میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرهاجامعهخبرهای ویژه

انتاکیه ؛ شهری که بعد از 180 سال دوباره با زلزله ویران شد! (+فیلم مقایسه ای)

تبلیغ در عصر ترکیه

عصر ترکیه – انتاکیه نام شهری است در استان هاتای در جنوب ترکیه کنونی که مرکز همین استان هم هست. در همین مکان، شهر باستانی انتاکیه قرار داشته‌است. (انتاکیه را به شکل انطاکیه هم می نویسند ولی در رسم الخط جدید فارسی با “ت” نوشته می شود.)

تاریخ

انتاکیه یکی از شهرهای مهم و باستانی در ترکیه است. انتاکیه زمانی پایتخت تمدن سوریه باستان بوده و تا قرن هفتم میلادی قبل از فتح توسط مسلمان مرکز دینی و استقرار کلیساهای مسیحی در منطقه بوده‌است.

این شهر در دوران حکومت سلوکیان پایتخت این کشور بوده و پس از شهرهای رم و اسکندریه سومین شهر بزرگ و پراهمیت در جهان باستان به‌شمار می‌رفته‌است.
علل ویرانی و نابودی این شهر را می‌توان به قرار داشتن این شهر در مسیر تهاجم و یورش سربازان رومی در سلسله جنگ‌های صلیبی با مسلمانان مرتبط دانست.

پس از پایان جنگ‌های صلیبی به عنوان یکی از شهرهای تابعه حلب درآمد. در جنگ جهانی اول به اشغال نیروهای فرانسوی و سپس در سال ۱۹۳۹ به خاک جمهوری ترکیه ضمیمه شد.

پیدایش و نامگذاری

اسکندر مقدونی در سال ۳۲۳ قبل از میلادی از دنیا رفت و قلمرو او بین فرماندهان سپاهش تقسیم شد و طبق توافق مصر و فلسطین به بطلمیوس یکم، یونان و آسیای صغیر به آنتیگون و ایران، سوریه و بابل به سلوکوس یکم رسید.

پس از استقرار آنتیگون در شهر اسکندرون در سال ۳۱۷ قبل از میلاد، سلوکوس در سال ۳۰۱ پیش از میلاد شهر اسکندرون را تصرف و به یاد پدرش آنتیوخوس شهر جدیدی در آن محل بنا نمود و انتاکیه نام گذاری نمود.

همچنین شهر دیگری نیز بنام مادرش لاتودیسیا (به عربی: لاذقيه) در سوریه کنونی بنا نهاده‌است.

محاصره انتاکیه توسط صلیبیون

سلوکوس علاقه شدیدی به انتاکیه داشت. پس از تصرف دستور تخریب آثار و بناهای بجا مانده و جمع‌آوری سکه‌های آنتیگون را داد. او با اعطای شهروندی برابر با یونانیان به ساکنین این شهر مردم را تشویق به زندگی می‌کرد.

در دوران سلوکوس با توجه به وسعت قلمرو سلوکوس از مرزهای هندوستان تامدیترانه سرمایه و ثروت عظیمی به این شهر سرازیر و اوج دوران شکوفایی و عظمت انتاکیه را می‌توان در این دوران دید.

پس از انقراض سلسله سلوکی به تصرف تیگران دوم پادشاه ارمنی درآمد ولی در سال ۶۴ قبل میلاد توسط رومیان تصرف و ضمیمه خاک جمهوری رم گشت.

پس از اسلام

این شهر در سال۵۲۶ میلادی به دلیل قرار داشتن در منطقه‌ای استراتژیک و مهم توسط ساسانیان تصرف و سپس در سال ۶۳۴ به دست مسلمانان فتح شد؛ ولی با تلاش و توجه زیاد امپراتور روم نیکیفوروس دوم از مسلمان بازپس گرفته شد.

با این حال در سال ۱۰۸۵ میلادی طی معاهده‌ای به سلجوقیان واگذار گردید ولی در خلال جنگ‌های صلیبی به تصرف فرانک درآمد.

تا قرون دوازدهم تا سیزدهم این شهر در دستان صلیبیون قرار داشت و در سال ۱۲۶۸ توسط سلطان بیبرس از سلسله مملوک آزاد و در سال ۱۴۰۱ بدست تیمورلنگ گشوده شد. در سال ۱۵۱۶ در زمان حکومت ترکان عثمانی به محمدعلی پاشا والی مصر واگذار و تا سال ۱۸۳۰ میلادی زیر نظر والی مصر حکومت و اداره می‌شد. در سال ۱۸۴۲ زلزله مهیبی این شهر را به ویرانه‌ای تبدیل کرد.

الحاق به ترکیه

پس از پایان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۲۰ این شهر تحت قیومت فرانسه همراه با سوریه اشغال و در سال ۱۹۳۹به جمهوری ترکیه ملحق شد.

زلزله 2023

انتاکیه در ساعت 4:17 روز 17 بهمن 1401 (6 فوریه 2023) در زلزله ای مهیب به قدرت 7.8 ریشتر لرزید و بخش های زیادی از آن بعد از 181 سال از زلزله 1842، تخریب شد و بسیاری از شهروندانش کشته و مجروح شدند.

در زیر بخشی از این شهر را قبل و بعد از زلزله می بینید:

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
ویکی پدیا

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا