موسیقی با اجرای برخی از باشکوه‌ترین ارکسترها و گروه‌های موسیقی همراه است که از سراسر دنیا در فاصله اواخر ماه مه تا اواخر ماه ژوئن در ترکیه گرد هم می‌آیند.

جشنواره تئاتر، جدیدترین جشنواره در بین این ۵ مراسم است که از سال ۲۰۰۲ آغاز به کار کرد و میزبانی شرکت‌های تئاتر و گروه‌های رقصنده از ترکیه و خارج از این کشور را بر عهده دارد. این مراسم در نیمه دوم نوامبر برگزار می‌شود.

جشنواره جاز از سال ۱۹۹۴ با حضور هنرمندان محلی و بین‌المللی در رشته‌های مختلف جاز در نیمه اول ژوئیه برپا می‌شود. آخرين جشنواره در لیست پنج جشنواره IKSV ، جشنواره طراحي است كه هر دو سال يك‌بار، ايده‌های طراحی از شركت‌های داخلی و خارجی را به نمایش می‌گذارد. این مراسم از ۲۲ سپتامبر تا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ در جریان است.

۸. جشنواره راک اند کوک

جشنواره های ترکیه

برای دیدن بزرگ‌ترین جشنواره راک ترکیه، حتما سفری به استانبول داشته باشید. جشنواره راک اند کوک (Rock n’Coke) که در سال ۲۰۰۳ آغاز شد و ۱۶ و ۱۷ ژوئیه در فرودگاه هزارفن (Hezarfen Airfield) برگزار می‌شود، از حمایت مالی کوکاکولا برخوردار است. این جشنواره میزبان برخی از نوازندگان معروف دنیای راک مانند لیمپ بیزکت است.

۹. جشنواره مولانا

جشنواره های ترکیه

جشنواره بزرگداشت مولانا از ۱۹ تا ۲۷ آذر در شهر قونیه کشور ترکیه برگزار می‌شود. این جشنواره روحانی و معنوی یکی از جشنواره‌های مذهبی و فرهنگی جهان به شمار می‌رود. در این مراسم، درویش‌ها (رقصندگان سماع) پیش از آغاز رقص چرخشی زاهدانه خود، دسته‌جمعی دور دایره‌ای حرکت می‌کنند و عبای سیاهشان را بر زمین می‌اندازند. در این جشنواره می‌توان درک کرد چرا مسلمانان صوفی معتقد هستند «تنها هدف ما در زندگی، عشق است». درویش‌های سماعی حدود ٧٥٠ سال است که مرگ مولانا (در روز ١٧ دسامبر ١٢٧٣) را با عنوان شب عروسی ( شب پیوستن او به خدا) گرامی می‌دارند. همه مردم با هر مذهبی می‌توانند در این مراسم شرکت کنند، خانم‌ها نیز باید هنگام ورود به داخل مراسم روسری سر کنند و جدا از مردان بنشینند.

۱۰. جشن قربانی

جشنواره های ترکیه

جشنواره قربانی (Festival of Sacrifice) یا همان عید قربان از مراسم‌های مذهبی ترکیه است که ۴ روز طول می‌کشد و شامل قربانی کردن حیوانات طبق شیوه‌ای خاص، دید و بازدید اقوام و کمک به فقرا است. این جشن یکی از قدیمی‌ترین تعطیلات اسلامی در ترکیه محسوب می‌شود. در روز اول این جشنواره، مردان هر خانواده‌ای برای ادای نماز مخصوص این روز به مسجد می‌روند، سپس مراسم قربانی شروع می‌شود. خانواده‌ها، دو سوم از گوشت حیوانات قربانی شده را به خویشاوندان و همسایه‌ها و یک سوم مابقی را به نیازمندان می‌دهند و با شیرینی و قهوه یا چای ترکی و غذاهای لذیذ از هم پذیرایی می‌کنند.

۱۱. جشن رمضان

جشنواره های ترکیه

جشن رمضان (جشن شکر) یا همان عید فطر یکی از تعطیلات رسمی ترکیه است که ۳ روز طول می‌کشد. در واقع بعد از یک ماه روزه‌داری، این ۳ روز را جشن می‌گیرند که از مهم‌ترین آداب اسلام به حساب می‌آید. در این ایام، مردم به دیدن اقوام می‌روند و به بزرگ‌ترها ادای احترام می‌کنند. پخش کردن شیرینی، قهوه و دسر در طول جشن از مراسم‌های این جشنواره است و کودکان می‌توانند نمایش‌های سایه را به رایگان تماشا کنند. مهم‌ترین ویژگی این مراسم، دید و بازدید همسایه‌ها، خانواده‌ها و دوستان از یکدیگر است. کوچک‌ترها به دست‌بوسی والدین خود می‌روند و رسم است به کودکانی که دست بزرگ‌ترها را می‌بوسند یک هدیه کوچک یا پول می‌دهند.

۱۲. جشنواره خرید استانبول

جشنواره های ترکیه

جشنواره خرید استانبول از ۱۸ خرداد تا ۳ تیر در شهر استانبول کشور ترکیه برگزار می‌شود. این مراسم یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های کشور ترکیه به حساب می‌آید و این شهر سنتی را به بهشتی برای خرید کردن تبدیل می‌کند. بازدیدکنندگان علاوه بر خرید می‌توانند از فعالیت‌های فرهنگی، نمایش‌ها، کنسرت‌ها، رژه‌ها و… نیز لذت ببرند. تخفیف‌های فوق‌العاده و قیمت‌های پایین، دلیل کافی به هر گردشگری می‌دهد که هرآنچه دوست دارد خریداری کند. مغازه‌ها تا پاسی از شب یا حتی به‌صورت ۲۴ ساعته باز هستند و به نظر می‌رسد در طول این جشنواره، شهر استانبول حتی یک لحظه هم نمی‌خوابد.

۱۳. جشنواره بین‌المللی آشپزی

جشنواره های ترکیه

جشنواره بین‌المللی آشپزی استانبول در فاصله ۲۲ تا ۲۵ فوریه برگزار می‌شود و هدف از آن ایجاد راه‌های ارتباطی بین فرهنگ آشپزی ترکیه و سایر کشورهای خارجی است. سرآشپزهای ترکی و بین‌المللی در بیش از ۷۰ دسته‌بندی با هم رقابت می‌کنند و هدف از این جشنواره، کمک به اقتصاد گردشگری غذایی در کشور است.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
کجارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا