میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
ترکیه

مردم ترکیه فردا پای صندوق‌های رای می‌روند

مردم ترکیه فردا یکشنبه برای انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند.

تبلیغ در عصر ترکیه

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه فردا یکشنبه 14 می 2023 از ساعت 08:00 (به وقت محلی) در سراسر این کشور آغاز و تا ساعت 17:00 ادامه خواهد یافت.

بیش از 191 هزار صندوق رای در 973 حوزه و 1094 حوزه انتخاباتی در سراسر ترکیه برای انتخاب رئیس جمهور که قرار است برای 5 سال در این کرسی بماند، برپا خواهد شد.

در انتخابات فردا 60 میلیون و 697 هزار و 843 واجد شرایط در ترکیه رای می‌دهند و 4 میلیون و 904 هزار و 672 رای اولی در این دوره انتخابات مشارکت خواهند یافت. همچنین 53 هزار و 172 نفر نیز در زندان‌ها در رای‌گیری شرکت می‌کنند.

با کناره‌گیری محرم اینجه از حزب مملکت، رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف «جمهور»، کمال کیلیچداراوغلو کاندید ائتلاف «ملت» و سینان اوغان به‌عنوان نامزد ائتلاف «آتا» در این انتخابات به رقابت خواهند پرداخت. همچنین 24 حزب و 151 نامزد مستقل برای کسب کرسی در پارلمان ترکیه در این انتخابات شرکت خواهند کرد.

برای 3 میلیون و 416 هزار و 98 نفر از واجدان شرایط در خارج از کشور، صندوق‌های رای در 73 کشور و 156 نمایندگی خارجی در نظر گرفته شده بود. روند رای‌گیری در نمایندگی‌های خارج از کشور 9 مه پایان یافت. رای‌گیری در مبادی ورودی گمرک برای افرادی که در مدت زمان تعیین شده در کشور محل اقامت خود نتوانسته‌اند رای خود را به صندوق بیاندازند، تا ساعت 17:00 فردا ادامه دارد.

در چارچوب ممنوعیت‌های انتخاباتی، فروش مشروبات الکلی از ساعت 6 الی 24 فردا و سرو مشروبات الکلی در اماکن عمومی ممنوع است. اماکن تفریحی در طول دوره رای‌گیری بسته خواهد بود.

از سوی دیگر بعد از ساعت 18 فردا مراسم عروسی با رعایت ممنوعیت‌های انتخاباتی و قوانین مشخص شده برگزار می‌شود.

پخش اخبار مربوط به نتایج انتخابات توسط رسانه‌ها از ساعت 21:00 مجاز خواهد بود. اما در صورتی لزوم ممکن است شورای عالی انتخابات تصمیم بگیرد رسانه‌ها نتایج اولیه را قبل از ساعت 21:00 منتشر کنند.

بر این اساس، شورای عالی انتخابات نتایج غیررسمی انتخابات ریاست جمهوری را تا ساعت 23:59 اعلام خواهد کرد.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
خبرگزاری آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا