میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرها

داستان طلا در ۱۴۰۱؛ رشد ۱۱۳ درصدی ظرف یک سال

تبلیغ در عصر ترکیه

قیمت طلا ۱۸ عیار سال ۱۴۰۱ را با جهش ۱۱۳ درصدی به‌پایان رساند. آخرین روز معاملاتی پارسال یعنی ۲۸ اسفند ۱۴۰۱، طلا ۱۸ عیار روی قله جدیدی ایستاد و دو میلیون و ۶۴۰ هزار تومان معامله شد درحالی که ابتدای سال، طلافروش‌ها و صراف‌ها در خرید‌وفروش‌های خودشان رقم یک میلیون و ۲۳۵ هزار تومان را به‌عنوان قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار محاسبه می‌کردند.

جهش ۱۱۳ درصدی قیمت طلا ۱۸ عیار در سال ۱۴۰۱ را می‌شود از دو جهت بررسی کرد. اول اینکه در ۱۴۰۱ که خانوار ایرانی براساس آمار‌های رسمی با تورم ۴۶.۵ درصدی روبرو بوده، بابت هزینه‌های خرید طلا مثل حلقه ازدواج و … تقریبا ۲.۵ برابر بیشتر از نرخ تورم سال هزینه کرده است.

اما روی دیگر ماجرا سود ۱۱۳ درصدی کسانی که روی طلا سرمایه‌گذاری کردند و به‌این شکل از تورم جلو افتادند.

مقایسه قیمت طلا و تورم سالانه

قیمت طلا در سال ۱۴۰۱ تقریبا ۲.۵ برابر تورم افزایش پیدا کرد. چون همزمان با جهش صد و چند درصدی قیمت طلا در این مدت، تورم سال به عدد ۴۶.۵ درصد رسید. این عدد را در فروردین امسال بانک مرکزی به‌عنوان نرخ تورم منتهی به اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرده و آن را با احتساب شاخص‌هایی در ۱۲ ماه منتهی به اسفند نسبت به ۱۲ ماه منتهی به اسفند سال ۱۴۰۰ درنظر گرفته است.

حالا این شاخص‌ها دقیقا به چه چیز‌هایی ارتباط دارند؟ چیز‌هایی که در اصطلاح آن‌ها را به‌عنوان کالا‌ها و خدمات مصرفی می‌شناسیم و در واقع شامل ۱۲ گروه مختلف مثل خوراکی‌ها، پوشاک، مسکن، لوازم خانگی، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل، ارتباطات، تفریح، آموزش و … می‌شوند.

به‌زبان ساده در سالی که به‌طور متوسط ۴۶.۵ درصد به هزینه‌های خانوار ایرانی اضافه شده است، قیمت طلا ۲.۵ برابر این عدد یعنی چیزی نزدیک ۱۱۳ درصد رشد داشته است.

رکوردشکنی طلا در آخرین روز سال

نمودار طلا در سال ۱۴۰۱ دو روند کاملا متفاوت را نشان می‌دهد. نیم‌سال اول روند نسبتا آرامی را برای طلا ۱۸ عیار شاهد بودیم، اما در نیم‌سال دوم تحت‌تاثیر وقایع بازار ارز، بازار طلا هم دستخوش اتفاقاتی شد و رکوردشکنی‌ها در این بازار، تا روز آخر و ساعت‌های پایانی معاملات ادامه داشت.

عصر روز یکشنبه ۲۸ اسفند، قیمت طلا ۱۸ عیار با رشد ۱۳۳ هزار تومانی که معادل جهش پنج درصدی در یک روز است، به پله دو میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسید. قبل از روز ۲۸ اسفند، رکورد طلا ۱۸ عیار رقم دو میلیون و ۶۳۰ هزار تومان به‌شمار می‌آمد و این عدد را روز چهارم اسفند امسال روی تابلو صرافی‌ها و طلافروشی‌ها دیده بودیم. دقیقا همان روزی که دلار آزاد به مرز ۶۰ هزار تومان نزدیک شده بود.

رقم یک میلیون و ۹۹۲ هزار تومانی قیمت طلا ۱۸ در روز هشت دی هم یکی دیگر از رکود‌های آن در نیم‌سال دوم به‌شمار می‌رفت.

همه این اتفاقات در شش ماه دوم پارسال درحالی رقم خورد که قیمت طلا ۱۸ عیار در حدفاصل فروردین تا پایان شهریور یعنی نیم‌سال اول، فقط ۹۷ هزار تومان (حدود هفت درصد) رشد داشت و بخش عمده‌ای از جهش صد و چند درصدی قیمت طلا در سال ۱۴۰۱ به اتفاقات نیم‌سال دوم در بازار ارتباط دارد.

حداقل قیمت حلقه طلا؛ ۱۱.۵ میلیون

خرید حلقه طلا برای ازدواج الان حدود ۱۱.۵ میلیون تومان آب می‌خورد. معمولا وزن حلقه ازدواج دست‌کم ۴.۵ تا پنج گرم است و درحال حاضر قیمت طلا ۱۸ عیار نسبت به آخرین روز کاری سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ هزار تومان پایین آمده است.

به‌این ترتیب خرید یک حلقه با وزن ۴.۵ گرم طلا ۱۸ عیار چیزی حدود ۱۱ میلیون و ۵۶۵ هزار تومان هزینه دارد. بدنیست بدانید پارسال که قیمت طلا ۱۸ عیار در شروع ۱۴۰۱ تقریبا یک میلیون و ۲۳۵ هزار تومان بود، خرید یک حلقه طلا با وزن ۴.۵ گرم، تقریبا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه داشت و الان به این عدد چیزی نزدیک ۱۱۳ درصد اضافه شده است.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
فرارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا