میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرهاخبرهای ویژه

درخواست نیروهای داوطلب مردمی ایران برای اعزام به ترکیه

هم اکنون یک کاروان با حضور 13 خودروی سنگین شامل نانوایی، آشپزخانه سیار همراه با مواد غذایی و همچنین خودروهای سنگین آواربرداری در پشت مرز زمینی منتظر پایان روند گمرکی و صدور مجوز از طرف ترکیه هستند.

تبلیغ در عصر ترکیه

به دنبال وقوع دو زلزله شدید به بزرگی 7.7 و 7.6 ریشتر در فاصله 10 ساعت در روز دوشنبه 6 فوریه به ترتیب در شهرستان‌های «پازارجیک» و «البیستان» قهرمان ماراش و همچنین ثبت پس لرزه‌های متعدد، تمام یگان‌ها و موسسات و نهادها تحت فرماندهی مرکز مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکبه به حالت آماده‌باش کامل سطح 4 که این حالت، شامل درخواست برای ارسال کمک‌های بین‌المللی نیز می‌شود، درآمدند.

کشورهای مختلفی از سراسر جهان به درخواست ترکیه پاسخ مثبت داده و نیروهای امداد و نجات خود را به ترکیه اعزام کردند. در این راستا، ایران نیز با ارایه کمک‌های بشردوستانه و اعزام نیروهای امدادگر در کنار کشور همسایه‌اش ترکیه ایستاد.

عباس جوادیان، رایزن یک امور دیپلماسی عمومی و مطبوعات سفارت ایران در آنکارا در گفت‌وگو با آناتولی در شرح کمک‌هایی که از سمت این کشور تاکنون صورت گرفته است، با اشاره به اعلام آمادگی تهران برای ارائه هرنوع کمک مورد نیاز ترکیه از ساعت‌های اولیه وقوع حادثه گفت: همچنین نیروهای داوطلب مردمی در ایران خواهان اعزام جهت کمک به زلزله زدگان ترکیه هستند.

وی با بیان این که ایران ارائه هرگونه کمک به آسیب دیدگان زلزله اخیر در سوریه و ترکیه را وظیفه انسانی خود می داند، گفت که تمامی مقامات ارشد از جمله رهبری، رئیس جمهور، رئیس مجلس، معاون اول رئیس جمهور، وزیر امورخارجه و سایر وزارتخانه ها و نهادهای درمانی و پزشکی در کنار نهادهای امدادی ضمن اعلام همدردی و ابراز تاسف عمیق از وقوع این حادثه تلخ، بر آمادگی کمک‌رسانی و رفع نیازهای حیاتی در منطقه تاکید کردند.

اعزام 5 هواپیمای حامل 126 نیروی امدادگر به همراه تجهیزات پزشکی به ترکیه

دو فروند هواپیمای C130 حامل 8 تن بسته‌های دارویی و غذایی و وسایل گرمایشی همراه 80 نفر امدادرسان و تیمهای جستجو و نجات در روز سه‌شنبه و چهارشنبه وارد غازی‌انتپ شدند.

جوادیان افزود: گروه مستقر در اصلاحیه غازی‌انتپ شامل 6 تیم 5 نفره جستجو و نجات دارای یک قلاده سگ و یک تیم عملیاتی ویژه، سه تیم مجموعا 20 نفره درمانی که در بیمارستان منطقه اصلاحیه مشغول هستند، تشکیل می‌شود. همچنین گروه امداد و نجات 30 نفره دیگر هم در مقابل شهرداری شهر آدیامان مستقر شدند. این گروه هم به همراه یک قلاده سگ، 3 کاربر بیو-رادار، 7 متخصص اورژانس و 2 متخصص درمانی به عملیات زسیبنده یابی ادامه می‌دهند. این گروه همچنین آمادگی خود را برای تاسیس اردوگاه زمستانی 1000 چادری اعلام کرده‌اند.

وی در این زمینه اضافه کرد: همچنین در فروند هواپیمای ایلیوشین EL76 حامل تجهیزات بیمارستان صحرایی، بسته های دارویی 46 پزشک و کادر درمانی و تیم‌های امدادی به الازیغ رسیده و از آن‌جا به غازی‌انتپ حرکت کردند. در این راستا یک هواپیمای بوئینگ 747 حامل تجهیزات بیمارستانی و اقلام مورد نیاز زلزله زدگان به آنکارا و از آنجا به آدی‌یامان عازم می‌شود. بدین ترتیب مجموعا 5 هواپیما در این زمینه از ایران به ترکیه آمده است.

 برپایی بیمارستان صحرایی در غازی‌انتپ

این دیپلمات ایرانی در زمینه برپایی بیمارستان صحرایی در مناطق زلزله زده ترکیه گفت: بیمارستان صحرایی مستقر در غازی‌انتپ با ظرفیت 50 تخت‌خواب شامل بخشهای اورژانس، جراحی، رادیولوژی، آزمایشگاه و بخش بستری مصدومان، آمبولانس و پشتیبانی همراه با 46 کادر درمانی که دیروز رسیدند، می‌باشد.

وی با بیان این که یک بیمارستان صحرایی دیگر توسط ایران در این منطقه برپا خواهد شد، اظهار داشت: برای دو هواپیمای دیگر حامل تجهیزات برپایی اردوگاه اسکان درخواست مجوز شده و منتظر تائید مسئولان مربوطه هستیم.

ادامه رایزنی‌ها با دولت ترکیه برای استفرار نیروهای کمکی بیشتر

وی با اشاره به این که 4 ارزیاب ایرانی در آدانا، آنتپ و شهرهای منطقه زلزله زده با مقامات محلی در مورد تعیین نیازها و زمان ارسال کمک‌ها رایزنی می کنند گفت: هم اکنون یک کاروان با حضور 13 خودروی سنگین شامل نانوایی، آشپزخانه سیار همراه با مواد غذایی و همچنین خودروهای سنگین آواربرداری در پشت مرز زمینی منتظر پایان روند گمرکی و صدور مجوز از طرف ترکیه هستند.

جوادیان ادامه داد: ایران در راستای وظیفه برادرانه در کمتر از یک ساعت به برخی هواپیماهای نظامی، ترابری و پشتیبانی از پاکستان و حوزه خلیج فارس مجوز عبور از آسمان ایران برای رسیدن آن‌ها به ترکیه را صادر کرد.

 چهار شهروند ایرانی در زلزله‌ها فوت کردند

دیپلمات ایرانی در رابطه با تعداد و شرح شهروندان جان‌باخته ایران در این زلزله‌ها گفت:متاسفانه تا کنون 4 تبعه کشورمان شامل محمدرضا میراحمدی، مهدی سعیداوی و حامد مطرودی سه ورزشکار قطع عضو تیم فوتبال مالاتیا و یک دانشجوی مسافر در عثمانیه جان باخته‌اند. همچنین یک تبعه ایرانی هم مفقود شده است.

وی در این زمینه اضافه کرد: هنوز اطلاعی در مورد تخریب خانه‌های شهروندان ایرانی در منطقه وجود ندارد. تماس‌ها در این زمینه گرفته شده اما فعلا اولویت ما انتقال کمک‌های بشردوستانه است.

 انتقال جنازه سه بازیکن قطع عضو به ایران

جوادیان گفت: خانواده‌ها خواهان انتقال جنازه شده‌اند و باتوجه به شرایط فعلی روال اداری کمی زمان بر خواهد بود. از جنازه‌ها همچنان در سردخانه نگهداری می‌شوند و پس از پایان رول اداری منتقل خواهند شد.

  وضعیت دانشجویان ایرانی در منطقه

رایزن یک امور دیپلماسی عمومی و مطبوعات سفارت ایران در آنکارا در مورد روند تخلیه دانشجویان شاغل در دانشگاه‌های منطقه مذکور گفت: از حدود 300 دانشجوی شاغل در دانشگاه‌های مناطق آسیب دیده ترکیه، بیش از صد نفر با کمک همکاران سفارت و سرکنسولگری کشورمان در ارزروم و بقیه با امکانات شخصی به جمهوری اسلامی ایران بازگشتند.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا