میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرهاخبرهای ویژه

اردوغان خطاب به بایدن: کدام دیکتاتوری؟ پیشتاز چند دوره انتخاباتیم

تبلیغ در عصر ترکیه

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه شب گذشته (جمعه، ۱۹می) در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» درباره پرونده‌های متعددی از جمله انتخابات و سیاست خارجی صحبت کرد و به ادعاهای بایدن ، رئیس جمهور آمریکا نیز پاسخ داد.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، رئیس جمهور ترکیه درباره روابط با واشنگتن گفت: بدون شک با «جو بایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده، یا با هر کسی که ممکن است جایگزین او شود، کار خواهم کرد.

او در واکنش به اظهارات قبلی بایدن، طی مبارزات انتخاباتی خود در آمریکا، که اردوغان را «مستبد» توصیف کرده بود، گفت: «آیا کسی که به دور دوم انتخابات می‌رود و نه برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه موفق می‌شود، می‌تواند دیکتاتور باشد؟».

اردوغان در ادامه پرسید: این چه نوعی از دیکتاتوری است که ائتلاف جمهور با ۳۲۲ نماینده وارد پارلمان می‌شود و فردی که ریاست آن را برعهده دارد، به عنوان کاندید اول به دور انتخابات دوم می‌رود؟

رئیس‌جمهور فعلی ترکیه روابط خود با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه را «ویژه» توصیف کرده و افزود: ما در حال حاضر هیچ مشکلی در روابط خود با روسیه نداریم و در مرحله‌ای نیستیم که مانند غرب، آن را تحریم کنیم؛ ما مقید به تحریم های غرب نیستیم.

اردوغان از «رویکرد نامتعادل غرب در قبال روسیه» انتقاد کرده و تصریح کرد: شما به یک رویکرد متعادل در قبال کشوری مانند روسیه نیاز دارید؛ رویکردی که می‌توانست بسیار خوش‌بینانه‌تر باشد.

وی ضمن تاکید بر این نکته که ترکیه و روسیه در هر زمینه به یکدیگر نیاز دارند، درباره موافقت ترکیه با درخواست سوئد برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، «ناتو» گفت که آماده ورود سوئد به ناتو نیست.

اردوغان درباره ازسرگیری روابط سوریه و ترکیه تصریح کرد: در صورت توافق با دولت دمشق بر سر پرونده پ.ک.ک، می‌توانم با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مصالحه کنم.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو مدعی شد که علت باقی ماندن نظامیان ترکیه در سوریه این است که «تهدید تروریستی علیه کشور ما [از سوریه] همچنان پابرجاست. تنها علت حضور نظامی ما در سوریه، مبارزه با تروریسم است.

اردوغان روز پنج‌شنبه، (۱۸می) طی شرکت در یک نشست انتخاباتی در استانبول گفته بود: شهروندان ترکیه با رای دادن به ائتلاف مردم و کمک به کسب ۳۲۲ کرسی از مجموع ۶۰۰ کرسی نمایندگی در پارلمان توسط آن، شکل قانونگذاری موردنظر خود را نشان دادند.

و در ادامه خاطرنشان کرد: «به خواست خداوند، همه ما مطمئن هستیم که مردم مجدداً ریاست جمهوری را برای یک دوره ۵ ساله دیگر به من خواهند سپرد و در دور دوم با آرا و درصد خود رکوردی را ثبت خواهند کرد».

رئیس‌جمهور فعلی ترکیه، روز چهارشنبه (۱۷می) از طریق حساب رسمی خود در «توئیتر»، پیامی برای جوانان کشورش فرستاده و نوشت که او عمدتاً روی حمایت نسل جوان برای پیروزی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که در ۲۸ می برگزار خواهد شد، حساب باز کرده است.

کمیسیون عالی انتخابات ترکیه شب گذشته نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در دور اول را اعلام کرد. اردوغان»، کاندید ائتلاف «مردم»، و رئیس‌جمهور کنونی ترکیه، ۴۹.۵۲ درصد، «کمال قلیچداراوغلو» کاندید ائتلاف «ملت»، ۴۴.۸۸ درصد و سنان اوغان نامزد ائتلاف «آتا» هم، ۵.۱۷ آرا را در دور اول انتخابات از آن خود کرده‌اند.

بر اساس اعلام کمیسیون عالی انتخابات ترکیه، میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به ۸۷.۰۴ درصد بوده است؛ آرای باطله دور اول هم یک میلیون و ۳۷ هزار و ۱۰۴ رای بوده‌اند. روز پنجشنبه شهروندان ترکیه‌ای مقیم خارج از این کشور هم به پای صندوق‌های رای رفتند تا دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را در نمایندگی‌ها و مراکز دیپلماتیک کشورشان آغاز کنند.

*آیا شرکت نکردن در انتخابات ترکیه واقعاً جریمه دارد؟!

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا