میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرهاترکیه

ترکیه آماده بزرگداشت سالگرد «پیروزی بزرگ» در نبرد گالیپولی می‌شود

تبلیغ در عصر ترکیه

مردم ترکیه آماده بزرگداشت 108’مین سالگرد نبرد گالیپولی به منظور کنترل تنگه چاناک‌قلعه طی جنگ جهانی اول که با «پیروزی بزرگ» نیروهای امپراتوری عثمانی بر نیروهای متفقین همراه بود، می‌شوند.

به گزارش عصر ترکیه به نقل از آناتولی، در همین راستا وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه یک هفته مانده به 18 مارس، سالگرد نبرد گالیپولی و «روز گرامیداشت شهدا و جنگ دریایی چاناک‌قلعه» یادمان شهدای چاناک‌قلعه را آماده برگزاری مراسم گرامیداشت این روز ویژه در تاریخ معاصر ترکیه کرده است.

مراسم گرامیداشت پیروزی در جنگ دریایی چاناک‌قلعه در سالجاری به دلیل همزمانی با صدمین سالگرد تاسیس نظام جمهوری در ترکیه به طور ویژه برگزار خواهد شد.

به همین دلیل نیز یادمان شهدای چاناک‌قلعه نوسازی شده و محل برگزاری مراسم گرامیداشت سالگرد پیروزی بزرگ در نبرد گالیپولی با تلاش وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه به طور ویژه تزئین و طراحی شده است.

گفتنی است نبرد دریایی چاناک‌قلعه در جریان جنگ جهانی اول در 18 مارس سال 1915 میان متفقین به رهبری انگلستان و فرانسه و دولت عثمانی‌ در تنگه چاناک‌قلعه (داردانل) رخ داد و با پیروزی قاطع این دولت پایان یافت.

در این نبرد، ارتش متفقین متشکل از نیروهای فرانسوی و انگلیسی به همراه سربازانی از استرالیا، نیوزیلند، هند، نپال و سنگال تلفات سنگینی متحمل شد. پیروزی قاطع دولت عثمانی در این نبرد بزرگ را می‌توان در جمله معروف «چاناک‌قلعه غیرقابل عبور است» خلاصه کرد.

اگرچه دولت عثمانی در طرف‌ دولت‌های پیروز جنگ جهانی اول قرار نداشت، اما پیروزی در چاناک‌قلعه که در میان کشورهای غربی به نبرد گالیپولی شهرت دارد، باعث افزایش اعتماد به نفس و غرور ملی تُرک‌ها شد.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا