میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرهاترکیه

موزائیک‌های باستانی قهرمان ماراش از زلزله‌ها جان سالم به دربردند (+عکس)

موزائیک‌های باستانی متعلق به عصر پایانی روم شرقی در قهرمان ماراش به دنبال وقوع دو زلزله بزرگ در این استان دچار آسیبی نشده‌اند.

تبلیغ در عصر ترکیه
علی رغم وقوع دو زمین لرزه به بزرگ 7.7 و 7.6 ریشتری در 6 فوریه به مرکزیت استان قهرمان ماراش، موزائیک‌ها باستانی متعلق به دوران پایانی عصر روم شرقی حدود 1200 سال پیش در مرکز این استان دچار تخریبی نشده‌اند.

این موازئیک‌ها که گفته می‌شود همچنین به شهر افسانه‌ای «گرمانیکیا» تعلق دارد، در محل نگهداری ویژه به طور سالم دوباره به نمایش گذاشته خواهند شد.

صافی‌ناز آجی پیام مدیر موزه باستان‌شناسی قهرمان ماراش در این زمینه به خبرگزاری آناتولی گفت: ساختمان‌های اطراف محل نگهداری این سازه‌ها دچار تخریب شدند، اما این موزائیک‌ها همانطور مشاهده می‌کنید، ترکی ایجاد نشده و قطعه‌ای از آن جابجا نشده است. این ما را بسیار خوشحال کرد تمامی این موزائیک‌ها به طور کامل سالم و بدون مشکل هستند.

او بیان کرد: هم اکنون آثار موجود در موزه هم با دقت بالا در جایگاه وی امن ویژه بسته بندی شده و از آن‌ها نگهداری می‌شود. استخوان‌های فیل باستانی (ماموت) سه هزار و پانصد ساله نیز توسط کارشناسان از هم جدا شده به یک جای امن منتقل شد.

مدیر موزه باستان‌شناسی قهرمان ماراش با بیان این که روز وقوع زلزله‌های مذکور پس از خروج از خانه به سرعت خود را به موزه رسانده است، گفت: برای بررسی آمدم که تا ببینم آیا موزه دچار تخریب شده و یا این که آثار در چه وضعیت هستند. اما خوشبختانه موزه در شرایط مطلوبی قرار داشت.

موزه باستان‌شناسی قهرمان ماراش یکی از مهمترین موزه‌های منطقه برشمرده می‌شود. بیش از 30 هزار اثر باستانی متعلق به ادوار مختلف از جمله هیتی‌ها، روم شرقی و بیزانس در این مجموعه نمایش عموم گذاشته شده است. این موزه به دلیل وقوع زمین لرزه‌های اخیر در این استان به طور موقت تعطیل شده است. فیل‌های باستانی در کنار موزائیک‌ها از جمله آثار مشهور این موزه به حساب می‌آیند.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
خبرگزاری آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا