میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سیاست

مهم‌ترین رویدادهای سیاسی ترکیه در سال 2022

امضای توافق‌نامه انتقال غلات از بنادر اوکراین در استانبول، امضای توافق‌نامه‌هایی با کشورهای مختلف، مخالفت ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی ترکیه در سال 2022 بودند.

تبلیغ در عصر ترکیه

سال 2022 از لحاظ رویدادها‌ی سیاسی سال مهمی بود. اخبار مربوط به جنگ روسیه-اوکراین، سفر رئیس جمهور اسرائیل به ترکیه، امضای توافق‌نامه‌هایی با کشورهای مختلف، مخالفت ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو از جمله رویدادهای مهم سیاسی ترکیه در سال 2022 بودند.

برخی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی ترکیه که خبرگزاری آناتولی در سال 2022 به پوشش آنها پرداخت به شرح زیر است؛

* ژانویه

– ترکیه و صربستان 4 تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

مقامات ترکیه و صربستان یادداشت تفاهم همکاری در حوزه‌های آموزش، گردشگری، تولیدات مشترک سینمایی و حفاظت از آثار فرهنگی امضا کردند.

– «قطار نیکوکاری» ترکیه به افغانستان رسید

کمک‌های بشردوستانه بنیاد و انجمن‌های خیریه ترکیه تحت عنوان «قطار نیکوکاری» به افغانستان رسید.

– برگزاری اولین نشست عادی‌سازی روابط میان ترکیه و ارمنستان

نمایندگان ترکیه و ارمنستان اولین دیدار خود در راستای مذاکرات عادی‌سازی روابط را در مسکو، پایتخت روسیه برگزار کردند.

– قطر-ترکیه-طالبان درباره برخی موارد مدیریت فرودگاه کابل توافق کردند

وزارت امور خارجه قطر از حصول توافق پیرامون چند موضوع کلیدی مدیریت و بهره‌برداری از فرودگاه کابل با ترکیه و دولت موقت طالبان خبر داد.

* فوریه

– تصویب «بیانیه شوشا» در پارلمان ترکیه

بیانیه شوشا در مورد روابط ترکیه و آذربایجان در مجمع عمومی مجلس ترکیه به تصویب رسید.

– انعقاد 13 سند همکاری بین ترکیه و امارات متحده عربی

ترکیه و امارات متحده عربی در حوزه‌‌های مختلف از جمله صنایع دفاعی، بهداشتی، تغییرات اقلیمی، فناوری، فرهنگ، کشاورزی، تجاری، اقتصادی، مدیریت حواث غیرمترقبه 13 سند همکاری امضا کردند

– اهدای 100 هزار دوز واکسن کرونا توسط ترکیه به کنگو

ترکیه در ادامه‌ کمک‌های بشردوستانه خود 100 هزار دوز واکسن کرونا به جمهوری دموکراتیک کنگو اهدا کرد.

– امضای 5 قرارداد همکاری بین ترکیه و سنگال

در چارچوب سفر رئیس‌جمهور ترکیه به سنگال، 5 قرارداد همکاری بین دو کشور امضا شد.

– امضای 8 توافقنامه همکاری میان ترکیه و اوکراین

مقامات ترکیه و اوکراین 8 توافقنامه همکاری در زمینه‌های مختلف را به امضا رساندند.

– ترکیه به شهروندان خود درباره سفر به اوکراین هشدار داد

وزارت امور خارجه ترکیه از شهروندان خود خواست از سفر به مناطق مرزی شرق اوکراین خودداری کنند.

– ترکیه: دخالت نظامی روسیه علیه اوکراین غیرقابل قبول است

وزارت امور خارجه ترکیه دخالت نظامی روسیه علیه اوکراین را غیرقابل قبول خواند.

* مارس

– اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل به ترکیه سفر کرد

سفر هرتزوگ به ترکیه اولین سفر یک رهبر اسرائیلی به ترکیه از سال 2008 بدین سو بود.

– دیدار اردوغان و نخست‌وزیر یونان در استانبول

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان در استانبول دیدار کردند.

* آوریل

– ترکیه و تاجیکستان توافقنامه همکاری نظامی امضا کردند

وزرای دفاع ملی ترکیه و تاجیکستان طی دیداری در آنکارا توافقنامه همکاری نظامی بین دو کشور امضا کردند.

– رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی سفر کرد

اردوغان در این سفر از توافق بر سر آغاز فعالیت دوباره ظرفیت اقتصادی با عربستان سعودی از طریق گردهم آمدن سرمایه‌گذاران دو کشور خبر داد.

* می

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مخالفت کرد

رئیس جمهور ترکیه در ارتباط با عضویت سوئد و فنلاند در سازمان ناتو گفت که هر دو کشور علیه گروه‌های تروریستی موضع روشن اتخاذ نکرده‌اند.

* ژوئن

– انعقاد 7 قرارداد همکاری میان ترکیه و پاکستان

مقامات و نهادهای مرتبط ترکیه و پاکستان طی مراسمی در آنکارا 7 قرارداد همکاری امضا کردند.

– نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئولا به ترکیه سفر کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی مراسمی رسمی از نیکلاس مادورو، همتای ونزوئلایی خود در مجتمع ریاست جمهوری کشور در آنکارا استقبال کرد.

– مدت ماموریت نیروهای مسلح ترکیه در لیبی تمدید شد

لایحه ریاست جمهوری برای تمدید 18 ماهه مدت حضور نیروهای مسلح ترکیه در لیبی توسط مجلس کشور تصویب شد.

– وزیر امور خارجه ایران به ترکیه سفر کرد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در تاریخ 27 ژوئن 2022 به ترکیه سفر رسمی انجام داد.

* جولای

– در جریان سفر اسماعیل صبری یعقوب، نخست وزیر مالزی به آنکارا در 7 جولای 2022 هفت سند همکاری در زمینه‌ صنایع دفاعی، صنعت و فناوری، بهداشتی، ارتباطات و رسانه بین دو کشور به امضا رسید.

– اردوغان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان طی تماس تلفنی بر اهمیت روند عادی‌سازی روابط میان دو کشور برای تقویت صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.

– اردوغان 18 جولای به منظور انجام دیدارهای رسمی در صدر هیئتی بلندپایه به ایران سفر کرده و پس از پایان هفتمین نشست شورای همکاری‌های سطح عالی ترکیه و ایران و امضای اسناد همکاری بین دو کشور تاکید کرد: مبارزه با تروریسم، مسئله بسیار مهمی است. گروه‌های تروریستی پ.ک.ک، پژاک. پ.ی.د/ی.پ.گ و فتو معضل اصلی دو کشور هستند.

– توافق‌نامه انتقال غلات از بنادر اوکراین 22 جولای با حمایت رئیس‌جمهور اردوغان بین ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل در دفتر کاخ دلمه‌باغچه استانبول توسط خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، الکساندر کوباکوف وزیر امور زیرساختی اوکراین و با نظارت آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل امضا شد.

* آگوست

– وزارت دفاع ترکیه 2 آگوست اعلام کرد که نخستین کشتی حامل ذرت با نام «رازونی» که از بندر اودسای اوکراین حرکت کرده بود، به تنگه استانبول در ورودی دریای سیاه رسید و لنگر انداخت.

– نهم آگوست طی مراسمی «کشتی حفاری عبدالحمید خان» برای انجام نخستین فعالیت در بندر تاش‌اوجو مرسین، اعزام شد.

– یازدهم آگوست 2022 مراسم بهره‌برداری از 34 نیروگاه برق آبی با حضور رئیس جمهور ترکیه در مرکز کنگره و فرهنگ مجتمع بش‌تپه آنکارا برگزار شد.

* سپتامبر

– شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان دوم سپتامبر با سلیمان سویلو وزیر کشور و مراد کوروم، وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه که به همراه هیئتی برای بازدید از مناطق سیل‌زده به اسلام آباد سفر کرده‌ بودند، دیدار و گفت‌وگو کرد.

– رئیس جمهور ترکیه طی روزهای 7 تا 9 سپتامبر سفری به کشور‌های حوزه بالکان از جمله صربستان، کرواسی و بوسنی و هرزگوین انجام داد.

– اردوغان به دعوت رئیس جمهور روسیه، 15 تا 16 سپتامبر در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری «شانگهای» در سمرقند ازبکستان شرکت کرد. رئیس جمهور ترکیه در حاشیه این اجلاس با همتای ایرانی خود دیدار کرد.

– اردوغان برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل که 20 سپتامبر برگزار شد، عازم نیویورک شده و در سخنرانی خود از سازمان‌های بین‌المللی و همه کشورها خواست که صمیمانه از تلاش‌های ترکیه برای برقراری صلح پایدار حمایت کنند.

– رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در خانه تُرک (Türkevi) دیدار کردند.

* اکتبر

– اول اکتبر 2022 متن تفاهمنامه اعزام نیروی امنیتی از ترکیه برای تامین امنیت بازی‌های جام جهانی قطر از سوی ریاست جمهوری تقدیم پارلمان کشور شده و 5 اکتبر تصویب شد.

– رئیس جمهور ترکیه 6 اکتبر به منظور شرکت در اولین نشست جامعه سیاسی اروپا، وارد پراگ شد و در نشست خبری تاکید کرد که تحولات رخ داده گویای این واقعیت که ترکیه کشوری کلیدی برای اتحاد و اروپا است.

– اردوغان 12 اکتبر به منظور شرکت در کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا به آستانه، پایتخت قزاقستان سفر کرد.

– رئیس جمهور ترکیه 20 اکتبر به دعوت همتای آذربایجانی خود در مراسم افتتاحیه فرودگاه بین‌المللی زنگیلان که با مشارکت شرکت‌های تُرک در اراضی آزاد شده از اشغال ارمنستان احداث شده، شرکت کرد.

رئیس مجلس ترکیه در اولین نشست پارلمانی پلتفرم بین‌المللی کریمه که 25 اکتبر در زاگرب، پایتخت کرواسی برگزار شد؛ بر تداوم حمایت از اوکراین و تاتارهای کریمه در پلتفرم‌های دوجانبه و چندجانبه تاکید کرد.

– اردوغان 28 اکتبر در سخنرانی حزب متبوع خود در تشریح اهداف و چشم‌انداز «قرن ترکیه» تاکید کرد که این نام انقلابی است که دموکراسی، پیشرفت، صلح و رفاه را برای تمامی مناطق جهان به ارمغان خواهد آورد.

* نوامبر

– لایحه تمدید مدت ماموریت نیروهای ترکیه در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان که به امضای رئیس‌جمهور اردوغان رسیده بود، 1 نوامبر در مجلس کشور تصویب شد.

– رئیس جمهور ترکیه 8 نوامبر در نشست خبری مشترک با اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد در آنکارا اظهار داشت: استکهلم برای امنیت خود خواهان عضویت در ناتو است و خواسته ما دیدن سوئدی است که حامی رفع نگرانی‌های امنیتی‌مان باشد.

-اردوغان دهم نوامبر 2022 به‌منظور حضور در نهمین نشست سران سازمان‌ کشورهای تُرک به شهر سمرقند ازبکستان سفر کرد.

– روسای جمهور ترکیه و آمریکا 15 نوامبر در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در بالی دیدار کردند.

– رئیس جمهور ترکیه 20 نوامبر به دعوت رسمی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به منظور شرکت در مراسم افتتاحیه جام جهانی فوتبال 2022 به دوحه سفر کرد.

* دسامبر

– وزیر دفاع ترکیه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای 2023 اعلام کرد از سال 2015 تا کنون 36 هزار و 854 تروریست در داخل کشور، شمال عراق و سوریه از پای درآمده‌اند.

– اردوغان، 13 دسامبر 2022 به‌منظور شرکت در نشست سه‌جانبه سران ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان به این کشور سفر کرد.

– رئيس‌جمهور ترکیه 13 دسامبر از کشف 150 میلیون بشکه ذخایر خالص نفت در کوه گابار و 26 دسامبر از کشف یک میدان گازی جدید در دریای سیاه با حجم 58 میلیارد متر مکعب خبر داد.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
خبرگزاری آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا