میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرهاخبرهای ویژه

قصد ترکیه برای احداث ۱.۵ میلیون خانه مقاوم در برابر زلزله در استانبول

وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه اعلام کرد که کشورش قصد دارد در شهر استانبول ۱.۵ میلیون واحد مسکونی جدید با هدف ساخت بناهای مقاوم در برابر زلزله احداث کند.

تبلیغ در عصر ترکیه

زلزله یک ماه پیش در ۱۱ استان جنوبی ترکیه که منجر به جان باختن بیش از ۴۶ هزار نفر و تخریب بیش از ۶۵۳ هزار واحد مسکونی و تجاری در این کشور شد، تبعات سنگینی در این کشور داشته و همه متولیان امر ساخت و ساز در ترکیه به خصوص در شهر استانبول را به چاره اندیشی واداشته است.

کارشناسان شهرسازی و زلزله شناسی ترکیه همواره کلانشهر استانبول را که در محل تلاقی چندین گسل فعال احداث شده، از مناطق پرخطر عنوان کرده و معتقدند که در صورت وقوع زلزله شدید در این شهر، تلفات آن بسیار گسترده و میلیونی و خسارت ناشی از آن هم غیرقابل جبران خواهد بود.

به نوشته تارنمای خبری خبرلر ترکیه، پس از زلزله مرگبار اخیر در مناطق جنوبی ترکیه، برخی شهروندان ساکن شهر استانبول از بیم زلزله احتمالی در این کلانشهر، به فکر مهاجرت افتاده‌اند و مهاجرت معکوس از این شهر افزایش یافته است، به طوری که مردم به مهاجرت به دو استان مجاور یعنی «ادیرنه» و «کریکلارالی» روی آورده‌اند.

همزمان با مهاجرت مردم از استانبول، مقامات شهرسازی کشور ترکیه در صدد برآمده‌اند تا به ایمن‌سازی بناهای موجود در این شهر اقدام کنند و در این راستا مقاوم سازی و نوسازی برخی واحدهای مسکونی در استانبول آغاز شده است.

بنا به اعلام تارنمای خبری استار ترکیه، وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه اعلام کرد که در چارچوب «طرح تحول شهری» بیش از ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در شهر استانبول احداث و مقاوم‌سازی می‌شود.

به نوشته این رسانه، مراد کوروم اعلام کرد که در این زمینه، ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در بخش آسیایی، ۵۰۰ هزار واحد در بخش اروپایی و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر نیز در مناطق کنونی و در محلات در معرض خطر زلزله شهر استانبول بر اساس آخرین استانداردهای روز به صورت مقاوم در برابر زلزله احداث می‌شود.

وی بیان کرد: در اجرای پروژه تحول شهری، ۱۳۰ میلیون متر مربع بنای مقاوم در برابر زلزله در شهر استانبول احداث خواهد شد.

زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری ۶ فوریه ۲۰۲۳ ( ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱) ترکیه و سوریه که جان بیش از ۴۶ هزار نفر را در جنوب ترکیه گرفت، علاوه بر تلفات جانی زیاد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز بر پیکره اقتصاد در این دو کشور بر جای گذاشته است.

در جریان زلزله اخیر ترکیه، ۲۷۷ هزار بنا و ساختمان با ۶۵۳ هزار واحد مسکونی و محل کار و خدمات تخریب شده و یا به شدت آسیب دیده و دیگر قابل بهره‌برداری و سکونت نیست.

شبکه خبری تی.آر.تی ترکیه چند روز پیش اعلام کرد که در پی این زلزله، بیش از ۳.۳ میلیون نفر مجبور به کوچ و مهاجرت از محل زندگی خود به مکانی دیگر شده‌اند.

این رسانه در گزارش خبری خود با اشاره به نقل مکان و جا به جایی بیش از چهار میلیون نفر از جمعیت مناطق جنوبی ترکیه به علت تبعات زلزله اعلام کرد: پس از این زلزله، ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ساکن در شهرها نیز به روستای اجدادی خود بازگشته‌اند.

بنا به اعلام مدیر بانک جهانی، زلزله اخیر در ترکیه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان ۱۱ استان ترکیه را بی خانمان کرده و یا به محل سکونت آنها خسارت وارد کرده است.

هر چند که خسارت دقیق این زلزله که از آن به عنوان «فاجعه قرن» یاد می‌شود، هنوز مشخص نشده؛ ولی برخی نهادهای اقتصادی برآوردهای خود را از میزان خسارت این زلزله اعلام کرده و گفته اند که اقتصاد ترکیه به سختی می‌تواند از زیر بار خسارت این رویداد کمر راست کند.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا