میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
آخرین خبرهاسلامت و زیبایی

آیا سردرد می‌تواند از علائم یائسگی باشد؟

سردرد و میگرن یکی از علائم شایع یائسگی است.

تبلیغ در عصر ترکیه

تحقیقات نشان می‌دهد که هورمون‌ها، به ویژه هورمون‌های جنسی مانند استروژن، نقش زیادی در ایجاد میگرن دارند. تا حدی توضیح می‌دهد که چرا زنان تقریباً دو برابر مردان میگرن را تجربه می‌کنند.

هر نوع نوسانات هورمونی می‌تواند به ایجاد میگرن کمک کند. در طول یائسگی، افت سطح استروژن به عنوان علت اصلی میگرن یائسگی تصور می‌شود. در سال‌های منتهی به یائسگی، چرخه قاعدگی تغییر می‌کند. پریودها بیشتر می‌شوند و باعث افزایش سردردهای هورمونی می‌شوند.

گرگرفتگی و تعریق شبانه نیز می‌توانند باعث ایجاد میگرن در دوران پیش از یائسگی و یائسگی شوند.

در بسیاری از زنان میگرن و سردردهای هورمونی ماهانه پس از یائسگی برطرف می‌شود. با این حال، برخی از زنان با کاهش بیشتر سطح استروژن، سردردهای هورمونی را افزایش می‌دهند. بسیاری از زنان سردردهای تنشی مکرر را در سال‌های پس از یائسگی تجربه می‌کنند.

برای تسکین سردرد یائسگی، یک رویکرد دو جانبه پیشگیری و درمان توصیه می‌شود. داروهای تجویزی و بدون نسخه به تسکین علائم کمک می‌کنند. تغییرات سبک زندگی، هورمون درمانی و داروهای پیشگیرانه می‌توانند به کاهش دفعات سردرد کمک کنند.

برخی از میگرن‌ها به خوبی به داروهای بدون نسخه پاسخ می‌دهند. درمان‌های غیر‌دارویی برای میگرن شامل دراز کشیدن در یک منطقه تاریک و ساکت است. یک پارچه خنک روی پیشانی، پشت گردن و روی چشم‌ها می‌تواند به کاهش درد، جلوگیری از نور و کاهش حالت تهوع کمک کند.

سردردهای تنشی اغلب با داروهای سردرد بدون نسخه درمان می‌شوند. درمان‌های غیردارویی سردرد تنشی شامل نوشیدن آب بیشتر، خواب کافی، کاهش سطح استرس، ماساژ گردن و شانه، کمپرس یخ و فیزیوتراپی برای کاهش تنش عضلانی است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

برای زنان 40 یا 50 ساله، یائسگی یکی از علل بالقوه سردرد است. اگر دچار سردرد یا میگرن مکرر می‌شوید، با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین باید برای هر یک از علائم زیر به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید:

• سردرد همراه با کاهش وزن غیرقابل توضیح

• سردردهایی که بدتر می‌شوند یا احساس متفاوتی نسبت به قبل دارند

• سردردهایی که به طور مکرر رخ می‌دهند و با داروهای بدون نسخه تسکین نمی‌یابند

در صورت تجربه هر یک از موارد زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

• سردرد ناگهانی و شدید

• سردردی که شما را بیدار می‌کند

• سردردی که با تب یا بثورات شدید رخ می‌دهد

• سردرد همراه با سرگیجه یا ضعف

سردردهای هورمونی مانند میگرن و سردردهای تنشی می‌توانند در دوران پیش از یائسگی بیشتر شوند. یائسگی گاهی اوقات میگرن قاعدگی را تسکین می‌دهد اما ممکن است باعث سردردهای تنشی شود.

داروها و تغییر شیوه زندگی می‌توانند به تسکین سردردهای یائسگی کمک کنند. در حالی که درمان‌های خانگی می‌تواند کمک‌کننده باشد، بهتر است برای سردردهای مکرر یا شدید به پزشک مراجعه کنید. داروهای تجویزی می‌توانند سردردهای هورمونی را درمان و از آن پیشگیری کنند.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا