میزیتو
بلیط هواپیما فلای تودی
سیاست

آویزان کردن عروسک اردوغان‌ (+عکس)/ سفیر سوئد احضار شد

در این فیلم ابتدا تصاویری از اعدام موسیلنی دیکتاتور ایتالیا و سپس فیلمی از صحنه سازی اعدام اردوغان منتشر می شود. در متن این فیلم نوشته شده:‌"تاریخ نشان دهنده پایان ظالمان است". 

تبلیغ در عصر ترکیه

صحنه سازی آویزان کردن و اعدام مجسمه اردوغان در سوئد باعث جنجال و تنش در روابط دو کشور شد.

یک گروه از کردهای مخالف رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به تازگی عروسک او را در شهر استکلهم آویزان و فیلم آن در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.  آنها این برنامه را هفته گذشته در مقابل ساختمان شورای استکلهم برگزار کردند.

منتشر کننده فیلم آویزان کردن عروسک اردوغان گروه همبستگی سوئد با “روژآوا” نام کردها برای کردستان سوریه است.

در این فیلم ابتدا تصاویری از اعدام موسیلنی دیکتاتور ایتالیا و سپس فیلمی از صحنه سازی اعدام اردوغان منتشر می شود. در متن این فیلم نوشته شده:‌”تاریخ نشان دهنده پایان ظالمان است”.

فیلم نشان می دهد عروسک اردوغان از پا آویزان شده است.

این اتفاق باعث تنش دیپلماتیک میان ترکیه وسوئد شد. وزارت خارجه ترکیه سفیر سوئد را احضار و به این موضوع به شدت اعتراض کرد.

سوئد:‌ محکوم  می کنیم

نخست وزیر سوئد (اولف کریسترسون) در واکنش، این اتفاق را محکوم کرد.
او به شبکه تی وی 4 گفت برگزاری مراسم اعدام ساختگی برای رهبر کشور خارجی که به صورت دموکراتیک انتخاب شده اتفاق بسیار خطرناکی است.

وی با اشاره به این کار وبا انتقاد از عاملان آن گفت فعالیت این مجموعه با هدف به شکست کشاندن درخواست عضویت سوئد در ناتو است.

پلیس سوئد هم گفت که از این حادثه اطلاعی نداشته است.

وزیر خارجه سوئد هم با محکومیت این اتفاق آن را “شرم آور” دانست و گفت روابط با ترکیه مهم است.
او در بیانیه ای گفت: دولت سوئد درک می کند ترکیه واکنش داشته باشد اما از تغییر برنامه سفر رئیس پارلمان سوئد به ترکیه متاسف شدیم.

اعتراض ترکیه

دولت ترکیه گفته است محکومیت این اقدام کافی نیست.

وزیر خارجه ترکیه (مولود جاویش اوغلو) در واکنش به این اتفاق گفت محکومیت سوئد کافی نیست و سوئد باید به وعده هایش در توافق تلاش برای پیوستن به ناتو عمل کند.

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت کشورش انتظار دارد سوئد اقدامات جدی را بعد از حادثه آویزان کردن عروسک اردوغان در استکلهم در پیش بگیرد.
او ادامه داد:‌ حامیان گروه های تروریستی تلاش می کنند مانع از عضویت سوئد در ناتو شوند. سوئد تسلیم اینها می شود یا به وعده هایش عمل می کند.

وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری در آنکارا گفت قصد سوئد برای مقابله با تروریسم را می بینیم اما گروه های تروریستی همچنان در سوئد فعالیت می کنند.

خبرگزاری دولت ترکیه (آناتولی)‌ هم گفت بعد از این که وکیل اردوغان دادخواستی را به دادگاه ارائه کرد تحقیقات درباره این اتفاق شروع شد.
“حسین ایدین” وکیل اردوغان در توییتر نوشت: “شکایت جنایی را به دفتر دادستان کل در آنکارا ارائه کردیم. این شکایت شامل درخواست تحقیق علیه افرادی است که دست به چنین کاری زدند.

وکیل ادامه داد گفته می شود حزب کارگران کردستان پ ک ک دست به چنین اقدامی زده است. رسانه های حامی دولت ترکیه هم چنین خبری را منتشر کردند. ترکیه اتحادیه اروپا و امریکا پ ک ک را حزب تروریستی می دانند.

سخنگوی اردوغان هم این برنامه را محکوم و آن را “نفرت انگیز و شرم آور” توصیف کرد. او گفت مقامات سوئد براساس قانون و توافق با ترکیه ملزم هستند گام های ملموسی را بردارند.
وی در توییتر نوشت:‌ اگر فعالیت سازمان های تروریستی متوقف نشود نمی توان روند عضویت در ناتو را پیش برد.

ترکیه مانع عضویت سوئد در ناتو

سوئد قصد عضویت در ناتو را دارد اما مخالفت ترکیه، مانع بزرگ است. اعضای ناتو درباره عضویت جدید،‌ حق وتو دارند.
ترکیه برای قبول عضویت سوئد در ناتو،‌ شرط هایی را اعلام کرده است. ترکیه خواستار برخورد با مخالفانش در سوئد و اخراج یا تحویل دادن آنها به آنکارا شده است.

بخش زیادی از این مخالفان، از گروه های مخالف کُردی هستند. ترکیه، مخالفان و منتقدانش را که در اروپا مستقر هستند را به فعالیت ترویستی متهم می کند و از سوئد و فنلاند می خواهد در چارچوب مقابله با تروریسم یا این افراد و گروه ها مقابله کند.

همین مانع در برابر عضویت فنلاند در ناتو هم وجود دارد. دولت های فنلاند و سوئد توافقنامه های جداگانه ای با ترکیه برای اجرای خواسته های این کشور در مقابل پذیرش عضویت آنها در ناتو امضا کردند.

به تازگی هم دولت سوئد گفت که نمی تواند همه خواسته های ترکیه را برای عضویت در ناتو برآورده سازد.

عضویت در تلگرام عصر ترکیه عضویت در اینستاگرام عصر ترکیه
منبع
عصر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا